Každou plavební komorou na vodní cestě, která protíná Zlínský a Jihomoravský kraj, letos projelo v průměru 3 526 lodí. To je o 416 více než loni.
Celková návštěvnost Baťova kanálu se všemi jeho službami, ubytovnami, kempy, restauracemi i s okolní cyklistickou trasou se pohybovala kolem obvyklých 90 tisíc lidí.
Povodí Moravy se přitom potýkalo s extrémním suchem a nízkou hladinou vody, která v posledních týdnech hlavní sezony omezila na kanále provoz (více v článku Sucho dopadlo i na Baťův kanál, komory otevře jen jednou za hodinu).
„Na druhou stranu sezona začala v předstihu už v posledním dubnovém týdnu, komory jsme otevřeli i v dalších dnech v květnu a během celé sezony platily prodloužené komorovací hodiny,“ upozornila Jana Kučerová, mluvčí Povodí Moravy, které je správcem vodní cesty.
O dřívější začátek žádali provozovatelé půjčoven lodí i zájemci, jichž bylo celkově téměř 17 tisíc, což je o necelé dva tisíce více než loni.
Nejvytíženější byl úsek mezi plavební komorou v Uherském Ostrohu a Vnorovy, kde přibylo skoro tisíc lodí. V některých úsecích během letních prázdnin dokonce provoz dosáhl maximální kapacity
„Nutná omezení nakonec na návštěvnost vliv neměla. Přibylo menších lodí a skupin, které přijely na vícedenní pobyt. Lidé tady strávili více času a také utratili více peněz, což je pro provozovatele služeb samozřejmě dobře,“ řekl ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek.
Poptávku po regionální kuchyni se nedaří uspokojit
Turisté jsou navíc stále náročnější. „Potřebují elektrickou přípojku na tablet, dobití telefonu a elektrokolo. Chtějí i přístupný internet, aby mohli své zážitky z dovolené sdílet s přáteli,“ vysvětlil Bártek.
Žádají také dobrou kávu nebo kvalitní regionální kuchyni. V tom však provozovatelé restaurací a stánků zatím zaostávají, nabízejí převážně jen rychlé občerstvení. Nabídku zpestřují aspoň letní kulinářské akce spojené s ochutnávkami nápojů i jídla.
Lodě se mohou na Baťově kanále plavit až do prvního zamrznutí. S posledním zářijovým víkendem skončila pouze hlavní sezona, ve které jsou pravidelně otevřené komory i půjčovny lodí. Někdo si ale pobyt na vodní cestě nechává právě až na klidnější podzimní období.
Povodí Moravy bude i letos pokračovat v opravách břehů. Na řadu přijde část mezi Huštěnovicemi a Babicemi, i poté ale bude možná plavba ze Spytihněvi do Otrokovic či na jižní část kanálu z Uherského Hradiště.
Mezi Huštěnovicemi a Babicemi se sníží hladina na minimum, aby stavební stroje mohly jednodušeji opravovat a stabilizovat břehy a hráze. Práce na téměř dvoukilometrovém úseku, které začnou v říjnu a potrvají do dubna 2019, budou stát přes 13 milionů korun.
„Budou se dělat z levého břehu kanálu tak, aby nezasahovaly do pravobřežní části hrází s cyklostezkou a provoz na ni mohl být bez omezení zachovaný,“ uvedl generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.
2. května 2014 |