Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stát vykupuje pozemky pro modernizaci trati do Zlína, začne za dva roky

  12:48
Správa železnic chce začít s proměnou trati mezi Zlínem a Otrokovicemi v roce 2025. Jedním z jejích hlavních cílů je, aby krajskému městu ulehčila od automobilové dopravy. U modernizace železniční trati z Otrokovic do Zlína a dál do Vizovic proto platí, že čím dříve se to stane, tím lépe.
Vlakové nádraží ve Zlíně. (březen 2023)

Vlakové nádraží ve Zlíně. (březen 2023) | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Správa železnic (SŽ), která je investorem akce za 12 miliard korun, stále věří, že by mohla začít stavět v roce 2025. Už má také vykoupených prvních osm pozemků do svého vlastnictví.

„Teď se to rozjíždí ve větším, za měsíc jich můžeme mít několik desítek a na konci roku by to mohla být polovina,“ řekl Martin Hryzbil, který má v rámci SŽ zmíněnou investici na starosti.

Větší plochy Správa železnic rozdělí a odkoupí jenom jejich část, kterou potřebuje k rozšíření trati o jednu kolej. V současné době je dělí na katastru nemovitostí, pak se bude domlouvat s jejich majiteli.

Mezi nimi jsou stále i takoví, kteří je prodat nechtějí, takže v jejich případě může stát použít institut vyvlastnění. Jde totiž o stavbu ve veřejném zájmu. Celkově musí získat podél celé trati plochy od zhruba 650 majitelů, zatím jich má dohodnutých kolem 80 procent.

Modernizace železniční trati je rozdělená na dvě části. Na první z Otrokovic do Zlína už má stát územní rozhodnutí, takže může vykupovat pozemky. V úseku ze Zlína do Vizovic je příprava pomalejší, protože se ve zlínských Přílukách delší dobu nedařilo zrušit nebezpečný přejezd přes koleje. SŽ už tady alespoň zažádala o územní rozhodnutí, které by chtěla získat na konci letošního nebo na začátku příštího roku.

„Musí se ještě zpracovat biologické hodnocení a požádat krajský úřad o vydání jednotného závazného stanoviska k zásahu do přírody a krajiny,“ sdělil Hryzbil.

Stavební povolení by mohlo být za rok

Správa železnic má i souhlasy některých obcí s kácením stromů. Zlín, Zádveřice či Vizovice ho neposlaly s tím, že by měl jednotné stanovisko vydat krajský úřad. Potom bude vydáno územní rozhodnutí i na úsek ze Zlína do Vizovic.

Podle Hryzbila většina lidí k záměru výhrady nemá. Někteří obyvatelé zlínské Podvesné, kde mají blízko domů navržené stěny proti hluku, nebo Bartošovy čtvrti, kde by po dopravních úpravách mohlo jezdit více aut, ale spokojení nejsou.

„V rámci elektrifikace se nám svede doprava do Bartošovy čtvrti a omezí se z ní výjezd,“ uvedl před časem Jan Suchý, který je předsedou spolku Naše Bartoška.

Elektrifikace trati skrz Zlín budí obavy ze zvýšené dopravy i života za zdí

Obce okolo Zlína vůči záměru příliš kritické nejsou. „Mělo by dojít ke zlepšení stavu ohledně rušení lidí kolem železnice, bude tam i odhlučnění. Nechceme nic brzdit, nemáme s tím problém,“ řekl zádveřický starosta Radovan Karola.

Pokud příprava projektu půjde dál bez větších zádrhelů, mohla by se těžká technika pustit za dva roky do práce s tím, že po čtyřech letech by bylo hotovo. „Pořád držíme to, že bychom v roce 2025 mohli začít. Je to reálné,“ poznamenal Hryzbil.

Příští rok by mělo být vydáno stavební povolení. Termíny se ale průběžně posunují, protože nastávají komplikace, které je třeba řešit.

Vznikne dopravní terminál

Na modernizaci trati je navázaná výstavba dopravního terminálu ve Zlíně. Ten umožní pohodlné přestupování z vlaku na autobus, MHD či taxi. Tvořit ho bude především sedmipatrová výpravní budova, která nahradí současné vlakové nádraží. Investor, jímž je firma miliardáře Zdeňka Zemka Z-Group, bude žádat o stavební povolení.

„Probíhá aktualizace dokumentace pro stavební povolení,“ podotkl mluvčí Z-Group Miroslav Slaný. „Zahájení prací se očekává v roce 2025. Stavba by měla trvat dvě stavební sezony,“ doplnil.

Nádraží ve Zlíně dostane novou fasádu, v budoucnu ho čeká demolice

V budově budou čtyři patra vyhrazena pro parkování 170 aut. V úvahu přicházelo, že by se na jejich výstavbě podílelo město, případně si je pak pronajalo. Z toho ale sešlo. „Radnice bude budovat parkovací dům na náměstí Míru. Výpravní budova tedy s největší pravděpodobností zůstane ze 100 procent ve vlastnictví Z-Group,“ naznačil Slaný.

Ve dvou spodních patrech nové výpravní budovy bude technické zázemí, vestibul, čekárny, pokladny, obchody, občerstvení či kavárny. V posledním patře pak najdou svoje místo kanceláře holdingu Z-Group.

Ten chystá i výstavbu nového autobusového nádraží. Oproti tomu stávajícímu se posune blíž k nadjezdu a zabere méně prostoru. Opodál má vyrůst ještě jedna budova s obchody, restaurací i ubytovacími kapacitami. Její přesnou náplň investor řeší. Postavit by ji chtěl v letech 2029 až 2030.

„Až bude funkční autobusové nádraží, tak se bude stavět třetí objekt, protože do poslední chvíle musí být alespoň část nádraží zachována,“ uvedl Slaný.

Autor:
  • Nejčtenější

Koncert za veřejné peníze? Půlmilionový honorář nechám v kraji, navrhl Mareš

24. dubna 2024  10:32,  aktualizováno  11:22

Zpěvák a moderátor Leoš Mareš nabídl, že svůj honorář za vystoupení na zářijovém Dnu Zlínského...

Kraj dá za koncert Mareše půl milionu, za stejnou sumu loni hrály tři kapely

23. dubna 2024  16:37

Vedení Zlínského kraje chce šetřit, přesto vyplatí bezmála půl milionu korun za vystoupení Leoše...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vsetín - Kladno 3:4. Rytíři dvakrát otočili skóre a zůstávají v extralize

22. dubna 2024  17:50,  aktualizováno  21:05

Hokejisté Kladna budou patřit i v následující sezoně mezi extraligovou elitu. V baráži se Vsetínem...

POHLED: Formát, co postrádá smysl. Má vůbec cenu sledovat hokejovou baráž?

23. dubna 2024

Premium Z triumfu v první hokejové lize se ani nestihl radovat. Místo oslav musel věnovat pozornost...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Smoleňák vyhodil kameramana z kabiny, pak se omlouval. Vážím si práce ČT, řekl

22. dubna 2024  9:08

Ve stejný den, kdy se pardubický trenér Marek Zadina opřel do hokejové sekce České televize,...

Ředitelem školy se stal městský radní, komise přitom doporučila konkurenta

27. dubna 2024  9:45

Jmenování ředitele I. Základní školy (I. ZŠ) vzbudilo v Holešově vášně. Zařízení od července povede...

Nechceme uhrát jen bod, slibuje kouč Červenka. Rozhodčím věří i bez videa

27. dubna 2024  9:29

Jde do tuhého. A dobře to ví i trenér fotbalistů Zlína Bronislav Červenka. Nedělní vítězství v...

Velké zklamání sadařů. Mráz poničil květy i plody ovocných stromů

26. dubna 2024  15:47

Noční mrazíky v posledních dnech na mnoha místech nemilosrdně poničily ovocné stromy ve Zlínském...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...