Tak neradostně skončil jeden letošní příběh kapesních krádeží, se kterým se setkali detektivové z bezpečnostní agentury Rieger. Ti hlídají několik pražských obchodních center.
Další případ už dopadl lépe. "Jednu odnášenou kabelku jsme odhalili. Krádež nám žena bleskově nahlásila. Zloděj ji měl v jiné, větší tašce," vzpomíná šéf firmy Jan Rieger.
Kapesní zloději letos od ledna do listopadu okradli už více lidí než loni za celý rok. Kapesních krádeží za jedenáct měsíců bylo 16 197, v roce 2004 to bylo 15 804. Prosinec přitom bývá pro zloděje vrcholem sezony.
Vůbec nepomáhá, že policie už několik let v osvětových kampaních přesvědčuje lidi, aby si hlídali peněženky a tašky.
"Člověk, který dosud okraden nebyl, má pocit, že jemu se to nemůže stát, a chová se neopatrně," pokouší se o vysvětlení Pavel Hanták z tiskového odboru policejního prezidia.
Chovat se neopatrně znamená podle Hantáka "vystavovat" kabelku v nákupním vozíku či peněženku v zadní kapse kalhot.
Fungují i jiné triky. V Chomutově u supermarketu propíchali zloději zákazníkovi pneumatiku, a když ji měnil, vykradli mu vůz.
Cílem zlodějů jsou i regály obchodních center. Podle informací MF DNES se podaří ochrance v průměrném hypermarketu každý měsíc chytit zloděje s lupem za zhruba 300 tisíc až půl milionu korun. Zboží srovnatelné hodnoty se naopak rozkrade.
Zloději "vynalezli" i nový fígl použitý v jednom pražském hypermarketu - "nákup nadvakrát".
Zloděj koupil velkou plazmovou televizi za padesát tisíc a vyjel s ní mezi pokladnami na vozíku. Pak ho jakoby ze slušnosti jel vrátit, ale zanedlouho se vynořil s druhou televizí, už neplacenou, a opět s plnou rukou dokladů. Ochranku se mu podařilo zmást.