Pátek 28. února 2020, svátek má Lumír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 28. února 2020 Lumír

K elektrifikaci železnice do Zlína mají lidé z místních částí výhrady

  15:50aktualizováno  15:50
Proti elektrifikaci a částečnému rozšíření železniční trati Otrokovice–Zlín–Vizovice se postavili někteří obyvatelé. Jeden z nich dokonce zvažuje, že podá předběžné opatření k soudu, který by mohl přípravu akce za 11 miliard korun pozastavit. Tím by ale byly ohrožené evropské dotace, jež jsou pro investici nutné.

Díky elektrifikaci a zdvoukolejnění mají vlaky mezi Zlínem a Otrokovicemi jezdit v pravidelných patnáctiminutových intervalech. | foto: vizualizace: archiv zlínského magistrátu

Vlakové spojení Zlína s okolními městy je dlouhodobě mizerné. Stát proto plánuje přidání druhých kolejí ve směru do Otrokovic a spoje mezi oběma městy by tak mohly jezdit každých 15 minut.

Ve směru na Vizovice zůstane jednokolejka, ale celá trať z Otrokovic přes Zlín do Vizovic se zelektrifikuje. Přibudou na ní nové přejezdy a křižovatky nebo se upraví ty současné. Celá investice vyjde na 11 miliard korun (o plánech na proměnu tratě zde).

Fotogalerie

Jenže první komplikace už jsou na světě. Jeden přejezd přes koleje se rozšíří v Přílukách poblíž Bartošovy čtvrti u místního kynologického klubu, kde tak vznikne nová křižovatka. Část místních obyvatel má ale obavy, že jim to zničí doposud klidnou oblast k bydlení.

Koleje tady vedou podél hlavní výpadovky ze Zlína do Vizovic, z ní bude potom možné odbočit přes nový přejezd, projet Bartošovou čtvrtí a pokračovat dál i ve směru na Fryšták. A lidé se bojí, že si řidiči tudy budou zkracovat cestu.

„Kvůli nové křižovatce bude doprava svedená do Bartošovy čtvrti. Je logické, že tudy řidiči pojedou, protože se vyhnou semaforům na další křižovatce,“ obává se Jaroslav Juráš.

„Považujeme to za destrukci klidné rezidenční čtvrti,“ zdůraznil. Obyvatelé Bartošovy čtvrti dorazili i na nedávné veřejné projednávání elektrifikace trati do auly zlínské univerzity, kde měli k projektu nejvíce připomínek.

„Elektrifikace trati do Vizovic nám nedává smysl, je velmi málo vytížená,“ zazněl další nesouhlasný hlas.

Jednáte o nás bez nás, tvrdí lidé

Koordinátor elektrifikace a externí spolupracovník Správy železniční dopravní cesty (investor projektu) Karel Říha má opačný názor.

„Máme dopravní model, jehož příprava trvala několik měsíců a je velmi podrobný. Ten ukazuje, že se doprava z hlavní cesty do Bartošovy čtvrti nepřesune,“ argumentoval Říha s tím, že řidiči vždy raději jezdí po hlavních cestách, které jsou rychlejší.

„Neměřili jste dopravu na správných místech,“ zaznělo od nespokojených lidí. „Měřili jsme správně,“ opáčil Říha. „Jednáte o nás bez nás,“ následovala reakce. „Ne,“ řekl Říha. „Ano,“ vrátilo se mu.

V tomto duchu se neslo projednávání investice, jež má zlepšit komfort cestujících na železnici ve Zlíně a okolí. Jenže ne všichni jsou evidentně ze záměru nadšení. Nicméně obavy obyvatel Bartošovy čtvrti nesdílí ani město.

„Nárůst dopravy v Bartošově čtvrti byl zanedbatelný,“ řekl s odkazem na dopravní model zlínský radní přes dopravu Josef Novák, který se však zmíněného jednání s veřejností nezúčastnil.

Zasáhne do sporu soud?

Podle Říhy se počet cestujících ve vlacích do Vizovic, které teď jsou často poloprázdné, může zvýšit až trojnásobně. Spoje vyrazí každou půlhodinu, budou rychlejší, tišší, komfortnější. „Nabídka vyvolá poptávku,“ tvrdí Říha.

„Očekáváme, že naši zástupci na radnici budou hájit zájmy lidí, a ne železnice,“ vzkázal Juráš.

Vedení magistrátu se hájí, že názory obyvatel bere vážně. „Zlín je jedním z měst a obcí, jichž se výstavba dotýká a nebrání se roli prostředníka, kterou bude postupně, jak bude příprava stavby intenzivnější, naplňovat,“ naznačil Novák s tím, že do územního i stavebního řízení mohou lidé dávat připomínky.

Ty mohou přijít také od obyvatel Louk. Například od Františka Kočendy, který už dvacet let provozuje ve svém domě u přejezdu přes koleje poblíž benzinové pumpy servis elektrospotřebičů.

Aby mohla nákladní auta, která pojedou přes přejezd, odbočit do cesty rovnoběžně vedoucí s kolejemi, potřebuje stát získat část Kočendových pozemků, na nichž má parkoviště pro deset aut. Trať se tady navíc rozšíří kvůli druhým kolejím.

„Z 200 metrů čtverečních mi chtějí zabavit 40 metrů, to by mohlo znamenat likvidaci mé firmy. Lidé nebudou mít kde zaparkovat,“ argumentuje Kočenda.

Uvažuje proto také o tom, že by se obrátil na soud, který by mohl vydat předběžné opatření. Tím by přípravu akce pozastavil do doby, než se tento problém vyřeší.

To by však mohlo celou elektrifikaci ohrozit, protože stát na ni počítá s penězi z Evropské unie. Chce začít v roce 2020, kdy toto období na čerpání dotací končí, ale platí ještě tříleté přechodné období.

„Lidé mohou v rámci demokracie dělat, co je možné, ale byla by to škoda. Zůstala by tady hlučná, nevyhovující železniční trať s velkými vibracemi,“ míní Říha.

Investor podle něj bude jednat se všemi majiteli pozemků, kterých je asi dva tisíce, i s dalšími lidmi, jichž se elektrifikace dotkne. „Preferujeme dohodu,“ uzavřel Říha.

Autor:
  • Nejčtenější
Premium

Koukalová měnila biatlon a Fourcade si bere bez ptaní. Fotograf o hvězdách

Petr Slavík byl především fotografem horských kol. Po průlomu Moravce, Soukalové a spol. na hrách v Soči 2014 mu však...

Kometa poprvé v sezoně porazila Zlín a upevnila si šesté místo v tabulce

Až na čtvrtý pokus se hokejistům Komety Brno podařilo v této sezoně vyhrát nad Zlínem. V dohrávce 47. kola Tipsport...

Ministr dopravy odmítl ekology, dálnice D55 se může stavět příští rok

Dálnice D55 ze Starého Města do Moravského Písku má pravomocné stavební povolení. Ministr dopravy zamítl odvolání...

Zlín - Budějovice 2:3, domácí jen dotahovali, dva góly vítězů dal Mršič

České Budějovice i v druhém jarním utkání daly tři góly, v 22. kole Fortuna ligy vyhrály ve Zlíně 3:2 a posunuly se už...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na dotahování teď nemáme, přiznává zlínský manažer Grygera

Když odcházel v poločase nedělního domácího utkání proti Českým Budějovicím z tribuny, dávali mu fanoušci nepokrytě...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Ministr dopravy odmítl ekology, dálnice D55 se může stavět příští rok

Dálnice D55 ze Starého Města do Moravského Písku má pravomocné stavební povolení. Ministr dopravy zamítl odvolání...

Teplo a slunce probouzejí přírodu, letošní úroda ovoce je v ohrožení

Mimořádně teplé únorové počasí vadí sadařům. Ovocné stromy se nejen ve Zlínském kraji předčasně probouzejí a jejich...

Lidé ve Zlínském kraji své dluhy platí, přesto i tady přibývá exekucí

Dobrou platební morálku lidí ve Zlínském kraji potvrdila statistická čísla, která zveřejnila společnost Solus. Ta...

Osm nevinných obětí šíleného střelce si připomněli v Uherském Brodě

Pět let uplynulo od nejtragičtější střelby v dějinách Česka. Dějištěm hrůzného činu se v úterý 24. února roku 2015...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz