Lanovkou na Svatý Hostýn? Chvalčov je pro, nápad ale zatím brzdí církev

  7:54aktualizováno  7:54
Lidé mířící na Hostýn by mohli využívat lanovku. Kilometrovou dráhu z Chvalčova na významné poutní místo na Kroměřížsku by mohla financovat skupina soukromých investorů. Jednat musí s církví, která se brzy stane vlastníkem pozemků.

Opravená bazilika na svatém Hostýně. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Dlouhá léta se o něm nemluvilo kvůli nedořešeným církevním restitucím a nejasným majetkovým právům. Teď ale nápad na vznik lanové dráhy z Chvalčova na Hostýn zase ožívá.

Státní pozemkový úřad totiž v prosinci schválil dohodu o vydání pozemků, na kterých by se lanová dráha mohla stavět, církvi. A podle informací MF DNES se již jen čeká na zapsání nového majitele do katastru, což může trvat několik týdnů.

Návrh lanové dráhy na Hostýn

  • Délka: 1 090 metrů (11 sloupů)
  • Nástup: lokalita Na Říce ve Chvalčově
  • Výstup: nedaleko rozhledny na Hostýně (na opačné straně, než stojí bazilika)
  • Typ lanovky: sedačková (dvoj nebo čtyřsedačka s bublinou)
  • Cena: 20 až 35 milionů korun

Iniciátoři projektu poté chtějí začít jednat s Arcibiskupstvím olomouckým. Zástupci církve přitom v minulosti lanovku na Hostýn odmítli s tím, že by zásadně narušila ráz poutního místa.

„V té době se však jednalo i o tom, že součástí bude sjezdovka. To dnes neplatí. Chceme jen ekologickou, tichou a alternativní cestu na Hostýn,“ vysvětlil ředitel skiareálu Troják Jakub Juračka, který u zrodu nápadu na lanovou dráhu stál.

Ale nečeká jej nic jednoduchého.

„Nakolik je nám známo, byla celá diskuse ohledně lanové dráhy uzavřena s negativním výsledkem,“ prohlásil mluvčí Arcibiskupství olomouckého Jiří Gračka.

Stejně odmítavý postoj měla i Matice svatohostýnská, která poutní místo spravuje. „Naše poslední stanovisko bylo, že nesouhlasíme. Od té doby jsme o věci nejednali a zatím nás nikdo neoslovil,“ informoval předseda Matice Lubomír Vývoda.

Vstupní základna do Hostýnských hor

O lanovku naopak dlouhodobě stojí ve Chvalčově. Do konce roku by chtěli mít na stole projekt záchytného parkoviště a zázemí pro turisty. To by se v budoucnu mohlo stát nástupní stanicí lanovky.

„Půjde o takovou vstupní základnu do Hostýnských hor. Součástí by měla být také wapka na umývání kol či budova, kde by sídlili dobrovolní záchranáři z rescue teamu,“ vyjmenoval starosta Chvalčova Antonín Stodůlka.

Akci by měla financovat obec, ale nyní jde opravdu jen o úvahu.

„Mělo by to navazovat na lanovku, o kterou usilujeme už dlouhá léta. Může být výtahem pro cyklisty či běžkaře, ale také posloužit církevní turistice,“ zdůraznil Stodůlka.

Myšlenku nového druhu dopravy na Hostýn podporuje i bystřický starosta Zdeněk Pánek. Podle něj je to cesta k rozvoji turistického ruchu v regionu a způsob, jak podpořit zaměstnanost.

„Druhou Tonetovku už nepostavíme, toto je možnost, jak sem dostat turisty. Samozřejmě pak je tu musíme udržet,“ míní Pánek.

Výhrady arcibiskupství ale trvají. „Neexistují žádné podklady pro vyhodnocení dopadu lanovky na zvýšenou návštěvnost Svatého Hostýna. Ten dnes ani nezájmem ze strany věřících a turistů netrpí,“ namítl mluvčí Gračka.

Financování mají předběžně domluveno

Stavba lanové dráhy by netrvala déle než půl roku Matice svatohostýnská plánuje pro poutní místo zlepšit dopravní dostupnost jinou formou.

„Jednáme s krajem o projektu na dopravní obslužnost. Ve hře je nové parkoviště či cyklostezky. Ale je to zatím v plenkách, jednání jsou na počátku,“ upozornil Vývoda.

Pokud by se všechny strany přece jen dohodly, náklady na zhruba třicetimilionovou investici by zaplatila skupina soukromých investorů.

„Financování máme předběžně domluveno. Zřejmě bychom se snažili dosáhnout na dotaci z národních dotačních programů, ale stavbu bychom uměli pokrýt i bez ní,“ řekl Juračka, který je prezidentem Asociace lanové dopravy ČR.

Podle bystřického starosty Pánka je tento způsob financování ideální. „Přes mikroregion by to bylo velmi obtížné,“ myslí si.

Stavba samotné lanové dráhy by netrvala déle než půl roku. Cesta ke shodě však bude nejspíš mnohem delší. „Snad se nám podaří dokázat, že chceme, aby lidé na Hostýn cestovali pohodlným a šetrným způsobem. A že lanovka v žádném případě nenaruší duchovní rozměr Svatého Hostýna,“ dodal Juračka.

Na Hostýn je v současné době možné dostat se jen autobusovými spoji, na kole či pěšky. Pro osobní auta platí zákaz vjezdu. Řidiči však mohou požádat o jednorázovou povolenku, kterou vydává městská policie v Bystřici pod Hostýnem.

  • Nejčtenější

Kometa překvapivě padla ve Zlíně, Sparta jasně přehrála Kladno

Hokejisté Zlína slaví cenné vítězství nad Kometou, kterou v předehrávce 21. kola extraligy udolali 5:4. A to především...

Budějovice vyhrály v Litoměřicích, první lize vévodí už o 14 bodů

Hokejisté Českých Budějovic vyhráli ve 22. kole první ligy na ledě druhých Litoměřic 8:5 a svůj náskok v čele tabulky...

Čelní střet nepřežila mladá spolujezdkyně, tři další mladí se vážně zranili

Po převozu do nemocnice podlehla svým zraněním mladá spolujezdkyně cestující ve voze, který v Otrokovicích dostal smyk...

Budějovice - Slovácko 2:0, skvělá forma nováčka, vyhrál popáté v řadě

Fotbalisté Českých Budějovic potvrdili vynikající fazonu, v 16. kole nejvyšší soutěže si připsali páté vítězství po...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Silničáři už upravují trasu D55 u Starého Města, budování začne příští rok

Silničáři začali pracovat na úseku dálnice D55 z Babic do Starého Města. Osm kilometrů dlouhou silnici budou stavět tři...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

U modernizace zlínské železnice lidem vadí betonové stěny i nejasné výkupy

Státu se zatím podařilo získat jen málo přes polovinu pozemků potřebných pro modernizaci železniční trati z Otrokovic...

Zlínský kraj je špičkou v inovacích, designéra žádný robot nenahradí

Zlínský kraj se stává významným regionem v kreativním průmyslu. Inovativní a designérské firmy představují provoz,...

Na starých kolejích testují vlaky a cvičí stevardy. Vozí při tom školáky

Na Baťově železniční dráze u Ratíškovic je znovu živo. Soukromý dopravce tu testuje vozy, které v prosinci nasadí do...

Bolest ze ztráty partnera musí probolet, říká vdova, která pomáhá ostatním

Vlastní zkušenost se stavem po smrti manžela motivovalo Alenku Panákovou k založení Společenství vdov a vdovců, které...

Advantage Consulting, s.r.o.
TECHNIK REALIZACE ROZVADĚČŮ

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj, Zlínský kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz