"Stroje do Afghánistánu poletí, až budou opravdu připravené," prohlásil Picek, při návštěvě českých vojáků v Afghánistánu.
Lety strojů CASA armáda pozastavila na počátku května, lety tří z nich obnovila ve čtvrtek. Nebyl to přitom první problém, který se v souvislosti s novými dopravními letadly objevil. V únoru byl jejich provoz dočasně zastaven poté, co se jedno z nich při manévru při cvičném letu propadlo o několik desítek metrů.
Už koncem zimy se v médiích objevily informace o tom, že armáda musí odložit vyslání těchto letadel do Afghánistánu, neboť systém ochrany proti raketám, který za 150 milionů korun dodala firma Omnipol, neprošel vojskovými zkouškami a firma ho bude muset vyměnit či opravit. Omnipol požádal o prodloužení termínu pro odstranění těchto závad a nedostatků z konce dubna do 15. června.
První ze čtyř transportních letounů CASA C-295M přistál v Praze v lednu loňského roku. Nové letouny nahradily dosluhující a zastaralé stroje An-26, které armáda po téměř 30 letech vyřadila z výzbroje svého letectva.
Nákup dopravních letadel CASA byl podle odborníků i médií podezřelý.
Kontrakt byl podepsán v roce 2009, den před nástupem tehdejšího náměstka ministra Martina Bartáka do funkce šéfa resortu. Podle Evropské komise ČR údajně nedodržela předpisy EU týkající se zadávání veřejných zakázek, když o zakázce za téměř 3,5 miliardy korun rozhodla bez výběrového řízení.