C-295M CASALetoun C-295M může nést 71 vojáků nebo 48 plně vyzbrojených výsadkářů nebo 24 raněných, je-li přizpůsoben jako zdravotní verze. Plně naložený, tedy s více než devíti tunami nákladu, má dolet 1 500 kilometrů, se čtyřmi tunami nákladu pak až 5 000 kilometrů. Maximální dolet přesahuje 5,5 tisíce kilometrů. |
Informace o dramatickém cvičném letu potvrdily MF DNES dva zdroje. „Minulý týden ve čtvrtek se v blízkosti letiště letoun CASA C–295 M samovolně naklonil. Posádka s ním na základně v pražských Kbelích bezpečně přistála,“ přiznal Jan Pejšek z ministerstva obrany.
„V tu chvíli bylo v pilotní kabině strmě klesajícího letounu mimořádné napětí. Bylo to tam prostě hodně hustý,“ sdělil pro MF DNES zdroj z letectva.
Minuta a půl, kdy CASA strmě klesala, je totiž na odstranění incidentu, kdy autopilot vypoví poslušnost až nezvykle dlouhá doba. Lze ho totiž vypnout během zlomku sekundy stlačením spínače.
Oslovení odborníci se proto domnívají, že se na palubě letounu CASA neselhal jen autopilot. „Klidně se také mohlo stát, že autopilot odmítal předat letcům řízení,“ prohlásil jeden z expertů, který ví o selhání dopravního stroje.
Všechny čtyři španělské stroje proto už od čtvrtka stojí na základně a nevzlétnou, dokud se nenajde příčina, proč elektronika selhala. Případ proto řeší i speciální tým složený z českých i španělských odborníků. Stroj Česko nabízí koaličním silám v Afghánistánu.
Čtěte v úterní MF DNES: Další vyjádření odborníků k případu.
První ze čtyř transportních letounů Casa C-295M přistál v Praze v lednu loňského roku. Nové letouny nahradily dosluhující a zastaralé stroje An-26.