Litoměřice dopravním průzkumem zjistily, že lidé chodí nejvíc pěšky

  8:03aktualizováno  8:03
Téměř osmdesát procent obyvatel Litoměřic a spádových obcí má v rodině minimálně jedno auto, kolo vlastní jen polovina lidí a k cestě do práce ho používá pouze každý desátý. Nejvíc lidé chodí pěšky. Vyplývá to z rozsáhlého průzkumu zaměřeného na dopravu, který si loni nechala zpracovat radnice.

Po Litoměřicích a okolí chodí lidé nejvíce pěšky. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

„Od září do prosince jsme v rámci Studie dopravního chování navštívili více než devět set domácností z Litoměřic a okolí a ptali jsme se, jakým způsobem lidé dojíždějí do práce či na nákupy a jak jsou spokojeni s dopravou,“ uvedl Vít Gabrhel z Centra dopravního výzkumu, které pro litoměřickou radnici provádělo analýzu nasbíraných dat.

Podle Gabrhela se průzkumu účastnily všechny věkové i vzdělanostní skupiny obyvatel s důrazem na stejný podíl mužů i žen. 

„Více než dvě třetiny sledovaných domácností disponují alespoň jedním autem, v patnácti procentech jsou to dva automobily. Pouze 26 procent domácností v Litoměřicích nemá žádné vozidlo, v sousedních obcích je to ale jen deset procent,“ informovala Hana Brůžová Foltýnová z radnice.

Nejvíce cest vykonají obyvatelé Litoměřic pěšky, celkem ve 42 procentech. Do vzdálenosti jednoho kilometru se po svých vydá 85 procent lidí, do dvou kilometrů polovina. Naopak u cest delších než dva kilometry převažuje automobilová doprava. 

Radnice koupila pro zaměstnance elektrokola

„Vezmeme-li v potaz, že většina automobilů spaluje naftu a padesát procent všech vozů bylo vyrobeno před rokem 2008, do budoucna to vytváří výzvu z hlediska emisních norem pro pohyb těchto vozů po městě,“ komentoval vedoucí odboru životního prostředí Pavel Gryndler.

Veřejnou hromadnou dopravu podle výzkumu hodnotí většina obyvatel pozitivně, třetina s ní však vůbec nejezdí. Také o dopravu na kole je malý zájem. Polovina obyvatel kolo ani nevlastní a třetina jej má výhradně k rekreačním účelům.

Studii dopravního chování radnice následně využije pro určení priorit a cílů města v oblasti dopravy do roku 2030. 

„Probíhá řada analýz, které nejprve pomohou popsat stávající stav a s jejichž využitím budeme později schopni modelovat různé scénáře budoucího vývoje dopravy,“ upřesnil starosta Ladislav Chlupáč.

Už teď ale město vytvořilo plán mobility zaměřený na radnici. Navrhuje konkrétní kroky pro nejbližší okolí, třeba podporu sdílení vozidel nebo vylepšení zázemí pro zaměstnance, aby se po cestě na kole mohli osprchovat a převléknout. 

Městský úřad zakoupil deset elektrokol, která mohou její zaměstnanci využívat pro služební cesty po městě a okolí. „Se třemi jezdí městská policie a o dalších sedm se dělí úředníci,“ vysvětlila Tereza Kalinová z radnice.

Nejčtenější

Soukup o chomutovském hokeji: Byl to podvod na mě, dluh je gigantický

Chomutovští hokejisté se loučí s fanoušky po posledním barážovém duelu.

Je v šoku. Z dluhů Pirátů, které označil za gigantické. Ze své role, kterou prý měl po převzetí klubu hrát. Ale ani po...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Nebavilo ho být ajťákem, chtěl dělat něco smysluplného. Začal vařit pivo

Jan Chmel vybudoval pivovar v bývalém chlévě, trvalo mu to dva roky. Roční...

Jan Chmel vybudoval pivovar v Siřemi na Lounsku. Obec ho okouzlila stejně jako kdysi spisovatele Franze Kafku. První...

Přestává to být legrace, říká o Chomutovu obránce Dietz

Zklamaný chomutovský Stanislav Dietz po prohře s Pardubicemi.

Dluhový příběh nekončí. Většina hokejových Expirátů už sehnala angažmá jinde nebo si ho ještě hledá, přesto se dál...

Že vejce na špičce nestojí? Ženě z Děčína se to povedlo desetkrát

Jarmila Čajkovská použila kámen, dřevo, list z lípy, mušli, ale třeba i lžíci....

Devětatřicetiletá Jarmila Čajkovská postavila na deseti různých předmětech vejce na špičku. Dostala se díky tomu do...

Další z rubriky

Nebavilo ho být ajťákem, chtěl dělat něco smysluplného. Začal vařit pivo

Jan Chmel vybudoval pivovar v bývalém chlévě, trvalo mu to dva roky. Roční...

Jan Chmel vybudoval pivovar v Siřemi na Lounsku. Obec ho okouzlila stejně jako kdysi spisovatele Franze Kafku. První...

Devět lidí pašovalo a konzumovalo pervitin ve věznici na Lounsku

Sáček s kokainem, který našli celníci v autě na Jičínsku.

Policie ve spolupráci s vězeňskou službou odhalila a nyní už trestně stíhá organizovanou skupinu, která pašovala drogy...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Školní jídelny jsou zaostalé: Děti nedostávají dost jídla a živin, říká studie
Školní jídelny jsou zaostalé: Děti nedostávají dost jídla a živin, říká studie

Státní zdravotní ústav (SZÚ) informoval o tom, že stravování ve školách je zastaralé a skladba jídelníčku neodpovídá současnému způsobu života. Ze studií vyplývá, že ve školních jídelnách děti nedostávají stravu, která by odpovídala doporučení výživových hodnot a liší se i gramáž porcí. Proč tomu tak je?

Najdete na iDNES.cz