Sobota 11. července 2020, svátek má Olga
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 11. července 2020 Olga

Havarovali v Čechách, těla se našla v Německu. Nehoda migů na Šumavě

  0:26aktualizováno  0:26
Nehoda dvou vojenských MiGů-15 na šumavském hřebeni v roce 1963 stála dva piloty život. Byla důsledkem šlendriánu a lehkovážnosti. A vedla ke vstupu československých vojáků do NSR se zbraní v ruce.

MiG-15T. Pod kabinou je vidět součást vlečného zařízení. | foto: vyšetřovací spis z fondu MNO 1963 VUA Praha

Dne 20. června 1963 odpoledne narušily vzdušný prostor Německé spolkové republiky tři československé MiGy-15. Šlo o stroje modifikované pro vlekání vzdušných terčů označované jako MiG-15T. Modifikace spočívala ve vymontování lafety s kanony a její nahrazení lafetou se zařízením pro odvíjení lana.

Stroje pocházely z letky vzdušných terčů v Košicích a působily dočasně v Dobřanech, kde zajišťovaly nácvik vzdušné střelby v prostoru Jince (tedy vojenském prostoru v Brdech, který fungoval již od roku 1928 a během let německé okupace i následné socialistické éry se postupně zvětšil, pozn.red.). MiGy vlétly hluboko do prostoru Bavorska v důsledku ztráty orientace, poté pokračovaly zpět do ČSSR, kde dva z nich havarovaly v prostoru Blatného vrchu na Šumavě.

Deset minut na přípravu

Řetězec smrtelných událostí začal o několik dní dříve. Letka vzdušných terčů potřebovala po ukončení plánovaných střeleb přelétnout své tři migy z letiště Dobřany do Košic. Z Košic tak byli vysláni letadlem Li-2 tři piloti - nadporučík Dostál, nadporučík Beran a poručík Šrotýř. Ti měli přelétnout tři stroje, čtvrtým, kdo měl letět do Košic, byl poručík Slivka, který do Dobřan přiletěl 19. června se čtvrtým strojem. A alespoň podle původních plánů měl vést celou skupinu zpět.

Počasí pro přelet nebylo vhodné, celá akce byla poznamenána změnami a odklady. To se rovněž odrazilo v nedostatečné přípravě pro přelet. Selhal rovněž velitelský článek; v podstatě nikdo z velení se o přelet nezajímal, nikdo nic nekontroloval.

Snímek německý pohraničníků, který vyšel v roce 2003 v německém tisku.

Snímek německých pohraničníků, který vyšel v roce 2003 v německém tisku.

Původní datum přeletu byl z důvodu počasí 21. června, nakonec bylo rozhodnuto, že akce proběhne již 20. června a společně poletí pouze tříčlenná skupina. Por. Slivka si naplánoval let samostatně, podle přístrojů ve výšce 6 000 metrů, tři další piloti měli letět „po zemi“, za vidu.

O tom, jak nedostatečná byla celá příprava, svědčí pozdější výpověď npor. Berana. Ten se spolu s npor. Dostálem osudný den ráno dopravil z Košic do Prahy - Kbel. Dopoledne se procházeli po Václavském náměstí, kde si zašli „na jedno“ s tím, že do Košic letí až druhý den. Po poledni se vojenskou Li-2 přepravili do Dobřan, kde jim bylo sděleno, že letí hned. Na přípravu měli asi deset minut.

Na špatné koleji

Dopadlo to tak, jak se dalo očekávat. Rozkaz zněl - provést přelet po trati Nepomuk - Brno - Piešťany - Košice ve výšce 500 metrů. Po vzletu z Dobřan se skupina zformovala do roje, vedoucím byl npor. Dostál. Chyba se stala krátce poté, co trojice migů nasadila na trať. Npor. Dostál měl v úmyslu letět podle železniční trati Blovice - Nepomuk, tu si však zaměnil s tratí na Přeštice a Klatovy. Místo na východ je koleje vedly směrem na jih.

Snímek hraničních mezníků  26/9 a 26/10, tedy z místa nehody

Snímek hraničních mezníků 26/9 a 26/10, tedy z místa nehody

Piloti ztratili orientaci. Vzhledem ke stoupajícímu terénu se prostor mezi zemí a základnou oblačnosti neustále zužoval, v prostoru Železné Rudy již byli letci v cárech mraků. Krátce po přeletu Železné Rudy vstoupila skupina do vzdušného prostoru Bavorska. V prostoru Zwiesel skupina vlétla do mraků.

Npor. Beran se odpoutal od skupiny a tím si zřejmě zachránil život. Vystoupal nad mraky a pomocí prostředků zaměřovací služby se dokázal vrátit do Dobřan. Zbylá dvojice npor. Dostál a por. Šrotýř v prostoru Zwiesel změnila kurz na východ a nízkým letem v údolích opustila prostor NSR směrem do Československa.

Zákres trati letu. Je zřejmé, že roj vedený npor. Dostálem sledoval železniční...

Zákres trati letu. Je zřejmé, že roj vedený npor. Dostálem sledoval železniční trať až do Bavorska.

Detail poslední fáze letu. Červená přerušovaná čára- trať npor. Dostála a por....

Detail poslední fáze letu. Červená přerušovaná čára- trať npor. Dostála a por. Šrotíře. Zelená přerušovaná čára je trať letu por. Berana, která přechází v modrou v místě, kde si vyžádal zaměření po vyslání signálu "Tíseň" a nasadil na trať zpět do Dobřan.

Narušitelé!

Systém protivzdušné obrany tyto dva cíle zachytil a vyhodnotil, že jde o narušitele. Ze základen Dobřany, České Budějovice a Žatec odstartovaly čtyři migy, které měly provést zachycení domnělého nepřítele. Zakrátko bylo jejich navádění na cíl zrušeno, neboť se zjistilo, že jde o vlastní letouny.

Npor. Dostál krátce po přeletu hranice do ČSSR změnil kurz na jih, a tak se dvojice začala po hřebeni v cárech oblačnosti opět přibližovat ke státní hranici s Německem.

V 15 hod. 48 min. se v prostoru Blatného vrchu před oběma stíhači letícími v sevřené skupině najednou objevily stromy. Piloti nestačili zareagovat a vysokou rychlostí vlétli do lesa. Prvotní zachycení o stromy proběhlo ještě na naší straně hranice, oba stroje však dopadly až v Bavorsku, kde v lese vytvořily asi 250 metrů dlouhý průsek. Nárazem do stromů došlo k úplné destrukci, piloti neměli sebemenší šanci nehodu přežít.

Místo havárie a tehdejší průsek v lese je dodnes zřetelný. Na místě vyrostly...

Místo havárie a tehdejší průsek v lese je dodnes zřetelný. Na místě vyrostly mladší stromy, které odolaly kůrovci.

Poté, co se npor. Beran vrátil do Plzně, bylo po obou letounech vyhlášeno pátrání. Žádost byla předána i německé straně, která oznámila, že dva stroje byly spatřeny krátce před 16. hodinou policistou v obci Fraenau, v malé výšce pod oblaky. Německá strana rovněž oznámila, že z důvodu špatného počasí nelze provést pátrání vrtulníkem. Stroje byly nalezeny až druhý den odpoledne pohraničníky.

Československá „invaze“

Informace o tom, co se pak na hranicích dělo, se liší. Dokonce i oficiální československé dokumenty potvrzují to, že příslušníci naší pohraniční stráže vnikli na území Německa. Ještě před příchodem německých pohraničníků se jim podařilo zajistit některé dokumenty a součásti letadel, které odnesli na československou stranu.

Ostatky obou letců byly sesbírány a přeneseny na čs. stranu  22.6.1963.

Ostatky obou letců byly sesbírány a přeneseny na čs. stranu 22.6.1963.

Podle německé strany, ale i některých pamětníků, si českoslovenští pohraničníci vynutili vstup na území násilně, pohrůžkou zbraněmi. Německá pohraniční stráž vyzbrojená jen puškami by neměla proti československým pohraničníkům se samopaly šanci a vcelku rozumně ustoupila. Obě strany se shodují, že československé pohraničníky nezajímala těla letců, jen dokumenty a některé části letadel. Po nějaké době se českoslovenští vojáci stáhli na svou stranu.

Oficiální jednání proběhlo až druhý den, kdy se přímo na hranicích setkali českoslovenští a němečtí důstojníci. V té době trosky přímo na místě zkoumaly německé a americké orgány. Odpoledne toho dne bylo vojákům povoleno oficiálně vstoupit na německé území, sesbírat ostatky letců a součásti, o které měla československá strana zájem.

Havárii zmínil i socialistický tisk, což byl u vojenských nehod jev málo...

Havárii zmínil i socialistický tisk, což byl u vojenských nehod jev málo vídaný. Psalo se vždy jen o tom, že Bundesluftwaffe přišla při nehodě o další F-104 Starfighter.

Za hlavní příčinu nehody byla označena nízká úroveň velení u košické jednotky, která byla důsledkem „nenáročnosti“ velitele útvaru podplukovníka Geletky. Velitel roje kapitán Slivka nesplnil povinnosti velitele detašmánu a nezajistil řádnou přípravu na přelet. Bezprostřední příčinou pak byla ztráta orientace vedoucího tříčlenné skupiny. Situaci neřešil podle směrnic - rozpustit skupinu a stoupat nad mraky, protože si uvědomoval, že letoun por. Šrotíře (trup. č. 1922) není vybaven pro let v oblacích.

Zbývá snad jen dodat, že ani por. Beran osudu neunikl. Zahynul o osm let později při katastrofě MiGu-19.

Autor je provozovatelem stránek Letecká badatelna, kde najdete komplexní informace nejen o dosud nezmapovaných kapitolách letecké historie.

Pramen: vyšetřovací spis z fondu MNO 1963 VUA Praha

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Kvůli koronavirové pandemii vláda rozhodla o odložení zbývajících přechodů na vysílání DVB-T2. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...

Pořídí si Česko „neviditelné“ stíhačky? Problém je cena za hodinu letu

V roce 2027 končí pronájem stíhacích strojů Gripen. Jaká je možnost, že místo nich pořídíme „neviditelné“ stroje F-35?

Co nahradí gripeny? Ve hře jsou všichni kromě Číny a Ruska

Páteří české protivzdušné obrany jsou dnes letouny JAS 39 Gripen. Jejich pronájem končí v roce 2027, což vzhledem k...

Obří výpadek služeb T-Mobile způsobily dvě chyby v diskovém poli

Přesně před týdnem se T-Mobile potýkal s velkým výpadkem služeb. Nefungovala samoobsluha, aplikace, web, infolinka,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

České letectvo došlo od migů ke gripenům. Co bude po nich?

České letectvo se musí začít chystat na dobu „po gripenech“. O tom, jak by mohla vypadat, naznačuje něco i dohoda o...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Výsadková multikára Mungo. Bundeswehr jich má stovky, byly i v Afghánistánu

Malé, ale šikovné. Tak by se dalo charakterizovat německé výsadkové obrněné vozidlo Mungo postavené na podvozku známé...

Pořídí si Česko „neviditelné“ stíhačky? Problém je cena za hodinu letu

V roce 2027 končí pronájem stíhacích strojů Gripen. Jaká je možnost, že místo nich pořídíme „neviditelné“ stroje F-35?

České letectvo došlo od migů ke gripenům. Co bude po nich?

České letectvo se musí začít chystat na dobu „po gripenech“. O tom, jak by mohla vypadat, naznačuje něco i dohoda o...

Špion, který radil K. H. Frankovi, ve Švýcarsku vydával americké komiksy

Premium Franz Friedrich Rudl byl člověk, který se dokázal obklopit lidmi, kteří mu pomohli v těžkých chvílích. Proto mohl radit...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...