Kolejová konstrukce je přesně ve směru, jak byla položena kdysi.

Kolejová konstrukce je přesně ve směru, jak byla položena kdysi. | foto: archiv skupiny Sev.en

Tudy po nich jel kostel. Objevené kolejnice připomínají přesun chrámu v Mostě

  • 6
Kolejová konstrukce, po které před 48 lety přesouvali mostecký děkanský chrám Nanebevzetí Panny Marie, je nově k vidění v parku nedaleko jezera. Symbolicky se tak nachází u původní pozice kostela a naznačuje směr, jímž byla sakrální památka v roce 1975 přesunuta.

„Bude připomínat tuto unikátní technickou operaci. Shodou okolností se jedná o stejnou část kolejového lože, která je zřetelně vidět na dobových fotografiích,“ uvádí Petr Lenc, generální ředitel těžebních společností Severní energetická a Vršanská uhelná, které v okolí Mostu provozují uhelné lomy ČSA a Vršany a spadají pod skupinu Sev.en Česká energie.

Právě těžaři totiž čtyři kusy kolejové konstrukce, z nichž každá váží 7,5 tuny, objevili. „Loni jsme likvidovali část areálu lomu ČSA a našli jsme tyto kolejnice. Nejprve jsme si říkali, co to je, a naši pamětníci si uvědomili, že to jsou koleje, po kterých se v roce 1975 stěhoval kostel. Takže původní myšlenka o tom, že by železo putovalo do šrotu, šla stranou. Jde totiž o hrozně zajímavý artefakt,“ popisuje mluvčí skupiny Sev.en Eva Maříková.

Skupina se proto dohodla s městem Most a společností Diamo, které patří pozemky, na nichž se kostel původně nacházel, že by bylo dobré kolejnice v tomto místě ukázat.

„Aby lidé viděli, jak to kdysi vypadalo. Diamo navíc v letošním roce na půdorysu původně umístěného kostela vysázelo keře a stromy. A vedle ‚zeleného‘ kostela jsme kolejovou konstrukci dali. Je přesně ve směru, jak byla položena kdysi. Tedy ve směru od původního k novému umístění kostela. Lidé si tedy jednak mohou uvědomit vzdálenost, na kterou se přesouval, jednak uvidí, po čem se přesouval,“ vysvětluje Maříková.

Postupné rozebírání bylo zdlouhavé, starý Most nakonec vymazaly odstřely

Práce na instalaci konstrukce probíhaly už v srpnu, tak aby byla na novém místě v září, tedy v době výročí zahájení přesunu kostela.

„Stěhování kostela začalo 30. září 1975 a trvalo do 27. října, celkem 646 hodin. Kostel byl zpevněn speciální ocelovou konstrukcí a pomocí 53 speciálních vozíků byl posunován na čtyřech kolejích, přičemž byl zezadu tlačen a zepředu brzděn hydraulickými válci. Vodováhy a elektronická čidla během cesty sledovaly jeho veškeré pohyby a výškové odchylky. Kostel takto zdolal trasu dlouhou 841,1 metru průměrnou rychlostí 2,16 centimetru za minutu,“ líčí Maříková.

Na novém místě poblíž barokního špitálu s gotickým kostelem sv. Ducha byl pak posazen na nové základy a probíhaly v něm restaurátorské práce. „Přesun kostela je zapsán do Guinnessovy knihy rekordů jako přeprava nejtěžšího předmětu po kolejích, protože jeho celková váha činila 12 tisíc tun,“ dodává Maříková.

12. září 2020