Středa 28. října 2020, Den vzniku samostatného československého státu
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 28. října 2020 Státní svátek.

Dopravce chce vrátit vlaky na Kozí dráhu, správce trati se tomu brání

  16:27
Budou na podkrušnohorské Kozí dráze jezdit cyklisté, anebo znovu vlaky? Sotva začala města podél jednokolejné trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova vyvíjet aktivitu, aby místo roky nevyužívaných kolejí vznikla cyklostezka, rozčeřil tyto úvahy soukromý dopravce KPT Rail plánem obnovit tu provoz.

Nádraží Chlumec u Chabařovic na Kozí dráze. Trať je mimo provoz od roku 2015. | foto: Zuzana Mendlová, MF DNES

V úseku z Děčína do Krupky chce KPT Rail provozovat drážní dopravu na své komerční riziko. Záměr už oznámil vlastníkovi trati, Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), i kraji.

Fotogalerie

Od roku 2010 je na trati v úseku Děčín – Teplice Lesní brána vyhlášena trvalá výluka. Firma si nicméně věří, že má šanci svůj plán dotáhnout do konce.

„Vzhledem k technickému stavu trati a množství jiných priorit oprav v rámci sítě SŽDC nebylo dopravci zatím vyhověno, tedy trať není zařazena do plánu oprav,“ sdělil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

„Na trati došlo v roce 2010 rozhodnutím Drážního úřadu k zastavení veřejné dopravy. V návaznosti na to činí SŽDC kroky, jejichž cílem je naplnit rozhodnutí Drážního úřadu, ale i smysl usnesení vlády v duchu optimalizace rozsahu infrastruktury,“ dodal Illiaš.

Takové vysvětlení se však dopravci nezamlouvá a argumentaci SŽDC považuje za scestnou.

„Jimi jmenované rozhodnutí obsahuje doslova: Rozhodnutí nevylučuje obnovení veřejné drážní dopravy, pokud vznikne zájem dopravců na provozování drážní dopravy nebo vzniknou přepravní potřeby na dráze,“ argumentuje Jaroslav Kugler, vedoucí provozu železniční dopravy KPT Rail.

Dopravce proto požádal o stanovisko Drážní úřad a také Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře.

„Počkáme na jejich rozhodnutí. Jsme přesvědčeni, že výluka na Kozí dráze je nezákonná a SŽDC porušuje Zákon o drahách. Zvažujeme i oslovení orgánů EU,“ doplnil Kugler.

KPT Rail má zájem provozovat dopravu v rozsahu čtyř párů vlaků denně o víkendech a svátcích, a to už v příštím roce od května do září.

„Požádali jsme o kapacitu dráhy o 39 dnech, celkově se jedná o 312 vlaků,“ spočítal Kugler. S provozováním železničních tratí má firma zkušenosti, letos třeba obnovila pravidelný rekreační provoz na tratích Číčenice – Týn nad Vltavou a Dívčice–Netolice.

Podle SŽDC by oprava Kozí dráhy byla finančně nákladná. „Přesné vyčíslení je velmi orientační, v minimálních číslech se ale u celé trati pohybujeme v řádu 100 až 150 milionů korun. Tyto prostředky by musela SŽDC uhradit z rozpočtu na opravy a údržbu na úkor jiných akcí na podstatně vytíženějších tratích,“ řekl Illiaš.

SŽDC nabídla jinou trať, KPT Rail však stojí o Kozí dráhu

Vzhledem ke komerčnímu riziku nabídla SŽDC dopravci jiné tratě v obvodu s turistickým potenciálem, například trať Chomutov–Vejprty.

Kozí dráha

  • Naposledy byla v jízdním řádu označovaná jako železniční trať číslo 132, vznikla v roce 1871, tehdy ještě jako Duchcovsko-podmokelská dráha. Propojuje Děčín, Jílové, Libouchec, Telnice, Krupku, Novosedlice a Oldřichov u Duchcova. 
  • Pravidelný provoz zde skončil v roce 2007. O čtyři roky později na ní došlo v důsledku poškození trati k výluce provozu mezi Telnicí a Oldřichovem u Duchcova. Dodnes jsou tu popadané stromy, naplavené bahno, ukradené podkladnice či rozřezaná kolej. Trať zarůstá náletovými dřevinami a pražce jsou v nevyhovujícím stavu. 
  • V úseku Děčín–Telnice jezdily částečně vlaky ještě v letech 2013 a 2014.

„Variantě se nebráníme, nicméně naším základním posláním je zprovoznit Kozí dráhu. Zvažujeme i variantu stát se provozovatelem dráhy sami. SŽDC nemůže dopravci diktovat, na jaké trati má drážní dopravu provozovat,“ má jasno Kugler.

Některá města podél trati nedávno přišla s nápadem, že by se z ní mohla stát cyklostezka. Děčín dokonce iniciuje vznik memoranda, které by řešilo budoucnost dráhy.

„Uvítáme jakoukoli variantu, která by obnovila Kozí dráhu. Byl bych rád, kdyby žila a nebyla v tristním stavu,“ řekl v pondělí starosta Telnice Jan Doubrava (Cesta změny).

Podobný názor mají i v Krupce. „Nebránili bychom se, kdyby tu byl obnoven železniční provoz, ani kdyby vznikla cyklostezka. Oba projekty jsou hezké a nemohu říci, ke kterému bych se přikláněl více,“ sdělil starosta Zdeněk Matouš (ČSSD).

Autor:
  • Nejčtenější

Život v Berbrstánu. Všichni jsme se těšili, až to praskne, říká Bania

Kdo se vzpouzel, toho rozhodčí chladnokrevně řezali. Těžko se žilo v českém fotbalovém Berbrstánu. V zemi Náčelníka,...

Desítky let chátrající zámek má nového majitele, hned se pustil do oprav

Třicet let opuštěný a poničený barokní zámek v obci Poláky na Chomutovsku má znovu ožít. Do čtyř let ho chce částečně...

Pole u Roudnice vydalo stovky mincí z husitské doby, poklad odkryla orba

Na tři sta mincí, které ukryl v první polovině 15. století neznámý člověk pod zemí kdesi na Roudnicku, představilo...

Teplice chtějí demisi fotbalové vlády: Strkali jste hlavu do písku a nás urážíte

Odstupte! Prvoligové Teplice vyzývají výkonný výbor fotbalové asociace v čele s předsedou Martinem Malíkem k demisi....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na opravovanou železnici vyrážejí zloději, mají vybavení jako horolezci

Modernizovaná železniční trať mezi Litvínovem a Oldřichovem u Duchcova je velké lákadlo pro zloděje. Podle ředitele...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Turisté se v Lužických horách dočkají nové lávky přes rušnou silnici

Na Stožeckém sedle nedaleko Jiřetína pod Jedlovou na Děčínsku vzniká nový turistický most pro pěší a cyklisty. Umožní...

Letitý spor o most v Ústí soud opět nerozhodl, firma předala pohledávku

Ústecký krajský soud opět odročil vleklý spor ústeckého magistrátu s firmou Hutní montáže o doplacení víceprací při...

Policie rozšířila stíhání predátora z filmu V síti, hrozí mu až pět let

Ústečtí policisté ukončili vyšetřování případu muže známého z filmového dokumentu V síti, který zmapoval zneužívání...

Zapomenutý zajatecký tábor v Dubí bude připomínat alespoň cedule

Psal se únor 1940 a do areálu dubské porcelánky Krautzberger, Mayer & Purkert bylo převezeno dvacet francouzských...

Ušetřila jsem při online nákupech vánočních dárků. Jak se mi to podařilo?
Ušetřila jsem při online nákupech vánočních dárků. Jak se mi to podařilo?

A je to zase tady! Vánoce jsou za rohem. A zvláště pokud se chystáte pořídit nějaké dárky přes internet, rozhodně se vyplatí nakupovat ještě před...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...