Stanice metra I. P. Pavlova | foto: iDNES.cz

Semeniště nemocí a tmy, stěžovali si. Jak matky a dělníci nechtěli metro

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Průmyslová revoluce přinesla českému obyvatelstvu řadu novinek. Proti některým se okamžitě vzedmula vlna kritiky, pramenící z obavy z nové, nezvyklé a nevyzkoušené věci. Strach a frustrace provázely také vznik pražského metra, jehož historie se začala psát začátkem června 1898, tedy před 125 lety, připomíná týdeník 5plus2.

Jak se to tehdy odehrálo? Český obchodník Ladislav Rott, který po otci vedl v Praze vyhlášený „obchod s nástroji a zbožím kovovým“, navštívil ve čtvrtek 2. června 1898 přednášku jistého pana Paroubka, kde bylo řečeno, že velká evropská města už dávno mají své podzemní dráhy, kdežto v Praze pravidelně nejezdí ani elektrická tramvaj.

Městem se stále vesele proháněla „koňka“, za jejíhož klapotu odjel pokrokář Rott ještě druhý den do práce. Tam napsal zastupitelům výzvu, že je vhodný čas „nákladem nepatrným zříditi dráhy podzemní“.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se