Autobusy kličkovaly mezi výmoly, Litoměřice konečně začaly s opravou ulice

  • 0
V Litoměřicích začala dlouho očekávaná oprava ulice Marie Pomocné, které místní říkají tankodrom. Špatný technický stav vozovky je terčem kritiky již delší dobu. Autobusy, které ulici využívají pro výjezd a vjezd na autobusové nádraží, musely kličkovat mezi četnými výmoly.

„Důvodem, proč město nepřistoupilo k opravě dřív, byly plány Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na přeložku silnice I/15, která by vyvedla dopravu z Tyršova mostu právě ulicí Marie Pomocné, aby ulevila přetížené Kocandě a zejména Českolipské ulici,“ vysvětlil dosluhující radní Filip Hrbek (ODS) zodpovědný za územní plánování.

Projekt na přeložku přetížené silnice se objevil v plánech ŘSD zhruba před patnácti lety. „Po třech letech intenzivních jednání jsme se však v průběhu léta dozvěděli, že ŘSD od tohoto plánu upouští,“ uvedl Hrbek

„Technicko-ekonomická studie ukázala, že vynaložené prostředky by neumožnily vyšší časovou úsporu pro projíždějící. Jedná se totiž o stavbu v intravilánu města, kde by nebylo možné mít vyšší rychlost pro jízdu automobilů. Teď už tedy nic nebrání tomu, abychom za pomoci vlastních finančních prostředků města tuto komunikaci opravili,“ doplnil radní.

Rekonstrukce však vůbec nebude jednoduchá. „Dříve zde totiž stávala zástavba obytných domů. V padesátých letech, kdy došlo k asanaci města a přeložce železniční trati, byly tyto domy narychlo bourány, aby se splnil plán na více než sto procent. Tím pádem nedošlo k plnohodnotnému odstranění základů staveb,“ řekl Hrbek s tím, že navíc v těchto místech stávala i vodárna a je zde spodní voda.

„Tyto dva faktory spolu vytvářejí situaci, kdy dochází k propadům a tvorbě kavern. Proto je nutné novou komunikaci založit hlouběji a bytelněji,“ zmínil.

Stavba bude s ohledem na finanční možnosti města rozdělena na dvě etapy. Plánována je tak, aby zůstal zachován provoz přilehlého autobusového nádraží.

Jako první se začne budovat jižní strana ulice, tedy část vedoucí právě kolem autobusového nádraží. Komunikaci uprostřed rozdělí ostrůvek osazený zelení a silnice bude mít asfaltobetonový povrch. „Náklady na rekonstrukci jižní části jsou odhadovány na 7,5 milionu,“ nastínil Hrbek s tím, že oprava severní části ulice Marie Pomocné bude probíhat až za nového vedení města.

Otázkou také zůstává budoucí průjezdnost, zatím totiž mohou celou ulicí projíždět jen autobusy. „Toto ještě musíme zvážit. Nebyli bychom proti, aby se nám do této lokality podařilo svézt část osobních automobilů, které jedou směrem na Křešice a Štětí. Vše je ale otázkou budoucí diskuse,“ uzavřel Hrbek.