Sovětský lehký víceúčelový vrtulník Mi-2 se poprvé vznesl do vzduchu již v roce 1961. Do roku 1998, kdy byla výroba ukončena, bylo vyprodukováno celkem 5 497 kusů a vrtulník Mi-2 se tak řadí k nejúspěšnějším vrtulníkovým konstrukcím. Dlužno podotknout, že vývoj Mi-2 probíhal v Sovětském svazu, ale výroba v Polsku.
Vrtulník se již nevyrábí, ale ve světě stále léta stovky vrtulníků Mi-2 nejrůznějších verzí, které lze velmi levně pořídit. V ukrajinském letectvu například najdeme sedm modernizovaných vrtulníků Mi-2MSB2 s dvojicí ukrajinských motorů Al-450M o výkonu 2×346 kW (2×456 koní).
Ukrajinská armáda dokonce plánovala (případně stále plánuje) rozsáhle znovuzavedení modernizovaných vrtulníků Mi-2MSB2 zpět do výzbroje. Ukrajinská firma Motor Sič nabízí ukrajinskému letectvu modernizovaný Mi-2MSB2 za 9 milionů dolarů. Avšak současný stav programu či výhledy do budoucna nejsou známe.
Další ukrajinská firma Jumik nyní dokonce pracuje na projektu bitevní verze vrtulníků Mi-2 označovanou jako SM232.
Připomeňme, že nejde o první bitevní modifikaci Mi-2. V Polsku například vznikla v roce 1984 modifikace Mi-2URP-G, dosud nejmohutněji vyzbrojený stroj rodiny Mi-2.Vrtulník Mi-2URP-G byl vybaven 23mm kanónem NS-23, čtyřmi protitankovými řízenými střelami 9M14 Maljutka, čtyřmi raketami protiletadlového raketového kompletu 9M32 Strela-2 a dvěma kulomety PK.
Ukrajinská SM232 však posunuje bitevní schopnosti Mi-2 ještě dále. Srdcem SM232 je dvojice původních, ale modernizovaných motorů GTD350SM o výkonu 2×335 kW (2×450 koní). Případně lze uvažovat o modernizovaných motorech Al-450M ukrajinské značky Motor Sič. Maximální startovací hmotnost je 3 500 kg, z toho 1 000 kg připadá na užitečné zatížení. SM232 je kromě pilotů (případně pilota) a výzbroje schopen pojmout také čtyřčlenný výsadek.
Hlavním konstrukčním zásahem jsou boční kompozitní křídla pro zavěšení zbraňových systémů. Na levé straně je vedle kabiny umístěn rychlopalný 30mm kanón Gš-30. Vrtulník také získal nový kompozitní třílistý rotor a vyrovnávací kompozitní dvoulistý rotor. Kritické části vrtulníku včetně prostoru posádky chrání lehké kompozitní pancéřování.
Na čtyři závěsné body pod křídla lze zavěsit řízené střely 9M114 Šturm-W, 9M120 Ataka-M, Hermes-A, neřízené střely nebo klasické pumy od 50 do 200 kg. Pro vlastní obranu slouží střely vzduch-vzduch R-60M nebo Igla-W.
Samozřejmostí je moderní avionika. Hlavními senzory SM232 je elektro-optické pozorovací (denní/infračervená kamera) a zaměřovací (laserový dálkoměr a značkovač) pouzdro a povětrnostní radar umožňující létat ve ztížených meteorologických podmínkách. Vrtulník dostal také moderní „skleněný kokpit“.
S plnými nádržemi (1 000 litrů) doletí SM232 na vzdálenost 700 km, průměrnou cestovní rychlostí 220 km/h (max 240 km/h). Maximální dostup je 4 000 metrů.
Zatím není vůbec jisté, zda SM232 zaujme ukrajinskou armádu. Jedno ale jisté je - na poli bitevních vrtulníků Ukrajině moc možností nezbývá. Na západní stroje Ukrajina nemá peníze a nákup ruských bitevních strojů, případně pořízení náhradních dílů, je v současné době absolutně politicky neprůchodné.
Článek vznikl pro web Armádní noviny, který se specializuje na vojenství a bezpečností problematiku. Původní článek najdete zde.