Pátek 3. prosince 2021, svátek má Svatoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 3. prosince 2021 Svatoslav
Premium

Nejhorší a největší nepřítel závodníka je jeho ego, říká sportovní lékař

Jaromír Jiřík | foto: Michal SváčekMAFRA

  16:00
Sám se sportu v mnoha různých oblastech věnoval na vrcholné úrovni, i když nejvíce u něj převládá motorsport. Rukama mu prošla celá řada špičkových sportovců, především pak závodníků, a stará se o jejich fyzickou i psychickou přípravu. Během prázdnin jsme se s Jaromírem Jiříkem potkali na zajímavé popovídání.

Velice laický názor na závodění je, že není nijak namáhavé, když se závodníci v autě jen vozí. S tím ovšem nekoresponduje fakt, že po závodě z auta vystoupí zpocení, ani fakt, že piloti F1 při závodě vypotí zhruba pět litrů tekutiny. Jak to tedy s tou náročností závodění je?
Ano, to je zažitý názor, že jezdec jen sedí a točí volantem. Když jsem vstoupil do tohoto prostředí, změřil jsem průměrnou tepovou frekvenci některých GT jezdců. Tomáš Enge byl v té době nějakým způsobem trénovaný a jeho tepová frekvence byla v rozmezí 134–140 tepů za minutu. To samé měření jsem udělal u tzv. gentleman drivera a ten měl průměrnou tepovou frekvenci 176! Každý, kdo chodí do posilovny nebo si zaběhat, tak si to umí trochu představit. A když si vezmete, že pilot, který jede stint dlouhý 1:10–1:20, by měl mít průměrnou tepovou frekvenci 170 tepů za minutu, asi pochopíte, že tam už o nějakou fyzickou práci jde.(smích)

Závodění je jednak náročné na oběhový systém, ale když uvážíte, že v zatáčkách jsou běžně přetížení 2,5–3 G a hlava jezdce v průměru váží 7 kg, je to slušná zátěž na krční svaly, na ramena atd. K tomu musíte točit volantem, a i když mají dnešní závodní auta posilovače, tak když pneumatika přilne k asfaltu, tak je tam určitý odpor. Několikrát jsme to měřili a na zatočení musí pilot na volantu vyvinout sílu odpovídající 12,5 kg. Při řazení klasickou sekvenční převodovkou – tak, aby došlo k rychlému přeřazení – musí jezdec vyvinout sílu odpovídající zhruba 40 kg. A pak jsou tu brzdy, a když pilot například u GT vozu nezatlačí na pedál silou 130 kg, auto nebrzdí tak, jak by mělo. A to už se pohybuje v zátěžích, které používají kulturisti, akorát je nepoužívají tak dlouho.

Přečetli jste jen část článku. Pokračujte s
Akční nabídka první měsíc za 1 Kč, následně za 39 Kč měsíčně. Členství je možné kdykoliv zrušit a je bez závazků.
Již máte předplatné? Přihlaste se a čtěte dál.
Autor:
  • Nejčtenější

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Polská krabice od banánů umí drift, přežije crashtest a pak se opraví větví

Před třiceti roky představil Fiat revoluční miniauto Cinquecento. Ne, to není vtip. Ta krabice na kolečkách, kterou...

Nová Dacia Jogger bude hit. Oslava obyčejnosti, pod 360 tisíc jezdí na LPG

Dacia sice plánuje oslovovat i zákazníky s rozpočtem větším než malým, a proto nedávno uvedla na trh elektrický model...

Narozeninové dárky pro Stalina: zašantročený Minor objevili náhodou

Premium Sovětský diktátor dostal od Československa k sedmdesátinám tři automobily. Jedním z nich bylo i Aero Minor, jehož osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat, co se nekazí a slouží. Tipo je zapomenutý poklad z bazaru

Premium Ačkoli Fiat v roce 2015 oživil legendární jméno Tipo, žádný revoluční model jako ten původní z druhé půlky osmdesátek...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

Soutěž o knihy Autobusy Škoda 706 RO a RTO zná své výherce

Soutěž o knihy z nakladatelství Grada popisující Autobusy Škoda 706 RO a RTO už zná své výherce. Ti odpověděli správně...

Cyklokvíz: Znáte pravidla jízdy na bicyklu? Test pro řidiče i kolaře

Soutěž Když jedeme na kole, jsme nabroušení na řidiče. Když řídíme, občas zanadáváme na cyklisty. Máte to také tak? Do testů...

Jak na nudu v Brně? Česká motocyklová špička hraje na okruhu na babu

Čtyři špičkoví motorkáři na Masarykově okruhu, kde naplatí žádná pravidla. Jak dopadne, když budou hrát dětskou hru „na...

VIDEO: Na čerpačkách už tankujete zimní benzin a nemrznoucí naftu

Víte, že existují tři základní druhy nafty? Pokud jezdíte málo a tankovali jste naposledy v září, může vás první...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Zákeřná rakovina endometria. Jaké jsou varovné příznaky?

O rakovině děložního čípku se hovoří často, už proto, že je jí možné předejít očkováním. Ženské orgány však může...

Žena u porodu dítěte kamarádky zjistila, že ho má s jejím manželem

Osmadvacetiletá Hailey Custerová z Arizony zažila nepříjemný šok, když pomáhala přivést na svět dítě nejlepší...

Divadlo stahuje představení. Autor trvá na černošském herci, Sokol nestačí

Obsazením černošského herce si nově podmiňuje britský autor Martin McDonagh inscenování své hry Ujetá ruka (Behanding...

Ve StarDance předčasně skončil Mirai Navrátil

Ještě před sobotním večerem StarDance je jasné, že se s taneční soutěží musí rozloučit zpěvák Mirai Navrátil. Vyšel mu...

Silná sluneční bouře může uvrhnout do tmy celé kontinenty, varuje vědkyně

Koronavirová pandemie nám ukázala, že nejsme na podobnou krizi připraveni. Podle amerických vědců bychom na tom byli...