„Přijíždějí k nám ve velké míře čeští turisté, takže jsme se pro ně snažili i něco vymyslet. Nabízíme jim procházky po městě, máme čtyři tematické trasy s popisem a zastaveními u zajímavých památek,“ nastínila místostarostka Kroměříže Daniela Hebnarová. „Materiály jsou k dostání zdarma v informačním centru.“
Na kroměřížských náměstích také fungují relaxační zóny, kde se konají kulturní či sportovní akce. Avšak převážně zaměřené na tuzemské turisty, protože ti zahraniční ani do Kroměříže, jejíž památky jsou zapsané na seznamu UNESCO, nejezdí. A nejen zde, podobná situace panuje i jinde.
„Naši marketingovou komunikaci jsme v současné době zaměřili především na tuzemský trh. V zahraničí jsme podporu omezili, ale nezastavili,“ přiblížila obchodní ředitelka Lázní Luhačovice Šárka Vylimcová.
„Věříme, že příští rok se situace bude zlepšovat a hosté hlavně ze Slovenska a Rakouska se k nám budou postupně vracet,“ doufá.
Před koronavirem jezdilo do lázní kolem deseti procent zahraničních turistů hlavně ze Slovenska a Rakouska, ale i z Německa, Izraele a Ruska. „Za leden až červenec 2019 jsme měli přibližně tisíc hostů ze Slovenska. Letos za stejné období přijelo jen okolo sta hostů,“ zmínila Vylimcová.
Totéž pociťují hoteliéři po celém Zlínském kraji. I s tím efektem, že úbytek zahraničních turistů se jim daří nahrazovat českými, kteří přijíždějí ve větším počtu, neboť také spíše zůstávají v tuzemsku.
„Mívali jsme u nás ze 40 procent firemní klientelu, což byli převážně zahraniční návštěvníci, teď je to sotva pět procent. Propad je velký,“ hlásila manažerka kroměřížského hotelu Octárna Sandra Mederová.
Byli tam zvyklí na více návštěvníků z Německa, Rakouska či Polska, většinou stálé hosty, kteří přijížděli za byznysem. Teď nepřijíždějí. Přesto je hotel téměř plný. „Naštěstí více cestují čeští turisté a v Kroměříži je zámek, zahrady a další zajímavé věci. Po sezoně však může nastat problém,“ obává se Mederová.
Například hotel Relax v Rožnově pod Radhoštěm, kam jezdí už řadu let převážně česká klientela, teď nepociťuje úbytek zahraničních návštěvníků. „Zájem našich turistů je opravdu velký, některé dny přes léto nemáme volný ani jeden pokoj a lidé stále telefonují,“ nastínila ředitelka hotelu Amália Dvořáková.
Slovákům se přes hranice nechce
Co bude po letní sezoně, je však i tady nejisté. Hotel se zaměřuje na firemní akce, zejména kongresy a konference. „Nějaká školení a kongresy máme na září a říjen nahlášené, ale je toho výrazně méně než před koronavirem,“ upozornila Dvořáková. Firmy podle ní vyčkávají.
Přestože občas ubytují také hosty ze Slovenska, ani těm se do ciziny moc nechce. V Resortu Valachy, do něhož spadají čtyři hotely ve Velkých Karlovicích, tvoří většinu ubytovaných tuzemská klientela a zhruba deset procent slovenská. Pokud jde o jednodenní návštěvy restaurací či wellness služeb, tam byl podíl lidí ze Slovenska vyšší, o víkendech až poloviční. Ani to už dnes neplatí.
„My jsme ale s letní sezonou nadmíru spokojení. Nejdůležitější je pro nás obsazenost hotelů a ty jsou plné, zájem o letní pobyty je největší za poslední léta,“ upozornil ředitel Resortu Valachy Tomáš Blabla. Řeč je však o českých návštěvnících. „V jednodenní návštěvnosti nám tuzemští turisté výpadek Slováků nenahradili,“ podotkl Blabla.
V Resortu Valachy obvykle cílili na Slovensko s reklamou, teď to ale nedává smysl. Podle Blably jsou přeshraniční koronavirová opatření příliš přísná a navíc se často mění. V Resortu Valachy ale na rozdíl o jiných hotelů registrují zvýšený zájem o firemní akce. Naopak zatím pozvolna si lidé oproti jiným rokům objednávají silvestrovské pobyty.