Sice jde zatím jen o nákresy na papíře, nicméně obyvatele Zlína může těšit, že výstavba dopravního terminálu získává konkrétní obrysy. A to doslova. Radnice už má urbanistickou studii, z níž je patrné, jak by měl nový dopravní uzel vypadat. Lidem ušetří čas i kroky.
„Zlín se zařadí mezi města s moderním dopravním terminálem evropských kvalit. Díky chystané modernizaci a elektrifikaci železniční trati získá i přímé a rychlejší spojení s dalšími velkými městy,“ nastínil primátor Miroslav Adámek.
„Dnešní rozmístění obou nádraží, včetně návaznosti na ostatní druhy městské dopravy, neodpovídá požadavkům 21. století. A to nemluvím o jejich vzhledu, který je poplatný době vzniku,“ doplnil.
Podle urbanistické studie obě nádraží zmizí. Nahradí je tři moderní stavby. Dvě budou v linii se stávající budovou zlínské univerzity. Vlakové nádraží vznikne přibližně na stejném místě, kde stojí jeho budova dnes.
Vedle něho vyroste několikapatrový komerční objekt, v němž můžou být obchody, kanceláře či restaurace. S výpravní budovou bude spojený podchodem. Autobusové nádraží se zmenší a jeho hlavní stavba bude hned vedle.
„Zásadní význam studie spočívá v řešení celého prostoru jako celku, který integruje všechny myslitelné druhy dopravy. To znamená železnici, městskou hromadnou i veřejnou dopravu, pěší a samozřejmě i cyklisty,“ upřesnil radní přes dopravu Josef Novák.
„Studie také počítá s parkovacími plochami pro automobily a cyklisty,“ upozornil.
Velkou část ze 300 milionů korun chtějí mít z Unie
Město už se dohodlo na výstavbě terminálu s podnikatelem Zdeňkem Zemkem, jehož firma Bent vlastní autobusové nádraží.
„Diskutujeme problematiku detailního technického řešení jednotlivých objektů, jejich částí. A řešíme i zapojení veřejných a soukromých zdrojů,“ přiblížil Zemek.
Podle předběžných odhadů by terminál mohl stát kolem 300 milionů korun. Město i Zemek věří, že se podaří větší část této sumy získat z Evropské unie.
„Doufáme, že elektrifikace trati a nový dopravní terminál přinesou řadu zajímavých příležitostí,“ podotkl Zemek.
„Všemi dostupnými prostředky se zasadíme o to, aby terminál vznikl v nejkratším možném termínu,“ řekl Martin Jarolím, člen představenstva společnosti Cream, jež u nádraží vlastní několik pozemků a budov.
17. února 2015 |
Město s firmami a Zlínským krajem uzavřelo memorandum, ve kterém se všichni zavazují, že projekt dotáhnou do zdárného konce. Podstatné na terminálu bude, že se lidem zkrátí vzdálenosti při přecházení z autobusu na vlak či trolejbus. Zastávka městské hromadné dopravy je vedle u nadjezdu.
„Tisíce cestujících denně uspoří několik stovek metrů při přestupu,“ zmínil Petr Pšenička z investičního odboru Správy železniční dopravní cesty.
Práce na zdvoukolejnění mají začít v roce 2019
Výstavba terminálu má navázat na plánovanou elektrifikaci železniční trati Vizovice – Zlín – Otrokovice a její částečné zdvoukolejnění.
S touto úpravou chce Správa železniční dopravní cesty začít v roce 2019. Územní rozhodnutí by mohlo být vydáno na začátku příštího roku.
„Naším hlavním cílem je vybudovat špičkovou taktovou dopravu – tak se říká kyvadlové dopravě na železnici – mezi Otrokovicemi a Zlínem. Vlaky budou mezi městy pendlovat každých patnáct minut,“ upřesnil Pšenička.
Nutný předpoklad ale je, aby byly vlaky výrazně rychlejší než trolejbusy a auta. Proto bude nutné zrušit některé vlakové zastávky.
„Hlavní přínos vidím v tom, že město a jeho okolí bude konečně napojeno na odpovídající železniční infrastrukturu,“ uzavřel Pšenička.