Modernizace staré trati do Zlína má klíčový posudek, začít má za tři roky

  14:06aktualizováno  14:06
Elektrifikace železniční trati Otrokovice – Zlín – Vizovice nebude škodit životnímu prostředí, investor jen musí splnit několik podmínek. Takový je závěr řízení EIA. Příprava akce pokračuje a na přelomu let 2019 a 2020 by se mohlo stavět.

Díky elektrifikaci a zdvoukolejnění mají vlaky mezi Zlínem a Otrokovicemi jezdit v pravidelných patnáctiminutových intervalech. | foto: vizualizace: archiv zlínského magistrátu

Jde o modernizaci 25 kilometrů železniční trati za skoro 12 miliard korun, která několikanásobně zlepší komfort cestování mezi Otrokovicemi, Zlínem a Vizovicemi. Nákladný projekt, který vede zčásti i obytnou zástavbou, získal jeden z klíčových dokumentů: kladné stanovisko v procesu EIA, v němž se posuzuje dopad stavby na životní prostředí.

„S výsledky EIA se seznamujeme, podmínky či připomínky však nejsou zásadního charakteru a pochopitelně je zohledníme v další fázi přípravy,“ nastínila Kateřina Šubová, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je investorem akce.

Fotogalerie

Ministerstvo životního prostředí v rámci řízení EIA s projektem už jednou souhlasilo, jenže plány se pak změnily a vše se muselo odehrát znovu. Odborníci ale opět shledali, že modernizace trati nebude příliš škodit, když se splní několik podmínek.

„V rámci zpracování dalších stupňů projektové dokumentace je nutné zajistit provedení neprůhledných protihlukových stěn v nerušivém barevném provedení tak, aby co nejlépe splynuly s pozadím,“ zní jedna z podmínek.

A myslí se nejen na lidi, ale i na zvířata. V další podmínce se píše o tom, že je třeba „zajistit migrační prostupnost pro vydru říční pod mosty přes Dřevnici a Lutoninku“ a při odhlučnění fasád přilehlých domků je nezbytné nejdříve zjistit, zda v nich nehnízdí rorýs.

„V místech, kde jsou překročené hygienické limity, jsou navrženy protihlukové stěny chránící obytnou zástavbu před hlukem. Obecně lze říct, že jen vlivem rekonstrukce kolejí a železničního svršku se hluk utlumí o 3 až 4 decibely,“ upřesnil Martin Hryzbil, který má v SŽDC projekt na starost.

Zvýší se počet a rychlost vlaků

Aktuální souhlasné stanovisko umožňuje, aby příprava pokračovala podle plánu. „Během měsíce plánujeme vypsání soutěže na zpracování projektové dokumentace,“ přiblížila Šubová.

Do konce roku SŽDC podá žádost o územní rozhodnutí, které chce získat příští rok. Musí také vykoupit, případně vyvlastnit, protože jde o veřejně prospěšnou stavbu, asi dva tisíce pozemků.

Pokud se to podaří, SŽDC chce mít v roce 2019 stavební povolení. Na přelomu let 2019 a 2020 by se pak mohlo začít stavět, hotovo by bylo na konci roku 2023.

Plánované úpravy zastaralé železniční trati spočívají v její kompletní elektrifikaci a zdvoukolejnění mezi Otrokovicemi a Zlínem. To by v důsledku přineslo zásadní zlepšení železničního spojení mezi krajským městem a okolními městy.

Mezi Zlínem a Otrokovicemi by vlaky jezdily každých patnáct minut, mezi Zlínem a Vizovicemi každou půlhodinu. Maximální rychlost by se měla zvýšit z dnešních 60 kilometrů v hodině na 100 kilometrů. A aby bylo cestování co nejrychlejší, zruší se některé zastávky mezi Zlínem a Otrokovicemi.

Současně má vzniknout i dopravní terminál ve Zlíně

Na modernizaci trati navazuje výstavba dopravního terminálu ve Zlíně, obě akce se musí uskutečňovat současně.

„Souhlasné stanovisko EIA je jedním z důležitých kroků. Je to impulz, abychom dál připravovali dopravní terminál,“ nastínil náměstek zlínského primátora Patrik Kamas.

Podle něho je připravena potřebná změna územního plánu a rada bude do měsíce schvalovat smlouvy města se soukromými majiteli, aby místo křižovatky Vodní ulice s vjezdem na autobusové nádraží mohl vzniknout kruhový objezd.

V rámci terminálu zaniknou stávající budovy vlakového i autobusového nádraží. Nová výpravní vlaková budova bude blíže k centru města, autobusové nádraží se přisune k sousednímu nadjezdu. Nedaleko vyroste nová komerční budova (o plánované podobě čtěte zde).

Železniční tunel v Otrokovicích, dva silniční nadjezdy ve Zlíně

Na elektrifikaci se těší i v Otrokovicích, kde pod tamní frekventovanou kvítkovickou křižovatkou povedou koleje v tunelu, který bude dlouhý 200 metrů.

„Přes křižovatku už nebudou jezdit vlaky, takže se tam situace zjednoduší,“ těší otrokovického starostu Jaroslava Budka. „Když se podaří dokončit dálniční obchvat města, bude to ještě lepší. Obě akce by se ale neměly dělat současně,“ doplnil.

S dokončením obchvatu by silničáři mohli začít už příští rok, takže termínově by na sebe projekty mohly navazovat.

Kromě tunelu budou na trati ještě dva zajímavé technické úseky: na Podvesné a v Prštném ve Zlíně se koleje zanoří pod zem a přes ně povede nadjezd pro auta.

Autor:

Nejčtenější

Olomouc - Zlín 3:2, domácí souboj otočili, ale sezona pro ně končí

Olomoucký David Houska oslavuje svůj gól v utkání proti Zlínu.

Olomoučtí fotbalisté dvakrát prohrávali, nevzdali se a nepříznivý stav v semifinálové odvetě skupiny o Evropu otočili....

Zlín - Boleslav 3:1, vítězové nakročili do Evropy, dva góly dal Poznar

Tomáš Poznar (vpravo) ze Zlína se raduje se spoluhráči z gólu v duelu s Mladou...

Zlínští fotbalisté nakročili ke kvalifikačnímu utkání o postup do 2. předkola Evropské ligy. V úvodním finále skupiny o...

Cestujícímu vadilo zastavení na červenou, řidiči autobusu dal ránu pěstí

Ilustrační snímek

Až dvouleté vězení hrozí muži ze Zlína, který v opilosti napadl řidiče autobusu. Nejprve mu za jízdy bezdůvodně...

Lotyši dobývají Česko. Žádná záhada. Pro extraligové kluby jsou výhodní

Lotyšští hokejisté se radují z gólu v duelu s Rakouskem.

Když se po 40 minutách podíval v kabině na statistiky, vyděsil se. „Jestli to takhle půjde dál, může na mě jít 80...

V Bílých Karpatech se objevil medvěd, chovatel dobytka ho zahnal křikem

Odlitek medvědí stopy pořízený 14. května 2019 v obci Lopeník na...

K ostražitosti nabádají ochránci přírody obyvatele a návštěvníky Bílých Karpat. Chovatel v obci Lopeník na...

Další z rubriky

Gurmánům začíná sezona, Zlínský kraj nabídne různé festivaly jídla

Garden Food Festival 2016 ve Zlíně.

Po dvou ročnících se Garden Food Festival stěhuje ze Zlína. Letos se uskuteční v Rožnově pod Radhoštěm a Uherském...

Pod kolonádu v Luhačovicích ukryli vzkaz do budoucnosti, je u něj slivovice

Do základů kolonády v Luhačovicích uložili časovou schránku se vzkazy do...

Do základů rekonstruované kolonády v Luhačovicích ukrylo vedení společnosti časovou schránku. Obsahuje vzkaz pro...

Vsetín chystá první část cyklostezky z Ústí až na Syrákov

Asfaltku od Hradce Králové do Vysoké využívají už tisíce bruslařů i cyklistů...

První úsek cyklostezky Rokytenka, která má v budoucnu tvořit součást trasy z Ústí až na vrchol Syrákov, začne letos...

Nejlepší dětské knihy podle věku: Testujeme na vlastních dětech
Nejlepší dětské knihy podle věku: Testujeme na vlastních dětech

Dětských knih je na trhu velké množství, a tak je někdy složité najít tu pravou, která bude děti opravdu bavit. My jsme vyzkoušeli osm knížek. Podívejte se, jak v testu našich „redakčních“ potomků obstály, a nechte se inspirovat.

Najdete na iDNES.cz