Obec se po letech slibů dočká obchvatu, první návrhy byly už za Hitlera

  • 22
Obec Žiželice na Lounsku se po desítkách let slibů dočká vytouženého obchvatu. Stát chce stavbu za více než 860 milionů korun zahájit v letošním roce. Nová trasa silnice číslo 27 by měla především ulevit obci od množství aut a snížit v ní počet nehod.

„V současné době je příprava stavby ve fázi probíhajícího výběru dodavatele. Předpokládáme, že by práce mohly být zahájeny ještě letos,“ uvedla Nina Ledvinová, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby.

Po novém obchvatu by se měli řidiči projet v roce 2025. Za dlouhý termín realizace může problematické podloží, jež se nachází v sesuvném území. Specifické kvůli tomu bude i výběrové řízení na zhotovitele. Ten se totiž bude podílet už na projektové dokumentaci.

To znamená, že vybraná firma musí předložit technické řešení, které zvolí na základě monitoringu sesuvného území žiželického údolí.

„Stavba se nachází v sesuvném území se složitými geotechnickými podmínkami i napjatou hladinou podzemní vody, se kterou se bude muset zhotovitel vypořádat v rámci svého návrhu a následné realizace,“ potvrdila Ledvinová.

Celková délka obchvatu je téměř tři kilometry. Jeho součástí je 380 metrů dlouhý a 30 metrů vysoký most přes údolí potoka Hutná. Dále mimoúrovňové křížení se železniční tratí ve směru Lužná u Rakovníka – Chomutov.

Stávající trasa silnice I/27 patří k dopravně vytíženým, v kraji spojuje Litvínov, Most a Žatec a pokračuje dál na Plzeň. Při měření dopravy v roce 2016 tam bylo napočítáno přes sedm tisíc vozidel za den, z toho přes 1 500 nákladních.

Tranzitní doprava projíždí středem obce a velmi problematický je prudký svah Janského vrchu. Prudké stoupání či klesání s nepřehlednými zatáčkami dělá potíže právě hlavně náklaďákům. A intenzivní provoz ohrožuje i bezpečnost chodců.

„Dopravní zátěž je velmi vysoká, jde o hluk, prach, exhalace i nebezpečné přecházení. Ve stoupání z údolí se často stávají dopravní nehody. Měli jsme tu vysypané nákladní vozy či osobní auta, která skončila na chodníku nebo v zahradě rodinného domu. Před pár dny na chodníku u obecního úřadu ležely velké ledové kusy, které zřejmě odlétly z některého projíždějícího kamionu. Nechci si ani představit, co by se mohlo stát, kdyby tu v tu chvíli někdo procházel a kus letícího ledu ho zasáhl,“ zmínila starostka Helena Makuková.

První návrhy přemostění se objevily už za války

Z policejních statistik vyplývá, že za posledních pět let se zde stalo téměř šest desítek dopravních nehod s lehkými i těžkými zraněnými. Podle šéfa lounského dopravního inspektorátu Jiřího Krále jen díky štěstí zatím nedošlo ke smrtelné nehodě.

„Stávající komunikace vede terénem s velkým podélným sklonem, který je komplikován ostrými opakovanými zatáčkami s nevhodným příčným sklonem, a navíc v nestabilním svahu. Nebezpečnost úseku je navíc násobena při ztížených povětrnostních podmínkách – za deště či sněžení. Opakovaně zde dochází k častým nehodám. Častým jevem bývá dokonce uvolnění nedostatečně zajištěného nákladu z nákladních vozidel a jeho pádu na komunikaci či protijedoucí vozidla,“ popsal Král.

Nejčastější příčinou nehod je nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technického stavu komunikace, který neočekávají hlavně cizí řidiči, již silnici neznají.

Po nutnosti obchvatu volají místní desítky let. Podle starostky se vůbec první návrhy přemostění objevily už během 2. světové války. O plánu se pak opět mluvilo v 70. letech minulého století. Nejdále se projekt dostal před ekonomickou krizí v roce 2008. Nakonec bylo stavební povolení vydáno v listopadu 2019.

„Jako obec jsme se snažili ŘSD co nejvíce pomoci, třeba i s vyjednáváním výkupu potřebných pozemků,“ uvedla Makuková s tím, že přípravné práce by měly začít už za několik týdnů. S tím, že stavba potrvá poměrně dlouhou dobu, jsou v obci smířeni.

„Pevně doufám, že se letos skutečně začne stavět a podaří se výstavbu dokončit v termínu. Samozřejmě to bude během realizace pro naše občany velká zátěž v podobě zvýšené nákladní dopravy a stavebních strojů, hluku a prašnosti. Budou muset být shovívaví a trpěliví. Obchvat však bude velkou úlevou,“ dodala starostka Makuková.