Zatímco loni však lidé nejčastěji omezovali výdaje na kulturu kvůli dražším energiím a celkovému zdražování, letos je k tomu nejčastěji vedl růst cen vstupného. Vyplývá to z průzkumu Kanceláře Kreativní Evropa, která je českým zastoupením stejnojmenného programu Evropské unie.
Průzkum se uskutečnil letos od 16. do 19. října prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos. Zúčastnilo se ho 1008 respondentů ve věku 18 až 65 let.
Národní divadlo ruší 30 míst. Ohrožujete umělce, píší odbory ministrovi |
„Kulturní instituce čelí obtížnému období. Na jedné straně jim vzrostly náklady kvůli vysoké inflaci a energetické krizi. Na straně druhé se potýkají se šetřením ze strany zákazníků a návštěvníků. Podle našeho průzkumu přes 40 procent Čechů utratí za kulturní aktivity průměrně dokonce méně než 250 korun měsíčně,“ uvedla Vladimíra Chytilová, vedoucí Kanceláře Kreativní Evropa MEDIA.
Šetří Češi na kultuře? Kina ani divadla prozatím výraznější pokles nepocítila |
Více než polovina Čechů již druhý rok za sebou omezila výdaje na návštěvy multikin. Kromě toho lidé šetřili i na divadlech a koncertech. Lidé si přesto uvědomují, že je kultura důležitá pro jejich zdraví i spokojenost. Přes 80 procent respondentů ji totiž považuje za důležitou pro kvalitu svého života.
„Kultura nám pomáhá překlenout náročná období a překonávat krize – ať už osobní, nebo celospolečenské. Nejčastější motivací ke kulturním aktivitám je jednoduše zábava, dvě třetiny lidí vede k umění také potřeba odpočinout si a odreagovat se. Značná část lidí zároveň vyhledává kulturu buď kvůli unikátním prožitkům, anebo kvůli kvalitně strávenému času se svými blízkými. To vše jsou nezbytné součásti spokojeného života,“ konstatovala Magdalena Müllerová, vedoucí Kanceláře Kreativní Evropa Kultura.
Čechy nejvíc straší inflace a válka. Šetří na kultuře i alkoholu |
Oproti roku 2022 však letos Češi věnovali kultuře více času. Počet dotázaných, kteří jednotlivé aktivity provozují alespoň jednou za rok, se zvýšil téměř u všech sledovaných kategorií. Respondentů, kteří se jim věnují každý měsíc, pak přibylo u všech aktivit s výjimkou chození do multikin.
Nejčastější kulturní aktivitou je četba, které se alespoň jednou za měsíc věnovalo přibližně 70 procent dotázaných. Následují koncerty populární hudby a návštěva kulturních památek. Naopak malý zájem projevili dotazovaní o muzikály, balet, operu a návštěvu filmových festivalů.
Polovina Čechů teskní po kultuře, kterou omezila epidemie, ukázal průzkum |
Grantový program Evropské komise Kreativní Evropa, do něhož je zapojeno asi 40 evropských zemí, nabízí ročně téměř dvě desítky výzev pro financování kulturních projektů. Program vznikl v roce 2014. Pro období 2021 až 2027 Evropská komise navýšila rozpočet programu o 65 procent na 2,44 miliardy eur (přes 59 miliard korun).