Po řece Moravě přes Napajedla dnes jezdí výletní lodě, protože jde o součást Baťova kanálu. Není jich ale tolik, jak by si vedení města představovalo. Vodní trasa totiž končí hned v sousedních Otrokovicích, které samy o sobě příliš turisticky atraktivní nejsou.
„I když zde trasa Baťova kanálu vede, působí to na turisty jako psychologická bariéra,“ posteskla si starostka Napajedel Irena Brabcová.
To se změní k lepšímu ve chvíli, kdy bude Baťův kanál splavný až do historické Kroměříže, jež se stane jednoznačně největším lákadlem na celém vodním toku. A pomůže také ostatním městům – třeba právě Napajedlům.
„Určitě k nám potom přijede více turistů, proto prodloužení kanálu podporujeme. Návštěvníkům můžeme nabídnout muzeum, zámek či hřebčín,“ nastínila Brabcová.
K tomu je však třeba vybudovat plavební komoru na Bělovském jezu v Otrokovicích, k čemuž ještě není vydané stavební povolení.
Dění kolem plavební komory na Bělovském jezu2. listopadu 2012: Baťův kanál se prodlouží, lodě proplují od Kroměříže až k Hodonínu 24. dubna 2013: Průplav a rozvoj Baťova kanálu jsou v ohrožení. Vláda zruší vodní úřad 15. června 2013: Připojení Kroměříže k Baťově kanálu? Ekologové oddálili stavbu komory 21. února 2015: Investor: Plavební komora u Otrokovic bude mít na živočichy jen malý dopad 29. dubna 2016: Připojení Kroměříže k Baťovu kanálu brání spor kvůli vyschlému potoku 19. července 2016: Úřad zrušil nesmyslnou podmínku, Baťův kanál může brzy vést do Kroměříže 2. ledna 2017: Prodloužení Baťova kanálu opět oddálí spor o potok, v němž chybí voda |
Příprava se na skoro dva roky prakticky zastavila, protože ministerstvo vzneslo mimo další podmínky i jednu z velké části nesplnitelnou: nutnost, aby v nedalekém Širokém potoce nebyly trubky a mohly jím plavat ryby. Široký potok je přitom prakticky vyschlý a ryby v něm tudíž plavat nemohou. Tuto podmínku však úředníci v nově vydaném závěru v řízení EIA už vynechali.
„Oznamovatel doložil, že je zčásti splněná, pokud jde o zaústění Širokého potoka do dolní rejdy, a zčásti je její splnění technicky nerealizovatelné,“ potvrdila zástupkyně mluvčí ministerstva životního prostředí Jana Taušová.
Práce by měly začít v roce 2020
„Už je to v pořádku, problém se podařilo odstranit,“ reagoval Jan Bukovský, mluvčí Ředitelství vodních cest ČR, které je investorem akce za zhruba 300 milionů korun.
Současně ho ale mrzí, že se jedinou podmínkou celý proces přípravy velmi zbrzdil. „Bohužel. Nestává se nám často, abychom kvůli relativní drobnosti ztratili tolik času,“ posteskl si Bukovský.
Průběh dalších příprav odhaduje následovně: otrokovický stavební úřad už vydal územní řízení, a pokud se proti němu nikdo neodvolá, začne Ředitelství vodních cest pracovat na dokumentaci pro stavební povolení a bude vykupovat potřebné pozemky.
„V roce 2019 bychom mohli mít stavební povolení a v následujícím roce by mohly práce začít. Jsem opatrný optimista,“ nastínil Bukovský.
U přístaviště má vzniknout zázemí pro turisty
Výstavba plavební komory, díky níž se lodě dostanou přes Bělovský jez, má trvat zhruba dva roky. Peníze na to sice ještě nejsou vyčleněny, stát by je ale měl včas poskytnout.
Pak se unikátní plavební cesta, již ročně navštíví desítky tisíc turistů, prodlouží do Kroměříže, kde vznikne nové přístaviště. Tento záměr podporuje také kroměřížská radnice, protože do města přivede další turisty.
„Firma, která chce stavět zázemí pro turisty u přístaviště, už je připravená. Máme také hotovou cyklostezku až k místu,“ přiblížil starosta Kroměříže Jaroslav Němec.
„Budeme rádi, když se konečně začne. Mysleli jsme si ale, že to bude mnohem dříve,“ doplnil.
„Lidé, kteří se poplaví po vodní cestě, získají na jejím konci nový atraktivní turistický cíl. Kroměříž je barokní perla kraje,“ poznamenal krajský radní Jan Pijáček, který má v kompetenci cestovní ruch.
Další prodloužení vodní cesty už stát neplánuje
Podle Bukovského potom nezačne po Baťově kanále jezdit více lodí, protože provoz už je teď na hranici maxima. Avšak počty plavidel, a tím i turistů, se rozptýlí po větší vodní ploše.
„Návštěvníci tady budou moci strávit i delší dovolenou. Úspěch, který má Baťův kanál ve střední části, se rozšíří dále na sever,“ poznamenal Bukovský.
„Rozvoj rekreačních vodních cest je v celé Evropě na vzestupu. Prodloužení Baťova kanálu by pomohlo celému regionu,“ prohlásil opakovaně ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek.
Další prodloužení už stát neplánuje. Postupně by však měla na kanále přibývat nová kotvicí místa pro lodě, aby byl komfort turistů ještě větší.
2. května 2014 |