Na Benešův most nesmí vozidla nad 3,5 tuny a provoz tu nově řídí semafory,...

Na Benešův most nesmí vozidla nad 3,5 tuny a provoz tu nově řídí semafory, neboť MHD jezdí v obou směrech střídavě jen prostředním pruhem a kříží se s ostatními auty. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Dostat se v Ústí přes Labe je složitější, Benešův most má jiný režim

  • 4
Doprava na Benešově mostě v Ústí nad Labem, který spojuje centrum města se čtvrtí Střekov, nyní funguje v jiném režimu. Všechny autobusy a trolejbusy po něm jezdí v obou směrech pouze středovým pruhem a jejich vjezd řídí semafory. Vozidla nad 3,5 tuny na most nesmějí vůbec.

Důvodem je, že dvaaosmdesát let starý ústecký most je v havarijním stavu, postupně se rozpadá a nezvládá nápor dopravy. Denně po něm projede přes 13 tisíc automobilů.

Omezení vyplynulo z diagnostiky mostu Dr. Edvarda Beneše. Ústecký kraj, jemuž most patří, dostal doporučení maximálně ulevit jeho statice. 

„Loni kraj nechal instalovat v jeho spodní části ocelové sítě, které mají zabránit případnému opadávání betonové konstrukce a ochránit tak nejen vozidla na silnici I/30 od Lovosic na Děčín, ale i cyklostezku na protějším břehu,“ vysvětluje Lucie Dosedělová, mluvčí krajského úřadu, který chystá rekonstrukci mostu zhruba za 200 milionů korun.

Už loni o prázdninách kraj musel na mostě opravit dilatační spáry, aby prodloužil jeho životnost až do doby rekonstrukce. Nyní se pracuje na její projektové dokumentaci, za kterou kraj vydal 3,4 milionu korun.

Mohou vznikat kolony

Řidičů ostatních aut se omezení dotkne tak, že jim průjezd přes most i jeho okolí může kvůli semaforům trvat déle. Mohou vznikat kolony, trolejbusy a autobusy totiž kříží jejich dráhu a budou dostávat při vjezdu na most přednost. 

V ulici od vlakového nádraží, jež přivádí k mostu i linky MHD na Střekov, mohou zase spoje čekat na uvolnění mostu z protisměru.

„Bude proto vyznačena odlehčovací objízdná trasa z ulic U Trati (pod OC Forum) a Střelecká směrem na Krásné Březno a Střekov ulicí Přístavní,“ upozorňuje Dosedělová.

Cílem je přesměrovat část provozu tak, aby co nejvíc řidičů využívalo místo trasy kolem nádraží cestu přes kruhový objezd pod Větruší a podél Labe a při cestě přes řeku Mariánský most místo Benešova mostu.

MHD může nabírat zpoždění

S komplikacemi pak musejí počítat i lidé, kteří budou využívat MHD přes most. Linky 9, 13, 17, 27, 42, 60 a 62 mohou kvůli semaforům nabírat zpoždění, což může být problém u přestupů. 

„Podle simulačních modelů by mělo docházet k jejich mírnému zpoždění, ale realitu nedokážeme nyní odhadnout,“ sdělila mluvčí MHD Jana Dvořáková.

Všechny uvedené změny budou trvat do doby, než začne oprava mostu, který se pak na rok a půl uzavře zcela. Jak přesně dlouho to potrvá, přitom není jasné. 

Ještě loni kraj předpokládal, že oprava mostu začne příští rok. Nyní se ale termín posunul o další dva až tři roky.

„Příprava projektové dokumentace bude bude trvat minimálně rok a od její přípravy i diagnostiky mostu se odvíjí i čas rekonstrukce,“ řekla mluvčí kraje, který zároveň ještě hledá i způsob financování. 

Jednou z cest je úvěr 1,5 miliardy korun od některé banky, druhou dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury.