Billboard Andreje Babiše v pražských Stodůlkách před  druhým kolem volby hlavy...

Billboard Andreje Babiše v pražských Stodůlkách před druhým kolem volby hlavy státu | foto: ČTK

Mimořádně škodlivá kampaň, marketéři to měli odmítnout, vytkla Asociace PR

  • 20
Mimořádně škodlivá. Tak označila Asociace PR agentur kampaň neúspěšného prezidentského kandidáta Andreje Babiše. Asociace, která se snaží o kultivaci profese public relations, v minulosti kritizovala například vystupování mluvčího prezidenta Zemana Jiřího Ovčáčka.

Babiš, který se ve druhém kole neúspěšně utkal s Petrem Pavlem o post prezidenta, čelil kritice za billboardy s textem „Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat. Ne voják. Prezident Babiš.“ Kritici mu vyčítali, že straší voliče. Babiš přiznal, že se text nepovedl, a slíbil, že ho změní. Na billboardech se pak objevily nové plakáty s nápisem „Generál nevěří v mír“ s dovětkem „Volte mír. Volte Babiše“.

Ke kampani se v pondělí vyjádřila i Asociace public relations (APRA). „Byli jsme svědky před prvním, zejména však ale před druhým kolem prezidentských voleb, kdy se ve vysoké míře porušovaly základní etické principy férové komunikace, které jsou sdíleny profesionály v komunikaci po celém světě,“ uvádí APRA ve zprávě.

Odborníci by neměli zneužívat strachu

V ní například odkazuje na kodex ve Stockoholmské chartě a Helsinské deklaraci. Podle agentury principy etiky v PR vycházejí ze zásad slušného chování a férového jednání.

„Znamená to, že komunikační profesionálové jsou povinni respektovat pravdu, jednat čestně a vystupovat transparentně, a to jak vůči médiím, tak ve vztahu k veřejnosti,“ podotýká agentura s tím, že profesní etika zakazuje podílet se na vytváření a vědomém šíření poplašných nebo falešných zpráv.

Volební billboard Andreje Babiše v Praze na Jižní spojce. (16. ledna 2023)

Podle agentury by se odborníci rovněž neměli podílet na zneužívání strachu či dalších zavádějících a nekalých praktikách, které APRA pozorovala v rámci Babišovy kampaně.

„Předvolební kampaň kombinovala nástroje public relations s nástroji reklamy. Etický kodex reklamy požaduje, aby byla reklama slušná, čestná a pravdivá, aby byla vytvářena s vědomím odpovědnosti vůči společnosti,“ zdůrazňují odborníci.

Podle nich se přitom zakazuje využívat motiv strachu a zneužívat předsudků a pověr. Reklama podle agentury nesmí na základě klamavých údajů přinášet prospěch na úkor jiného. Billboardová kampaň kandidáta Babiše podle ní porušovala hned několik etických pravidel současně.

Hnus velebnosti, nejradši bych se na to... Pavel zatratil billboardy slovy Kelišové

„Ryba vždycky smrdí od hlavy, proto tím, kdo je za neetické vedení kampaně zodpovědný především, je její zadavatel – tedy prezidentský kandidát a jeho domovské politické hnutí ANO,“ říká předseda APRA Patrik Schober.

Došlo k selhání

Nic to ale podle něj nemění na faktu, že došlo k vědomému selhání najatých odborníků na komunikaci z kandidátova nejužšího týmu. „Právě oni měli zadavatele na mantinely etické komunikace upozornit a navrhnout mu takové řešení, které by neodporovalo dobrým mravům, profesním zásadám ani mezinárodním standardům,“ doplnil a současně dodal: „V opačném případě se neměli na neetickém provedení kampaně podílet. Ani jedno se bohužel nestalo.“

Právě APRA v říjnu 2021 vystavila červenou kartu mluvčímu současného prezidenta Jiřímu Ovčáčkovi. Důvodem bylo, že porušuje základní principy oboru. Podle asociace Ovčáček ve vyjádřeních lhal, rozděloval společnost či záměrně nálepkoval.

Odborníci dali červenou mluvčímu Ovčáčkovi. Rozděluje společnost a lže, míní

Před několika dny také sdružení reklamních profesionálů Art Director’s Club Czech Republic (ADC) vyloučilo ze svých řad Marka Prchala, který pracuje pro Babiše. Členové klubu se od jeho aktivit distancovali, Babišovu kampaň před nadcházejícím druhým kolem prezidentských voleb považovali totiž za neetickou. Jednalo se o první vyloučení člena v historii sdružení.

„Úplně se nepovedl ten billboard“

Podle členů ADC překračovala Babišova kampaň nejen profesionální, ale i etické hranice. Prchala kvůli tomu vyzvali k rezignaci, což odmítl. Svolali proto mimořádnou schůzi klubu, kde se na jeho odvolání shodli.

Babiš v rozhovoru pro MF DNES řekl, že marketér kampaň úplně nezvládl. „Úplně se nepovedl ten billboard, na kterém neměl být voják, ale generál, a měl mluvit o míru. A ne o válce. Měli jsme se také víc držet hesla, že pomáhám lidem,“ uvedl Babiš.


Výsledky pro vaši obec

Video