Motivací k takovému kroku má Andrej Babiš více. Marketingová a krizová sekce Hnutí ANO opět prokázala, že není neschopná a dokáže využít jakékoliv slabosti české společnosti k naplnění svých cílů a zvýšení popularity u voličů.
Kamil Švec |
V řadě první: Babiš oznámil záměr snížit daň jen deset dní poté, co vláda, jejímž je místopředsedou, schválila Akční plán pro oblast alkoholu, tabáku a hazardu (dostupný zde). V tomto plánu se mimo jiné uvádí, že „12,5 % osob starších 15 let denně pije alkohol. Alarmující je situace mezi dětmi, kdy 16 % patnáctiletých pravidelně kouří cigarety a téměř 20 % pravidelně pije alkohol“.
Vláda tvořená mimo jiné také hnutím ANO se proto zavázala snížit konzumaci o 3,5 % čistého alkoholu do roku 2018 a dokonce o 5 % do roku 2020. To je samozřejmě chvályhodné, nicméně zlevnění piva zřejmě nebude tím správným nástrojem, jak snižovat spotřebu alkoholu. Andrej Babiš tedy již jako tradičně vymazal z hlavy vše, co se událo minulý týden, a začíná s čistým svědomím prosazovat to, co se hodí jemu, navzdory schváleným usnesením, akčním plánům a podobně.
Komplikovaná EET
Lídr hnutí nic nedělá samoúčelně a deklarovaná snaha zlevnit pivo je hnána snahou naklonit si na svoji stranu provozovatele malých hospod a restaurací, kterým se nezamlouvá zavedení elektronické evidence tržeb.
Babišova úvaha je poměrně jednoduchá. Když se sníží daň na pivo, hospodští a restauratéři budou moci mít vyšší marži, i kdyby měli mít na zlevněném půllitru jen o korunu navíc. Odpor proti EET se minimálně sníží a ministr financí si na svoji stranu nakloní alespoň část drobných živnostníků. Argument opozice, že evidence tržeb zahubí vesnické hospody, bude mít vážné trhliny. Babiš tak v dlouhodobém horizontu nic neriskuje a může jen získat. V rozpočtu ministerstva se nižší pivní daň neprojeví a oponentů proklínané EET ubude.
Marketing a snaha získat podporu jakýmikoli prostředky nabraly s Andrejem Babišem v české politice nečekaných rozměrů. Navzdory tomu, co prosazuje vládní koalice, ANO s Babišem v čele prosazuje jen sebe a své nápady. Hnutí je tak stranou vládní, která se ale permanentně chová jako strana opoziční. A vychází to. V průzkumech CVVM hnutí jasně vítězí (volební model zde).
Je to vlastně všechno logické a zapadá to do sebe. Babiš má všechno promyšlené. Jak známo, pivo je velmi oblíbeným nápojem mladistvých. A pokud se zlevní, naplní se jeden z mála Babišových slibů a jeho hnutí. Aby tu chtěly žít i naše děti... Stranou necháváme, že se blíží krajské volby a kampaň probíhá všemi možnými prostředky.