Místo vyučovací hodiny školákům usazeným v kruhu na koberci hravou formou vysvětlovaly, jak funguje svět financí a co znamenají hlavní pojmy, které kolem sebe v rámci této problematiky nejčastěji slyší.
Na otázku, jak se penězům říká jinak nebo jak vypadají, měly děti mnoho odpovědí. „Bankovky, mince, kačky,“ hlásily. „Na kačce je napsaná jednička a svatováclavská koruna a na pětikoruně Karlův most. Jo a někde je taky Komenský.“
Také věděly, že těmito penězi je možné platit jen v Česku. „Když jsme byli na dovolené v Chorvatsku, tak jsme platili kunami, ale letos už budeme platit eurem,“ konstatoval jeden z chlapců. „A jednou budeme muset platit eurem i my.“
V rámci předmětu základy projektového řízení totiž studenti prvního ročníku denního i dálkového studia FAME vymýšlejí společensky prospěšné projekty. Více než 300 studentů tak letos uskutečnilo 56 projektů po celém kraji.
„Každý je jedinečný, jsou zaměřené na děti, seniory, handicapované, jiné propagují zdravý životní styl nebo podporují vědu,“ přiblížila garantka projektu a pedagožka Lucie Tomancová z Ústavu financí a účetnictví Univerzity Tomáše Bati.
„Dříve jsme podobný projekt věnovaný finanční gramotnosti dělali u starších dětí ve čtvrté a páté třídě a překvapilo mne, kolik toho věděly. Tentokrát jsme se zaměřili na menší školáky. Myslím, že v rodinách často tyto informace nedostanou, řada lidí je dnes zadlužených a čím dříve začneme dětem vysvětlovat základní principy, tím lépe,“ míní.
Co je to rozpočet, dluh nebo půjčka?
Studentky se snažily dětem také vysvětlit, jak rodinné finance vlastně fungují. Tak přišly na řadu pojmy jako příjem, výdaj, rozpočet, dluh, půjčka, úrok nebo šetření.
Osmileté děti už bezpečně věděly, že peníze, které dostávají rodiče v práci, patří do příjmové části, a měly i představu o dluhu. Neznaly pojem mzda a netušily, jak se pravá bankovka rozezná od falešné.
Většinou říkaly, že mají své pokladničky, a věděly, že si tím šetří peníze. „A co když máme doma schodkový rozpočet, tedy že naše výdaje jsou vyšší než příjmy? Jak byste mohli výdaje snížit? A dokázali byste snížit výdaje i vy sami?“ ptala se studentka Kristýna Klištincová.
Jak správně stát a hýbat se? Děti i rodiče to naučí nová knížka ze Zlína |
„Rodiče by mohli zamakat víc v práci, půjčit si v bance, vzít si brigádu,“ hlásili školáci. „A my bychom mohli neplýtvat vodou, pořád něco nechtít, jako třeba sladkosti a zbytečné věci.“
V testu, který pak studentky dětem rozdaly, se ukázalo, že třeba nutné výdaje výborně pochopily a neudělaly ani jednu chybu. Do výdajů, které by si rodina mohla dovolit, kdyby měla vyšší příjmy, prozíravě zařadily benzin, kroužky, školu, výlety, léky, ale také hračky, kino, sushi nebo playstation.
„Bylo pro nás hodně těžké přemýšlet nad tím, jak takto staré děti finance vnímají. Ale překvapilo mne, že toho vědí víc, než jsem čekala. Třeba jaká vyobrazení jsou na jednotlivých bankovkách nebo mincích. To nevím ani já,“ pousmála se studentka Adéla Tošenovjanová.