Pondělí 27. března 2023, svátek má Dita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. března 2023 Dita

Spitfire jsem vyměnil za ultralehké letadlo, říká generál Emil Boček

  17:01
V šestnácti letech řekl mámě, že jde lyžovat, a vrátil se až za šest let, po druhé světové válce. V Británii přežil nouzové přistání letadla, ale o život se nikdy nebál. Strach dostal, až když měl před návratem do Československa dostat povinnou injekci proti tyfu. „Říkal jsem: Beze mě, já na injekci nepůjdu,“ usmívá se 94letý Emil Boček, jeden z posledních dvou žijících českých stíhačů, kteří za druhé světové války bojovali v řadách britského Královského letectva.

Loni jste se opět po letech proletěl ve spitfiru nad Londýnem. Jaké to bylo?
Bylo to něco překrásného. Vrátil jsem se zase do starých let. Všechno tam bylo jako za války, chybělo jenom zvonkové tlačítko na fotokameru.

Reportáž z letiště Biggin Hill

Zazněl zvon, který svolával stíhače. Pak generál Boček omládl o sedmdesát let

Po přistání jste se svěřil, že se určitě chcete proletět ještě aspoň jednou. Už víte, kdy to bude?
Není to levná záležitost, půlhodinový let stál asi 145 tisíc. Takže zatím nevím. Ale občas lítám s kamarádem, který má ultralight.

Všechny vaše životopisy začínají informací, že jste v šestnácti letech odešel z domova. Co vás to tehdy napadlo?
Byl to nápad starých legionářů. Syn jednoho z nich, Bořivoj, byl můj kamarád. Domluvili jsme se, že prostě odejdeme. Bořivoj všechno zařídil, na mě zbylo jen koupit jízdenku z Hodonína do Bratislavy. Otce už jsem tehdy neměl, řekl jsem to staršímu bratrovi, který mi to chtěl rozmluvit, že je moc brzy. Pár dní nato se vdávala moje starší sestra a on říkal, že si to se mnou ještě vyřídí. Už to nestihl. Matce jsem řekl, že jdeme lyžovat... a vrátili jsme se až po válce.

Fotogalerie

Už tehdy jste si představoval, že budete letcem?
Když jsme měli ve škole ruční práci, nedělal jsem nic jiného než letadla. Vždycky mě to přitahovalo.

Jaké bylo vaše první setkání s britským Královským letectvem?
Přijeli jsme do Anglie poslední lodí, a když jsme byli ve stanovém táboře, přišli tam z RAF, že hledají automechaniky. S Bořivojem jsme se přihlásili, on byl skoro vyučený mechanik, přesto testy neudělal, já je zvládl. A tak jsem byl přijat k letectvu. Do leteckého kurzu nás odjelo padesát, po čtyřech měsících zbylo deset lidí. Byli jsme vycvičeni jako mechanici první třídy. Pak jsme různě putovali.

Emil Boček

Pilot Emil Boček (94) se narodil v Brně. Koncem roku 1939 tajně odešel z domova a zúčastnil se bojů proti třetí říši ve Francii. Od podzimu 1940 sloužil v RAF. V Královském letectvu začínal jako mechanik, postupně se propracoval na pilota u československé 310. stíhací perutě. Z letectva odešel v roce 1946 a založil si dílnu na opravu aut a motorek, po únoru 1948 musel přejít do Mototechny. V roce 2010 ho prezident Václav Klaus ocenil Řádem bílého lva za mimořádné zásluhy o obranu a bezpečnost státu a vynikající bojovou činnost, Miloš Zeman ho před třemi lety jmenoval brigádním generálem.

Až jste nakonec zasedl do kabiny spitfiru...
Každého vždy nejdřív zajímalo, kolik to letí, takže to hodně honil, ony se přitom hodně přehřívaly, protože měly jediný chladič. Já měl letět na nízký přelet, ale jen jsem odstartoval, tak chcípl motor. To nebyla sranda, ranvej byla krátká, ohraničená stromy, když vám v takové chvíli vyplivl motor, obvykle to končilo smrtí. Ale měl jsem štěstí, padl jsem mezi keře a strom, kde jsem nechal půl křídla, a já skončil mezi krávami.

Bál jste se o život?
Nikdy. Říkal jsem si, že mě nemůže nic potkat, to potká toho druhého.

Odnesl jste pád nějakým zraněním?
Ani ne, problém byl jinde. Na té farmě byl civilista, kterého jsem chtěl poprosit, abych si mohl zavolat. Ale nemohli jsme se domluvit – já neuměl moc anglicky a on koktal. Nakonec jsme to zvládli, přijel plukovník se seržantem, který se na mě hned obořil, že jsem letěl s přehřátou mašinou. Odvětil jsem, co si o mně myslí, že jsem dělal dva a půl roku mechanika a nebudu startovat s přehřátou mašinou, abych se zabil. Byly tam motory, z kterých vypadlo těsnění.

Trochu jste to už zmínil – jak jste se domlouval anglicky?
Ze začátku těžko. Vzpomínám, že když jsme poprvé přistáli v Liverpoolu a nastoupili do vlaku, viděl jsem tam nápisy „smoking“ a „no smoking“. Říkal jsem si: Aha, tak tady musí ve smokingu, a tady ne.

V Británii jste byl ve stejné době jako Edvard Beneš. Někteří mu nemohou zapomenout, že záhy po Mnichovu 1938 opustil zemi. Jak to hodnotíte vy?
Beneš byl prorok. Někteří říkali, že jsme se měli bránit. Ale kdybychom se bývali bránili, za pár týdnů by nás rozbombardovali. V Německu by naložili mašiny, přelétli naše území, naházeli bomby, přistáli v Rakousku, párkrát to zopakovali a byla by to hrůza. Proti Benešovi nemůžu říct půl slova, on i Jan Masaryk mezi nás chodili.

Let generála Emila Bočka stíhačkou Spitfire:

V kinech teď běží o Janu Masarykovi film, který ho líčí jako hodně rozevlátého člověka: alkohol, drogy... Byl takový?
Ani bych se nedivil. Poznal jsem ho jako člověka, který si servítky skutečně nebral, mluvil zostra, přímo, hodně kouřil. Ale líbilo se mi, že si na nic nehrál.

Beneš byl asi jiný.
Naprosto, za všech okolností mluvil jako diplomat.

Neměl jste chuť v Británii po válce zůstat?
Ani ne. Než jsme letěli do Československa, dostávali jsme injekce proti tyfu. Dávají se do prsou, což hrozně bolí. Tak jsem říkal: Beze mě, já na injekci nepůjdu. Oni na to, že s takovou nepoletím na kontinent. Tak nepoletím, povídám. Nakonec jsem stejně letěl.

Říkal jste, že při odchodu do ciziny jste mámě pověděl, že jdete lyžovat. Jak se tvářila, když vás po válce poprvé spatřila?
Když jsme 13. srpna přistáli v Ruzyni, měli jsme přísný zákaz jezdit domů. Ale stejně jsem druhý nebo třetí den nasedl na vlak a jel. Měl jsem takový malý kufřík, všichni mě zrazovali, že jsou tam Rusové a okradou mě. Ale já se nebál. Po rozednění jsem přišel domů, zaklepal, matka se ptá: Kdo je? Já. Kdo já? No, já, povídám. Ona už mě za těch šest let po hlase nepoznala. Až když jsem řekl Emil, otevřely se dveře, máma plakala a pak, že mi uvaří bílou kávu. Povídám jí, mami, tu už nepiju, to mi smrdí.

Co jste pak dělal?
Krátce po válce, v roce 1946 jsem si udělal živnostenský list a otevřel si dílnu. Začali jsme původně dva, pak nás bylo pět. Přišel rok 1948, znárodnění a oni, abych se zapojil. Dvakrát jsem je vyhodil, začali nás zavírat, až když přišli potřetí, tak jsem ustoupil a nastoupil jsem do Mototechny.

Nelitoval jste, že jste nezůstal v Británii, kde byste mohl podnikat?
Ani ne, už se nedalo nic dělat. Musel jsem veškeré styky s Británií přerušit. V Mototechně jsem byl do roku 1957. Nechtěli mě pustit, ale stejně jsme se nakonec domluvili. Nastoupil jsem jako soustružník do Akademie věd, kde jsem byl pětadvacet let. Po těch mě jeden soudruh, předseda KSČ, náš mistr, prakticky vyhodil. Po revoluci, když Václav Klaus udělal stoprocentní daň pro pracující důchodce, jsem šel za ředitelem, že končím. Chtěl mi to rozmluvit, ale říkal jsem, že nebudu dělat za patnáct korun na hodinu, radši si půjdu zadarmo lehnout na přehradu, kterou mám v Brně kousek od domu. Tak jsem odešel a od té doby jsem v důchodu.

Jenže jen ležet by vás asi nebavilo, prý pořád jezdíte na motorce.
Na tom nic není, jak jednou jezdíte na kole, tak to nezapomenete. A s motorkou je to stejné. Loni jsem zjistil, že mi má za tři měsíce projít řidičák. Šel jsem si ho vyměnit a úřednice se divila: Vy chcete ještě řídit ty velké motocykly? Já, jako bývalý závodník, proč bych je neřídil, povídám jí. Že prý mi to musí potvrdit doktor. To nebyl problém. Tak mi prodloužili řidičák o deset let. I mnoha padesátníkům ho přitom prodlužují jen o pět let. Říkal jsem, že to už budu mít až do hrobu, a ona, že určitě ne.

Jak se při aktivním životním stylu udržujete ve formě?
Už čtvrtý rok jsem sám a všechno si taky dělám sám. Vařím si, peču... Ze začátku jsem měl problém se žehlením košil, ale už jsem si na to zvykl a teď říkám, že bych možná mohl žehlit i na kšeft.

Vařit taky?
S tím jsem nikdy problém neměl. Když mi zemřela manželka a začaly se blížit Vánoce, říkal jsem si: Eva vždy na svátky pekla, já musím něco upéct taky. Nalistoval jsem její recepty, udělal zázvorky, perníčky a z lineckého těsta takové slepovačky. Všichni se divili. Tchán od mojí dcery říkal, že takové zázvorky ještě nejedl.

  • Nejčtenější

„Rezignujte, dobře zaplatíme.“ Vyhozený Najmon si nahrál rozhovor s Jurečkou

Premium Vyhazov ředitele Úřadu práce Najmona provázely podivné okolnosti. Ministr Jurečka mu nabídl mimořádnou odměnu – pokud v...

Záběry ukázaly, jak vojáci zbili českého „lžibojovníka“. Už je z Ukrajiny doma

Neposílejte na Ukrajinu peníze, nejsou tu žádné západní zbraně. To prohlásil Matouš Bulíř, který odešel bojovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako kdyby spal... Fotka utopeného batolete dala lhostejným Evropanům facku

Seriál Při uprchlické krizi v roce 2015 se Evropa více než o utrpení běženců zajímala o to, jak je dokáže integrovat. Ve změti...

Železný se omluvil za konflikt s policisty. Vyčetl jim řvaní a sestříhané video

Moderátor České televize Jakub Železný se v úterý poprvé vyjádřil k incidentu s městskou a státní policií v centru...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Starý dům už neprodáte. Unijní směrnice ale může být protiústavní, tvrdí právníci

Premium Zateplování, výměna kotle i oken, solární panely na střechu… Nechcete starý dům opravovat „po evropsku“? Rychle se jej...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

Vztyčená pravice a hákový kříž. Kdo je Čech, kterého pohřešovali na Ukrajině

Ve válce na Ukrajině se pohřešoval Čech. Podle zjištění MF DNES se jednalo o čtyřiapadesátiletého rodáka z Plzně, který...

Každé dítě nevpustíme. Bistro svými přísnými podmínkami dráždí rodiče

Pražské bistro Marthy´s Kitchen se odhodlalo k bezprecedentnímu kroku a na svých stránkách zveřejnilo sedmero pravidel...

Klub ANO v Ostravě opustil další zastupitel, Macura chce jednat o nové koalici

Ostravská koalice, kterou tvoří ANO se Spolu (ODS, KDU-ČSL a TOP 09) a Piráty, přišla o většinu v městském...

Muže, který na demonstraci v Praze oblékl ruské válečné symboly, čeká soud

Muž, který měl na protivládní demonstraci z 11. března batoh s písmenem Z a na rukávu logo ruské žoldnéřské Wagnerovy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nervozita roste. Padající Deutsche Bank stáhla dolů korunu i pražskou burzu

Od záchrany problémové švýcarské banky Credit Suisse ještě neuplynul ani týden a investoři opouštějí další potenciální...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Herečka Jenovéfa Boková porodila, z Witowské je nevlastní babička

Jenovéfa Boková a její partner Adam Kolář v pátek odpoledne potvrdili, že herečka a hudebnice už porodila a šťastní...

Tom Cruise se dcerou Suri pyšnil. Už ho neviděla deset let, míří na vysokou

Tom Cruise se od roku 2006 do roku 2013 rád ukazoval na veřejnosti s dcerou Suri v náručí. Před deseti lety však ze...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...