Plánovaná trasa druhé poloviny obchvatu Otrokovic, který je součástí dálnice...

Plánovaná trasa druhé poloviny obchvatu Otrokovic, který je součástí dálnice D55. | foto: ŘSD

ŘSD získalo poslední pozemky, dostavba dálnice u Otrokovic začne v létě

  • 54
Silničářům se přece jen podařilo dohodnout s majiteli posledních pozemků potřebných pro druhou část dálničního obchvatu Otrokovic. Práce na pokračování dálnice D55 díky tomu odstartují zřejmě už v létě.

Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) jednalo s majiteli ploch – Pavlem a Milanem Gregůrkovými a jejich manželkami – tři roky. Spor byl o zhruba 320 metrů čtverečních, kvůli čemuž se však nedařilo postavit obchvat, který zabere desítky tisíc metrů čtverečních.

Silničáři podle zákona nabídli v rámci vyvlastnění asi 150 korun za metr čtvereční, což je osminásobek bonity půdy, jaká byla před vydáním územního rozhodnutí. Gregůrkovi požadovali mnohem více, zhruba 2500 korun za metr.

Nakonec letos v únoru spor rozsekl majetkoprávní odbor otrokovické radnice, když vydal rozhodnutí o vyvlastnění. Gregůrkovi se však vzápětí odvolali, protože ani cena vzniklá podle znaleckého posudku, za kterou úředníci pozemky vyvlastnili, se jim nelíbila (viz též Otrokovice vyvlastnily pozemky pro obchvat, majitelé se odvolali).

Ještě předtím, než se odvoláním začal zabývat krajský úřad, se však ŘSD a Gregůrkovi přece jen dokázali dohodnout.

„Podařilo se nám dohodnout. I za pomoci města. Rodiny Gregůrkových na všechno přistoupily. Máme podepsaný poslední pozemek, který jsme potřebovali pro dostavbu obchvatu. Požádáme teď o pokračování stavebního řízení, které bylo přerušené,“ přiznal šéf zlínské pobočky ŘSD Karel Chudárek.

Stavební povolení chtějí silničáři získat do června, kdy už také chtějí mít vybraného zhotovitele stavby.

Vzápětí mají začít také samotné práce na více než tři kilometry dlouhé silnici k Napajedlím, která má stát 931 milionů korun a dokončená má být do tří let.

Konečnou cenu obě strany nekomentují

Kolik nakonec silničáři za pozemky zaplatí, nechtějí komentovat oni ani rodina Gregůrkových, na čemž se společně dohodli.

„Chápeme význam této dálniční stavby pro Otrokovice i celý region. Jsme rádi, že spolu s rolí občanů byla nově otrokovickými pochopena i role nás vlastníků dotčených pozemků a naše práva. Výsledky společných jednání nám dávají ujištění změny k lepšímu, a tak jsme podepsali všechny potřebné dokumenty k dořešení majetkových vztahů,“ uvedl Pavel Gregůrek.

„Pro město to má velký význam, vládla tady už jakási skepse. Jsme rádi, že jsme přispěli k tomu, že se situace odblokovala. Auta pak budou město objíždět a nebudou tolik zatěžovat dopravu ve městě,“ těší se starosta Otrokovic Jaroslav Budek.

Z plánované stokilometrové dálnice D55, která má spojit Olomouc s Břeclaví, je v současnosti hotový pouze krátký, asi patnáctikilometrový úsek mezi Hulínem a Otrokovicemi.

Gregůrkovi v minulosti vedli se silničáři spor i o pozemky pod první částí obchvatu Otrokovic. Rodiny se v roce 2015 dvakrát zastal Ústavní soud. Stát tenkrát původně nabízel pět milionů korun, majitelé požadovali tržní cenu, jež byla zhruba desetinásobná (viz též Za vyvlastnění pozemku se patří dát tržní cenu, zastal se soud rodiny).

,