Diskuse k článku

Havarovali v Čechách, těla se našla v Německu. Nehoda MiGů na Šumavě

Nehoda dvou vojenských MiGů-15 na šumavském hřebeni v roce 1963 stála dva piloty život. Byla důsledkem šlendriánu a lehkovážnosti. A vedla ke vstupu československých vojáků do NSR se zbraní v ruce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S22e15i86d64l 88P35e94t27r 1391461935244

Za "mírovou éru" 1950 - 1989 zahynulo tuším při cca 600 nehodách asi 450 pilotů ČSLA. ... Docela dost na to , že vlastně nikde "nebojovali" ...:-/

+1/0
2.7.2019 0:11

J63o54s66e63f 19M78i81k48e97l 2368240256942

To sice pěkné, že měli nastudované ty železniční tratě, jenže zapomněli, že jsou kousek od státní hranice a že když poletí nějakou tu minutu na jih, ocitnou se v Německu. Takže to chtělo také sledovat kompas.

+4/0
27.6.2019 18:37

K94a16r91l 59R53i39e91g54e75l 4404632838946

Presne, museli byt trochu "pod parou" protoze provest let ve skupine s jiste omezene vybavenymi letadly (verze pro vlekani tercu) bez radne predletove pripravy ...za podminek predpokladaneho prechodu z VFR na IFR ("I Follow Railways") to mohl naridit a provest jen totalni trotl....

+1/−1
29.6.2019 23:49

D53u57š17a80n 26L76e33v89ý 7978515660640

Jak je možné,že ti imperialističtí hrdlořezové ty vzorné ochránce socialismu nesestřelili?

Jak je možné,že ti mírumilovní ochránci hranic socialistického bloku pod pohrůžkou použití zbraní vstoupili na uzemí nenáviděného kapitalismu?

+3/−1
27.6.2019 15:08

P84e89t48r 32P19a26l97e94č15e45k 3950125724622

Proč by to nebylo možné? Článek je velmi dobrý, máte to v něm popsáno.

+4/0
27.6.2019 18:04
Foto

K16a40r39e67l 10S19e56i38d61l 8159255180378

Zajímavé... Nechtěl bych být v jejich kůži během toho bloudění (a pochopitelně ani potom).:-/

P.S. Ten Slivka, co měl přeletu velet a nakonec letěl sám jindy, byl poručík nebo kapitán?

+3/0
27.6.2019 14:08

R71i57c40h20a25r53d 37T43o22m92e59č70e93k 7666815326891

Nechce se věřit ani ten nadpis, když prý Rudé právo psalo slovensky.

0/−2
27.6.2019 9:09

J50i75r50k57a 76S24v42e69j89k61o48v76s61k75ý 2739786161823

Rudé právo zprávu přineslo 23.6.1963. Samozřejmě v češtině:

http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1963/6/23/4.png

Původním zdrojem informace byla ČTK.

+3/0
27.6.2019 9:29

M50a76t12o83u18š 22L90á21z73ň57o45v19s67k79ý86, 14T37e11c74h67n81e95t90.43c62z

Dobrý den,

děkujeme za postřeh, chybu opravíme. Zdá se, že scan v článku je skutečně z Pravdy, ale nemáme v tuto chvíli způsob, jak to ověřit.

+1/0
27.6.2019 12:58
Foto

K77a63r63e16l 20S19e93i91d81l 8729205970398

"Stranický tisk" nebylo jen Rudé Právo. Na Slovensku to byla snad Pravda, ale tím si nejsem jist.

0/0
27.6.2019 14:11
Foto

K12a92r21e66l 55S62e82i84d33l 8479115930928

Pardon, reagoval jsem dřív, než jsem si přečetl vlákno.:-/

0/0
27.6.2019 14:13

J76o87z71e29f 72B22e47v77i97l13a96q29u91a 9845359211371

"Rudé právo" v slovenčine?8-o Nie som až taký pamätník, ale na Slovensku bol ekvivalentom "Rudého práva" denník "Pravda". Ale 100= to tvrdiť nemôžem...

Inak dobrý článok - ale ako už poznamenali niektorí diskutujúci - nehody sa stávali, stávajú a budú stávať. Menia sa len frekvencia,príčiny a následky. V tomto prípade ma ale zaujala jedna vec - išlo o celkom "slušné" narušenie vzdušného priestoru tehdajšej NSR a žiadne zmienky o reakcii?

Zaujímavé počteníčko!R^

+5/0
27.6.2019 9:04

Z77d92e92n70ě54k 22W83e96r71n53h41a67r83t 6867755432898

Ale v Rudém Právu, stejně jako v jiných novinách v ČSSR běžně vycházely články ve slovenštině, pokud to bylo napsáno slovenským redaktorem. Nic se nepřekládalo, jak to kdo napsal, tak to vyšlo. Stejně tak třeba v televizním zpravodajství byly běžně reportáže nebo zprávy v obou jazycích, člověk to ani nevnímal, že je něco česky a něco slovensky.

+6/−1
27.6.2019 9:08

R45i80c53h14a74r16d 11T20o20m18e84č55e28k 7836885916611

Nesmysl, RP psalo česky, Pravda slovensky.

+4/−2
27.6.2019 9:10

M91a88r19t95i14n 44S39m61í88š35e71k 7432172660254

+

0/0
27.6.2019 18:09

J74a86k19u28b 19S27t67a84n17ě25k 8360376944141

Tak jsem si prošel několik "straších čísel" (http://archiv.ucl.cas.cz) a opravdu RP je pouze v češtině. Stejně jako vy jsem byl přesvědčen, že i tam se na jazyk moc nehledělo. Člověk se pořád učí.

0/0
27.6.2019 9:33

P20a60v52e57l 87P81i40l13á38t 8561559805704

Nicméně tohle je asi opravdu naskenováno z té Pravdy. V Rudém právu 23.6.1963 tato zpráva je v češtině - http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1963/6/23/4.png (vpravo dole)

0/0
27.6.2019 9:36

J66i49r84k44a 32S97v66e45j10k26o14v84s46k64ý 2609246901933

Jenom poznámka. Rudé právo je veřejně dostupné, Pravda nikoliv.

0/0
27.6.2019 10:43

R82i86c13h10a53r40d 39T78r19e69f92i26l 4511785339810

Rudé Pravo co si ho pamatuju nikdy slovensky nepsalo.

+3/0
27.6.2019 10:32

V44i85l50é78m 35P20ř90í29h72o94d90a 2434959863577

A to ani když přepisovali Husákův projev z té jeho hatmatilky.

+2/0
27.6.2019 12:32
Foto

K26a34r55e11l 50S40e87i39d25l 8519165550868

V televizi ano, ale Rudé Právo bylo v češtině.

0/0
27.6.2019 14:15

M21a28t80o27u43š 66L39á50z33ň70o31v87s94k69ý14, 65T82e23c53h63n67e52t84.63c48z

Děkujeme za dobrý jazykový postřeh. V článku nepřesnost opravíme.

+3/0
27.6.2019 12:59

J18o40z38e39f 62T66i17c39h72ý 8848155656509

Vsetko chapem, az na to pomilenie smeru na zaciatku.

To skutocne Mig15 nemal v kokpite kompas?

Akebo to jedno na Vaclavaku bolo to povestne ceske "jedno"?

+6/0
27.6.2019 8:14

J19a34k65u69b 30S64t51a45n66ě27k 8440756564971

Předpokládám, ze tratě měli na počátku podobnou orientaci sever-jih a až poté se stačí na východ. Než si chybu uvědomili, tedy ze trať se stale nestáčí, už se nezvládli zorientovat a proto stále pokračovali původním směrem. Zase v te rychlosti je 100km ani ne deset minut...

+3/0
27.6.2019 8:19
Foto

J30i91r48i 13J87a51l86u80v10k31a 3208599844257

Lítání na hranici bylo vždycky o hubu, zvlášť za špatného počasí. Při těch rychlostech měli piloti na zorientování sekundy a počítám, že poloměr zatáčky taky nešel pod 10 kilometrů, takže kompas byl sice důležitý, ale k přesnému navigování moc nepomohl.

+7/0
27.6.2019 9:21

S31t54a59n78i98s23l91a87v 21K32r85e67j28c72a61r 6417186463244

Nu před pár týdny zde na Technetu, byly podobné články o polských pilotech jež vědomně s Migy uletěli do svobodného západního sektoru Evropy. Pravdou je ale i to, že technika a vojenská zvláště se od roku 1963 do 2013 výrazně zmněnila. A vést válku a vojenský konflikt jen za krásného slunečného počasí se asi dnes nemusí ! Z historie československého socialistického vojenství toto může být čítankový příklad práce vojenských pilotů. Mig a Jas jsou dvě rozdílná letadla. Stejně jako Kašparův Bleriot a L-200 Morava.

0/0
27.6.2019 11:25

J63o29s86e85f 14V15a43l39a 9590493503473

podle popisu a smeru letu museli byt absolutne zmateni, protoze hned po preletu hranice na uzemi CSSR udelali obrat o 90 st doprava a jiznim smerem ( navigacni nesmysl ) se vraceli zase nejkratsi cestou zpatky do Nemecka. Navic v okoli je hreben jeste s vyssimi horami, takze je zvlastni, ze nejakou netrefili zu drive.

+7/0
27.6.2019 7:37

T15o72m45á52š 34T55r63e33g22l61e73r 3744519553

já se v tom moc nevyznám, ale ty stihačky přeci musely mít nějaký základní přístroje, protože ne vždy je jasno. přijde mi nepochopitelné napálit to do lesaa ještě ve formaci.

0/0
27.6.2019 7:45

D43a49n66i45e12l 32M73a80g19n86u24s 4983395584757

Žádné přístroje, které by jim řekly, že je před nimi les, MiG 15 neměl. Příčinou byla špatná až žádná příprava a navigační chyba při letu VFR. Tomu, co udělali, se říká CFIT, tedy řízený let do země. Nevěděli, že je před nimi kopec.

+4/0
27.6.2019 7:49

T26o82m48á86š 43T42r72e18g37l29e55r 3724489223

to chápu že přístroje nehlásí "les", ale takové minimum jako varování před nízkou výškou jsem si myslel, že tyhle éra měla. Vždyť lítat na oči s proudovým erem je něco jiného než z dvouplošníkem v první světové.

0/−1
27.6.2019 8:22

Z72d53e45n47ě68k 41W17e85r67n40h59a60r15t 6437855762188

Ono to docela klame, ale Mig 15 je letadlo ze začátku padesátých let, takže objektivně vzato má opravdu mnohem blíže k letadlům z první světové války, než k současnosti.

+4/0
27.6.2019 8:35

D71a25n46i78e28l 10M66a23g36n86u75s 4273335384777

Jak psal pak Wernhart – ten MiG 15 se od těch dvouplošníků z války pokud jde o avioniku zase až tak moc nelišil. radiovýškoměr neměl, a jak je v článku uvedeno, letoun por. Šrotýře neměl dokonce ani zatáčkoměr pro let v mracích.

+4/0
27.6.2019 8:49

Z37d43e50n55ě16k 23W70e28r25n64h77a15r10t 6667345102918

... a v téhle souvislosti je docela zajímavé se zamyslet, jak ti chlapi byli vlastně odvážní. Seděli v prťavém letadle, plném paliva, těsně nad docela jednoduchým proudovým motorem, a bez pořádných přístrojů, jen na oči, si to fičeli jen o něco pomaleji, než zvuk. Z dnešního pohledu něco mezi ohromnou frajeřinou a sebevraždou...

+8/0
27.6.2019 9:03

D90a49n37i71e80l 97M46a66g68n29u45s 4123385584337

No až na tu rychlost je to přesný popis :-) Myslím, že při tomhle letu to na maximální rychlosti nehnali, ale i tak – stačí prostých 350 km/h a ta zem 500 m pod letadlem ubíhá zatraceně rychle. Čili výraz "mezi ohromnou frajeřinou a sebevraždou" je pro tyhle dané podmínky, při nichž k nehodě došlo, zcela na místě.

+4/0
27.6.2019 9:06

J89a14n 53H90a71v66r60á52n93e20k 9450229926

Varování před nízkou výškou není v praxi totéž jako varování před blízkým kopcem. MiG-15 býval vybaven radiovýškoměrem (ačkoli nevím, jestli tyto konkrétní ho měly), který ale měří výšku nad terénem, čili vzdálenost břicha letounu od terénu. Nevidí před letoun.

Když se pilot jó soustředí, může si všimnout, že se mu výška na terénem snižuje, pokud letí nad nějakým pozvolně se zvedajícím kopcem. Ale když se kopec z ničeho nic vynoří před ním, je mu informace o výšce nad terénem k ničemu. Při hodnocení strmosti kopce si uvědomme, že MiG-15 v cestovním režimu letí kolem 500 km/h.

Existují systémy varování před letem do terénu (TAWS, GPWS), které kombinují a vyhodnocují signály z několika přístrojů a varují pilota při nebezpečných kombinacích a trendech letových parametrů. Ty se ale začaly šířeji používat až v 70. letech.

+4/0
27.6.2019 9:06

Z10d73e32n85ě58k 13W46e35r90n20h67a24r14t 6527775642468

Takových nehod byla fůra, na všech stranách. Dnes nám to přijde nepochopitelné, ale byly doby, kdy se opravdu létalo převážně na oči a orientovali se podle řek, železničních tratí a podobně. A pak i drobné pochybení vedlo k podobným situacím.

+3/0
27.6.2019 8:00

J38o21s20e85f 42V42a15l81a 9150813543373

Kompas existoval uz ve 13. st. Let podle pristroju byl v te dobe dle clanku technicky mozny, protoze tak si naplanoval let ctvrty Pilot.

+1/−4
27.6.2019 8:03

J43a71k16u74b 60S18t65a81n20ě20k 8270896194841

Pokud jste článek opravdu četl, tak i v něm je uvedeno, ze minimálně jeden letoun nebyl pro let v mracích (na přístrojích) vybaven. Nebezpečí navigace "na oči" je právě v t9m, že i drobná chyba v navigaci a následně ztrátě orientace, jak je také podrobně popsáno v článku. Ono v 500m výšky a rychlosti 700 km/h nemate moc casi dumat mad mapou....

+7/0
27.6.2019 8:14

D60a75n36i34e38l 48M41a17g76n12u16s 4213935914767

Kdy naposled jste zkoušel letět s nízkou oblačností za VFR?

+5/0
27.6.2019 8:50

M57a25r41t39i59n 40S12m12í41š93e42k 7592732370534

U nás na Vysočině rok 2000 a dva Mig-21 to narvaly ve dvojici do lesa...stačí si pár havárek najít a potom vám to nepřijde nepochopitelné!

+1/0
27.6.2019 18:15
Foto

P60e44t58r 18J14a65n49o97v15s52k31ý 7312763246977

Měli soudruzi použit GPS :)))))

+1/−12
27.6.2019 7:25

J12a91k33u52b 59S79t24a87n76ě89k 8270256614951

To jo, vždyť stačilo klepnout na display a Google by jim našel lepší trasu :-)

+2/0
27.6.2019 8:53

M84a87r96t57i68n 97S49t71a95c86h 7341365922636

glonass ne GPS:-)

0/0
27.6.2019 9:05

O25n61d37ř19e77j 88K44n62í45ž85e59k 7628427285964

Zajímavé čtení.

Tento případ dokazuje onu pověstnou vysokou úroveň výcviku a bojové připravenosti (nejen) leteckých vojenských útvarů armády ČSSR, kterou se zde mnozí "bývalí" tak rádi ohánějí. :-P

+32/−8
27.6.2019 5:25

J21a28n 77Ř51e49z45n54í80č58e80k 3371721753980

Tak nehody se stávaly vždy. Stávají se i nyní. Že je to nyní méně časté je jen díky tomu, že početně máme stíhaček asi tak desetinu tehdejšího stavu plus + avionika je dnes úplně jinde.

+5/0
27.6.2019 6:14

D69u37š97a51n 14N19i87k55o64d79e75m 9455319544783

V té tobě byla úroveň navigačních systémů v plenkách. Takové havárie se stávaly všude. Ve východním i západním bloku. Stačí hledat a číst než něco vyplodíte.

+4/−1
27.6.2019 7:37

D60a56n78i70e30l 56M50a79g55n43u82s 4863875614207

A jak byste nazval tuto nehodu?

https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/dylen-marianske-lazne-thunderstreak-f-84.A180131_215921_vojenstvi_kuz

Jako důkaz pověstné vysoké úrovně německé armády? Jde o prakticky stejnou nehodu, jen v obráceném gardu.

+5/0
27.6.2019 8:00
Foto

J18i61r45i 20J40a76l71u17v77k47a 3308749954337

Překvapuje mě, že někdo, kdo ví o tehdejším výcviku a bojové připravenosti kulové, má potřebu se ztrapňovat v diskuzi.

+5/−1
27.6.2019 8:57

J72a87n 88C74h19a38r33v85á92t 9301649853496

Pěkný článek. Zkusil jsem odkaz na "Leteckou badatelnu", trochu se začetl a tři hoďky jsou fuč :-) Moc zajímavé čtení.

+28/0
27.6.2019 1:53
Foto

P20a88v93e10l 36V19a53n49ě97č73e24k 4764403401801

No a kdyz potom vyrazite se na ta mista podivat do terenu, par dnu je fuc :)

+1/0
27.6.2019 15:41

Najdete na iDNES.cz