Vznikl první návrh na dopravní terminál ve Zlíně, propojí vlaky s autobusy

  15:01aktualizováno  15:01
Zlín už zná podobu tolik potřebného dopravního terminálu. Vyroste na místě vlakového a autobusového nádraží. Bude mít tři moderní budovy.

Díky elektrifikaci a zdvoukolejnění mají vlaky mezi Zlínem a Otrokovicemi jezdit v pravidelných patnáctiminutových intervalech. | foto: vizualizace: archiv zlínského magistrátu

Sice jde zatím jen o nákresy na papíře, nicméně obyvatele Zlína může těšit, že výstavba dopravního terminálu získává konkrétní obrysy. A to doslova. Radnice už má urbanistickou studii, z níž je patrné, jak by měl nový dopravní uzel vypadat. Lidem ušetří čas i kroky.

„Zlín se zařadí mezi města s moderním dopravním terminálem evropských kvalit. Díky chystané modernizaci a elektrifikaci železniční trati získá i přímé a rychlejší spojení s dalšími velkými městy,“ nastínil primátor Miroslav Adámek.

Fotogalerie

„Dnešní rozmístění obou nádraží, včetně návaznosti na ostatní druhy městské dopravy, neodpovídá požadavkům 21. století. A to nemluvím o jejich vzhledu, který je poplatný době vzniku,“ doplnil.

Podle urbanistické studie obě nádraží zmizí. Nahradí je tři moderní stavby. Dvě budou v linii se stávající budovou zlínské univerzity. Vlakové nádraží vznikne přibližně na stejném místě, kde stojí jeho budova dnes.

Vedle něho vyroste několikapatrový komerční objekt, v němž můžou být obchody, kanceláře či restaurace. S výpravní budovou bude spojený podchodem. Autobusové nádraží se zmenší a jeho hlavní stavba bude hned vedle.

„Zásadní význam studie spočívá v řešení celého prostoru jako celku, který integruje všechny myslitelné druhy dopravy. To znamená železnici, městskou hromadnou i veřejnou dopravu, pěší a samozřejmě i cyklisty,“ upřesnil radní přes dopravu Josef Novák.

„Studie také počítá s parkovacími plochami pro automobily a cyklisty,“ upozornil.

Velkou část ze 300 milionů korun chtějí mít z Unie

Město už se dohodlo na výstavbě terminálu s podnikatelem Zdeňkem Zemkem, jehož firma Bent vlastní autobusové nádraží.

„Diskutujeme problematiku detailního technického řešení jednotlivých objektů, jejich částí. A řešíme i zapojení veřejných a soukromých zdrojů,“ přiblížil Zemek.

Podle předběžných odhadů by terminál mohl stát kolem 300 milionů korun. Město i Zemek věří, že se podaří větší část této sumy získat z Evropské unie.

„Doufáme, že elektrifikace trati a nový dopravní terminál přinesou řadu zajímavých příležitostí,“ podotkl Zemek.

„Všemi dostupnými prostředky se zasadíme o to, aby terminál vznikl v nejkratším možném termínu,“ řekl Martin Jarolím, člen představenstva společnosti Cream, jež u nádraží vlastní několik pozemků a budov.

Město s firmami a Zlínským krajem uzavřelo memorandum, ve kterém se všichni zavazují, že projekt dotáhnou do zdárného konce. Podstatné na terminálu bude, že se lidem zkrátí vzdálenosti při přecházení z autobusu na vlak či trolejbus. Zastávka městské hromadné dopravy je vedle u nadjezdu.

„Tisíce cestujících denně uspoří několik stovek metrů při přestupu,“ zmínil Petr Pšenička z investičního odboru Správy železniční dopravní cesty.

Práce na zdvoukolejnění mají začít v roce 2019

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Výstavba terminálu má navázat na plánovanou elektrifikaci železniční trati Vizovice – Zlín – Otrokovice a její částečné zdvoukolejnění.

S touto úpravou chce Správa železniční dopravní cesty začít v roce 2019. Územní rozhodnutí by mohlo být vydáno na začátku příštího roku.

„Naším hlavním cílem je vybudovat špičkovou taktovou dopravu – tak se říká kyvadlové dopravě na železnici – mezi Otrokovicemi a Zlínem. Vlaky budou mezi městy pendlovat každých patnáct minut,“ upřesnil Pšenička.

Nutný předpoklad ale je, aby byly vlaky výrazně rychlejší než trolejbusy a auta. Proto bude nutné zrušit některé vlakové zastávky.

„Hlavní přínos vidím v tom, že město a jeho okolí bude konečně napojeno na odpovídající železniční infrastrukturu,“ uzavřel Pšenička.

Líbí se vám plánované rozmístění a vzhled budov dopravního terminálu ve Zlíně?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 23. září 2016. Anketa je uzavřena.

ano 335
ne 83
Autor:

Nejčtenější

Slavný cestovatel Miroslav Zikmund slaví sto let, svůj věk bere jako dar

Miroslav Zikmund

Při dvou cestách projel Miroslav Zikmund Asii, Afriku i Ameriku. Je absolutní systematik, jeho život má pevně daný...

Jágr pomohl hokejistům Kladna dvěma body k výhře nad Ústím

Kladenský Jaromír Jágr z Kladna rozehrává jednu z akcí v duelu s ústím nad...

První hokejová liga pokračovala zápasy 58. kola. Jaromír Jágr pomohl ve svém druhém duelu v sezoně dvěma asistencemi k...

Lehčí los pro Slavii, jak mít pohárovou jistotu a kdo do elitní skupiny

Hráči Plzně a Slavie si po zápase podávají ruce. Uprostřed je zklamaný slávista...

Od chvíle, kdy fotbalisty Slovácka převzal trenér Martin Svědík, jsou nejlepší v lize. Utekli z boje o záchranu a patří...

Pacient odpojil přístroje a rozbil dveře na balkon, pád z něj nepřežil

Ilustrační snímek

Pád ze čtvrtého patra budovy zlínské nemocnice nepřežil ve čtvrtek nad ránem pacient neurologie. Případem se zabývají...

Hokejisté Plzně nasázeli Zlínu devět gólů, u šesti byl Gulaš

Plzeňský útočník Milan Gulaš, který v zápase nastřílel pět gólů.

Hokejisté Plzně si v dohrávce 46. kola Tipsport extraligy s chutí zastříleli. Zlín deklasovali 9:2 a hned u šesti gólů...

Další z rubriky

Vilu koupil Zikmund od vládního rady, po zákazu se v ní scházeli disidenti

Vila Miroslava Zikmunda ve Zlíně

Stačil jeden pohled na Zlín a Miroslav Zikmund měl jasno: to je město, ve kterém by chtěl žít. Nikdy se netajil tím, že...

Kůrovec mění vedení Lesů ČR, končí krajský šéf ve Zlíně i další čtyři

Budova krajského ředitelství státní firmy Lesy ČR ve Zlíně.

Nového šéfa bude mít správa Lesů České republiky ve Zlínském kraji. Krizový management, který začal působit ve státní...

Slováci mohou pálit alkohol i doma, v Česku se o tom zatím neuvažuje

Kdo na Moravě a ve Slezsku jen trochu může, nechává si velkou část úrody ovoce

Na Slovensku povolili domácí pálení slivovice, aby dostali pod kontrolu rozšířenou nelegální výrobu destilátů. To, že...

Rodit bez lékaře? Bulovka otevřela centrum, kde to je možné
Rodit bez lékaře? Bulovka otevřela centrum, kde to je možné

Stále více žen touží rodit doma nebo alespoň v příjemném prostředí s pomocí porodní asistentky. Zatímco v zahraničí jsou takzvané porodní domy běžné, v ČR je tento systém porodnictví dosud v plenkách. Pražská Bulovka se to rozhodla změnit a přišla s řešením.

Najdete na iDNES.cz