- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Za "mírovou éru" 1950 - 1989 zahynulo tuším při cca 600 nehodách asi 450 pilotů ČSLA. ... Docela dost na to , že vlastně nikde "nebojovali" ...
To sice pěkné, že měli nastudované ty železniční tratě, jenže zapomněli, že jsou kousek od státní hranice a že když poletí nějakou tu minutu na jih, ocitnou se v Německu. Takže to chtělo také sledovat kompas.
Presne, museli byt trochu "pod parou" protoze provest let ve skupine s jiste omezene vybavenymi letadly (verze pro vlekani tercu) bez radne predletove pripravy ...za podminek predpokladaneho prechodu z VFR na IFR ("I Follow Railways") to mohl naridit a provest jen totalni trotl....
Jak je možné,že ti imperialističtí hrdlořezové ty vzorné ochránce socialismu nesestřelili?
Jak je možné,že ti mírumilovní ochránci hranic socialistického bloku pod pohrůžkou použití zbraní vstoupili na uzemí nenáviděného kapitalismu?
Zajímavé... Nechtěl bych být v jejich kůži během toho bloudění (a pochopitelně ani potom).
P.S. Ten Slivka, co měl přeletu velet a nakonec letěl sám jindy, byl poručík nebo kapitán?
Rudé právo zprávu přineslo 23.6.1963. Samozřejmě v češtině:
http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1963/6/23/4.png
Původním zdrojem informace byla ČTK.
"Rudé právo" v slovenčine? Nie som až taký pamätník, ale na Slovensku bol ekvivalentom "Rudého práva" denník "Pravda". Ale 100= to tvrdiť nemôžem...
Inak dobrý článok - ale ako už poznamenali niektorí diskutujúci - nehody sa stávali, stávajú a budú stávať. Menia sa len frekvencia,príčiny a následky. V tomto prípade ma ale zaujala jedna vec - išlo o celkom "slušné" narušenie vzdušného priestoru tehdajšej NSR a žiadne zmienky o reakcii?
Zaujímavé počteníčko
Ale v Rudém Právu, stejně jako v jiných novinách v ČSSR běžně vycházely články ve slovenštině, pokud to bylo napsáno slovenským redaktorem. Nic se nepřekládalo, jak to kdo napsal, tak to vyšlo. Stejně tak třeba v televizním zpravodajství byly běžně reportáže nebo zprávy v obou jazycích, člověk to ani nevnímal, že je něco česky a něco slovensky.
Vsetko chapem, az na to pomilenie smeru na zaciatku.
To skutocne Mig15 nemal v kokpite kompas?
Akebo to jedno na Vaclavaku bolo to povestne ceske "jedno"?
Předpokládám, ze tratě měli na počátku podobnou orientaci sever-jih a až poté se stačí na východ. Než si chybu uvědomili, tedy ze trať se stale nestáčí, už se nezvládli zorientovat a proto stále pokračovali původním směrem. Zase v te rychlosti je 100km ani ne deset minut...
podle popisu a smeru letu museli byt absolutne zmateni, protoze hned po preletu hranice na uzemi CSSR udelali obrat o 90 st doprava a jiznim smerem ( navigacni nesmysl ) se vraceli zase nejkratsi cestou zpatky do Nemecka. Navic v okoli je hreben jeste s vyssimi horami, takze je zvlastni, ze nejakou netrefili zu drive.
já se v tom moc nevyznám, ale ty stihačky přeci musely mít nějaký základní přístroje, protože ne vždy je jasno. přijde mi nepochopitelné napálit to do lesaa ještě ve formaci.
To jo, vždyť stačilo klepnout na display a Google by jim našel lepší trasu :-)
Zajímavé čtení.
Tento případ dokazuje onu pověstnou vysokou úroveň výcviku a bojové připravenosti (nejen) leteckých vojenských útvarů armády ČSSR, kterou se zde mnozí "bývalí" tak rádi ohánějí.
Tak nehody se stávaly vždy. Stávají se i nyní. Že je to nyní méně časté je jen díky tomu, že početně máme stíhaček asi tak desetinu tehdejšího stavu plus + avionika je dnes úplně jinde.