Straničtí experti, kteří připravují program a strategii pro příští volby, v této situaci těžko hledají témata, kterým by volič uvěřil. V centrále ODS se proto vážně uvažuje o tom, že by svou kampaň zahájila omluvou. Cílem totiž bude přesvědčit voliče, že strana prošla sebereflexí, odstřihla se od "kmotrů" a zákulisního politikaření.
"Myslím si, že někteří lidé by se skutečně omluvit měli. Třeba Petr Nečas. Ten by se podle mého měl omluvit nejen voličům ODS, ale také všem občanům republiky. Více o tom ale budeme teprve debatovat," říká například senátor Přemysl Sobotka.
Této strategii je nakloněn také místopředseda ODS Jiří Pospíšil, byť není přesvědčen o tom, že by se měla volit přímo forma omluvy.
Dřívější kampaně ODS |
"Myslím ale, že před příštími volbami bychom měli projevit určitou míru pokory," říká. Členy vedení ODS zaměstnává vládní krize, volební strategii proto ještě neřešili. Ne všichni jsou myšlenkou "pokorné kampaně" nadšeni.
"Nepřijde mi principiálně správné omlouvat se za chyby druhých," myslí si například šéf poslanců ODS Marek Benda. Podle průzkumu agentury ppm factum provedeného po vypuknutí vládní krize by ODS ve volbách získala jen osm procent hlasů, což by znamenalo pouhých 18 mandátů.
Mohla by být omluva voličům pro ODS začátkem cesty z propasti nedůvěry? "Myslím, že i strana, která aktuálně dostává od voličů za vyučenou, má šanci na nový začátek. Pravicoví voliči by takové gesto ocenili. Má to však jednu podmínku: musí to říkat lidé, kteří nejsou nijak, ať právem či neprávem, spojováni s kmotry," myslí si sociolog Jan Herzmann.
To si uvědomuje i místopředsedkyně ODS Miroslava Němcová, kterou strana prosazuje na post premiérky.
"Důležitější než program a forma kampaně tentokrát budou lidé. Na kandidátky musíme postavit osobnosti, kterým pravicový volič ještě důvěřuje. Bez toho nám tu sebereflexi nikdo neuvěří," uvedla.
Za koho by se mohla ODS také omlouvat
|