Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Na hromadné žalobě se akreditovaný investor nepřiživí, couvlo ministerstvo

  12:06aktualizováno  12:06
Ministerstvo spravedlnosti po kritice opustilo záměr, podle kterého měl hromadné žaloby za spotřebitele či jiné poškozené podávat akreditovaný investor, jenž sleduje vlastní ekonomické zájmy. Nově by tak mohl činit buď přímo poškozený, nebo neziskové organizace.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: MF DNES

Bezmála 100 000 britských řidičů na začátku prosince podalo hromadnou žalobu na německý koncern Volkswagen kvůli takzvané kauze dieselgate. V roce 2015 se totiž zjistilo, že naftové vozy z tohoto koncernu byly vybaveny softwarem, který sloužil k manipulaci s testy emisí.

Česko na svůj zákon o hromadných žalobách ovšem stále čeká. Návrh zákona z dílny ministerstva spravedlnosti se naposledy zadrhl v legislativní radě vlády na začátku října. „Debata na ní byla přerušena bez jakéhokoliv stanoviska,“ uvedl náměstek Michal Franěk. Nyní se zákon dopracovává a další projednávání bude pokračovat v polovině prosince.

Největší změnou a ústupkem ze strany ministerstva je opuštění investorského principu. V původní podobě zákona totiž mohl podat žalobu i soukromý investor. Tomu tak mohl původně vzniknout nárok až na čtvrtinu peněz z vysouzené částky, a to na úkor samotných spotřebitelů. Odborníci resortu vytýkali, že tím zákon umožní vznik výhodného podnikání pro soukromé investory.

Ministerstvo od tohoto principu po kritice ustoupilo. Pro resort to byl jeden z největších ústupků. „Námitky šly ruku v ruce, že by hromadné žaloby neměly být tolik komerční, aby nosičem řízení byly otevřené organizace, které budou reprezentovat poškozené,“ uvedl náměstek z ministerstva spravedlnosti Michal Franěk.

Posílení neziskových osob

Nově tak budou moci podat hromadnou žalobu pouze poškození, tedy samotní spotřebitelé, a neziskové osoby. „Jedná se o neziskové, minimálně dva roky aktivně působí nezávislé a zkušené nevládní organizace,“ uvedla Anežka Janoušková z legislativního odboru resortu.

Právě neziskové organizace budou mít v procesu hromadných žalob klíčovou úlohu. Nejvýhodnější postavení při podávání žalob by pak měly mít takzvané spotřebitelské neziskové osoby zapsané u Evropské komise. V Česku jsou čtyři takové organizace, mezi ně patří příklad Sdružení českých spotřebitelů nebo dTEST. 

Ty by pak při podání hromadné žaloby platily poloviční soudní poplatek a také by nemusely dokládat písemné souhlasy poškozených.

Písemné souhlasy poškozených s podáním žaloby mají zabránit zneužívání hromadných žalob. Návrh jich podle typu řízení vyžaduje buď deset, nebo sto. Stovka se týká odhlašovacích řízení, tedy těch, jejichž účastníky se stávají i poškození, kteří se do nich sami aktivně nepřihlásili. 

K soudu bez právníků a ve velkém. Stát chce zavést hromadné žaloby

Systém odhlašovacího řízení tak v legislativě zůstal. Podle kritiků by se tak ovšem mohlo stát, že by někdo projednával nároky jiných lidí proti jejich vůli. Vycházejí z toho, že pokud někdo svůj nárok nežaluje, zřejmě jej žalovat ani nechce. Právní experti poukazují na to, že by se tak mohl žaloby účastnit i spotřebitel, který by o zahájení řízení vůbec nevěděl.

Podle Janouškové však mají být tato řízení jen výjimečná a pouze u nároků do 3 000 korun.

Usnadnění vymáhání nároků

Ministerstvo zdůrazňuje, že hromadná řízení mají usnadnit přístup k justici vybraným „slabším“ osobám. „Dalším argumentem je finanční úspora, a to jak na straně státu, ta na straně účastníků, kteří budou moci sdílet náklady,“ uvedla Janoušková.

Na příkladu dieselgate to lze vidět nejjasněji: v Česku bylo prodáno 165 tisíc aut s nainstalovaným podvodným softwarem. Pokud by každý majitel vozu podal sám žalobu, tak by prý stát za provedení řízení zaplatil téměř 900 milionů korun. Naopak kdyby se celá kauza řešila jednou hromadnou žalobou, vyšlo by to pouze na necelých třicet tisíc korun.

„V rámci obchodního styku vznikají hromadné události a počet dotčených lidí je vysoký, vznikají hromadné nároky. Cílem řízení by mělo být usnadnění vymáhání těchto nároků,“ dodala Janoušková.

Poprvé vláda kývla na hromadné žaloby v roce 2018 bývalému ministrovi spravedlnosti Robertu Pelikánovi. Návrh na hromadná řízení vznikal ještě za vedení ministra Jana Kněžínka. Zavedení hromadných žalob slíbil kabinet Andreje Babiše ve svém programovém prohlášení. 


  • Nejčtenější

Ve Wu-chanu lidé kolabují v ulicích. Nová nemocnice musí stát do šesti dnů

Lidé omdlévající na ulici, přeplněné nemocnice a těla zesnulých ležící na chodbách. Kvůli nebezpečnému koronaviru už v...

Zemřel předseda Senátu Jaroslav Kubera, bylo mu 72 let

V nedožitých 73 letech zemřel předseda Senátu a člen ODS Jaroslav Kubera. V letech 1994–2018 stál coby starosta a...

Kubera zkolaboval v kanceláři, zemřel po převozu na urgentní příjem

Předseda Senátu Jaroslav Kubera zemřel v pondělí dopoledne. Politikovi se podle zdroje MF DNES udělalo nevolno v...

Ve Vejprtech vzplál domov pro mentálně postižené. Osm lidí zemřelo

Při tragickém požáru v neděli ráno ve Vejprtech na Chomutovsku v domově pro lidi s mentálním postižením zemřelo osm...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Předseda sociálních demokratů Jan Hamáček se po třinácti letech rozvádí

Manželství místopředsedy vlády, ministra vnitra a šéfa ČSSD Jana Hamáčka končí. „Ano, mohu potvrdit, že jsme společně s...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

V Česku přibývá pracovníků z Británie, někteří z nich zůstávají natrvalo

V Česku přibylo od referenda o brexitu pracovníků z Británie. Proti červnu 2016, kdy se ve Spojeném království...

Dezinfekce a cílený screening cestujících. Ruzyně oznamuje opatření ke koronaviru

Politici a odborníci na pražském letišti Václava Havla oznamují veřejnosti, jak bude Česko čelit šíření koronaviru....

Nabídku kandidovat do Sněmovny bych nejspíš přijala, říká Schillerová

Kdyby měla ministryně financí Alena Schillerová možnost kandidovat do Sněmovny, uvažovala by o tom. „Pokud nabídku...

Premium

Šíření fake news snadno a rychle. Arabové ve skutečnosti lázně neovládli

Reportérka MF DNES pod pseudonymem pronikla do zákulisí internetového rádia a do veřejného prostoru šířila „informace“...

TEST AUTOSEDAČEK: Které jsou opravdu bezpečné?
TEST AUTOSEDAČEK: Které jsou opravdu bezpečné?

Dvacet autosedaček pro děti různého věku podrobil německý autoklub testu bezpečnosti. Prošly všechny. U některých se ale objevily podstatné nedostatky.

Najdete na iDNES.cz