Litoměřice dopravním průzkumem zjistily, že lidé chodí nejvíc pěšky

  8:03aktualizováno  8:03
Téměř osmdesát procent obyvatel Litoměřic a spádových obcí má v rodině minimálně jedno auto, kolo vlastní jen polovina lidí a k cestě do práce ho používá pouze každý desátý. Nejvíc lidé chodí pěšky. Vyplývá to z rozsáhlého průzkumu zaměřeného na dopravu, který si loni nechala zpracovat radnice.

Po Litoměřicích a okolí chodí lidé nejvíce pěšky. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

„Od září do prosince jsme v rámci Studie dopravního chování navštívili více než devět set domácností z Litoměřic a okolí a ptali jsme se, jakým způsobem lidé dojíždějí do práce či na nákupy a jak jsou spokojeni s dopravou,“ uvedl Vít Gabrhel z Centra dopravního výzkumu, které pro litoměřickou radnici provádělo analýzu nasbíraných dat.

Podle Gabrhela se průzkumu účastnily všechny věkové i vzdělanostní skupiny obyvatel s důrazem na stejný podíl mužů i žen. 

„Více než dvě třetiny sledovaných domácností disponují alespoň jedním autem, v patnácti procentech jsou to dva automobily. Pouze 26 procent domácností v Litoměřicích nemá žádné vozidlo, v sousedních obcích je to ale jen deset procent,“ informovala Hana Brůžová Foltýnová z radnice.

Nejvíce cest vykonají obyvatelé Litoměřic pěšky, celkem ve 42 procentech. Do vzdálenosti jednoho kilometru se po svých vydá 85 procent lidí, do dvou kilometrů polovina. Naopak u cest delších než dva kilometry převažuje automobilová doprava. 

Radnice koupila pro zaměstnance elektrokola

„Vezmeme-li v potaz, že většina automobilů spaluje naftu a padesát procent všech vozů bylo vyrobeno před rokem 2008, do budoucna to vytváří výzvu z hlediska emisních norem pro pohyb těchto vozů po městě,“ komentoval vedoucí odboru životního prostředí Pavel Gryndler.

Veřejnou hromadnou dopravu podle výzkumu hodnotí většina obyvatel pozitivně, třetina s ní však vůbec nejezdí. Také o dopravu na kole je malý zájem. Polovina obyvatel kolo ani nevlastní a třetina jej má výhradně k rekreačním účelům.

Studii dopravního chování radnice následně využije pro určení priorit a cílů města v oblasti dopravy do roku 2030. 

„Probíhá řada analýz, které nejprve pomohou popsat stávající stav a s jejichž využitím budeme později schopni modelovat různé scénáře budoucího vývoje dopravy,“ upřesnil starosta Ladislav Chlupáč.

Už teď ale město vytvořilo plán mobility zaměřený na radnici. Navrhuje konkrétní kroky pro nejbližší okolí, třeba podporu sdílení vozidel nebo vylepšení zázemí pro zaměstnance, aby se po cestě na kole mohli osprchovat a převléknout. 

Městský úřad zakoupil deset elektrokol, která mohou její zaměstnanci využívat pro služební cesty po městě a okolí. „Se třemi jezdí městská policie a o dalších sedm se dělí úředníci,“ vysvětlila Tereza Kalinová z radnice.

  • Nejčtenější
Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Slavia - Teplice 3:0, mistr vedl po penaltě, výhru jistil góly v závěru

Suverénní slávistická jízda nejvyšší fotbalovou soutěží pokračuje - mistr porazil na startu druhé poloviny základní...

KOMENTÁŘ: Skandální víkend sudích. Proč jsou tak trapní a dělají kiksy?

Vypadá to, že čím víc kol se odehraje, tím větší chaos bude. Pak se totiž nevyznáte, komu vlastně rozhodčí ve fotbalové...

Balutovi mohou přitížit gesta. A zasáhl vůbec Kodeš slávistu Olayinku?

Rumunský fotbalista Alexandru Mihail Baluta z Liberce po červené kartě odcházel ze hřiště, palcem pravé ruky si třel o...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Korkiakoskiho se stal v Česku profík: Vše předčilo moje očekávání

Když poprvé uslyšel o nabídce z Litoměřic, sedl Markus Korkiakoski k internetu a zjišťoval cokoliv o městě a...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

V 90. letech se na cibulák stály fronty, vzpomíná majitel porcelánky

Do dubské porcelánky nastoupil Vladimír Feix v roce 1947 jako učeň. Vypracoval se až na ředitele a později se stal...

Za odklonění majetku kvůli dluhům po otci dostal politik s matkou podmínky

S podmíněnými tresty odešli od soudu ústecký opoziční zastupitel Jan Hrouda a jeho matka Eva. Žena podle spisu po smrti...

Dlužníkovi z Chomutova nepomohlo ani skrývání za mořem, dopadli ho v USA

Kriminalistům se podařilo ve spolupráci s americkými orgány vyhledat 55letého muže původem z Chomutova ve Spojených...

Gymnazista vytvořil profesionální aplikaci, která šetří práci fotografům

Student gymnázia v Dubí přišel se zcela novým způsobem, jak s pomocí umělé inteligence zrychlit vystavování fotografií...

Najdete na iDNES.cz