Úterý 26. října 2021, svátek má Erik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. října 2021 Erik

Lehké, rychlé a nebezpečné. Přichází éra moderních bojových bugin

V posledních měsících a letech si nešlo nevšimnout nástupu nové generace velmi lehkých bojových vozidel. Takzvané bojové buginy zavádí do výzbroje armády po celém světě. Ukázkovým zástupcem nové generace této techniky je Mantis od izraelské firmy Carmor.

Výhodami bojových bugin jsou především nízká hmotnost, malé rozměry a jízdní agilita. S malou hmotností souvisí i minimální logistická zátěž – nízká spotřeba paliva, servisní nároky a jednoduší přeprava na velké vzdálenosti. Některé buginy lze také přepravovat i v trupech vrtulníků nebo konvertoplánů. Stejně tak je lze pohodlně vysadit na padácích.

Buginy umožňují speciálním jednotkám, výsadkářům nebo lehké pěchotě výrazně zvyšovat taktickou mobilitu. Výsadkáři na místo určení nemusí pěšky, ale využijí k přesunu mnohem rychlejší lehká vozidla. Přitom buginy mají výrazně větší nosnost a pohodlí než čtyřkolky a motocykly.

Buginy například u výsadkářů, kteří mnohdy nosí na zádech padesátikilogramové náklady, omezí jejich pěší přesuny. To se pozitivně projeví na psychické a fyzické kondici. Navíc buginy jim umožní přepravovat dodatečné vybavení, výzbroj a munici, na které by jinak museli zapomenout.

Fotogalerie

Donedávna výrobci nabízeli pouze velmi lehké bojové buginy, které sice mohou mít lafetované zbraně, ale neposkytují posádce žádnou balistickou ochranu. To znemožňuje jejich nasazení v městském nebo příměstském boji, kde hrozí riziko útoku ze všech stran a výškových pozic.

Jednou z takových otevřených bugin je americký Polaris MRZR. Tento typ si pořídily 82. a 101. výsadková divize US Army a americká námořní pěchota. Námořní pěchota však v současnosti hledá výkonnější buginu pro přepravu uvnitř konvertoplánu MV-22 Osprey. Jedním z požadavků je právě balistická ochrana posádky a lafetace výkonných zbraňových systémů.

Také americké velitelství pro speciální operace (USSOCOM, United States Special Operations Command) plánuje vylepšit svá velmi lehká taktická vozidla GMV 1.1 (Ground Mobility Vehicle 1.1). Ta byla zavedena do výzbroje nedávno, ale podle amerického tisku si operátoři stěžují na nízkou balistickou ochranu a málo výkonné zbraně.

Nové bojové buginy s balistickou ochranou

Na základně zvýšeného zájmu o bojové buginy výrobci začínají nabízet lehká a kompaktní vozidla s pancéřováním a dálkově ovládanými zbraňovými moduly. Obrněná bugina poskytuje nově nejen balistickou ochranu posádce, ale skrze senzory v bojovém modulu výrazně zlepšuje a rozšiřuje situační povědomí posádky/jednotky na bojišti.

Nejnovějším podobným vozidlem je Carmor Mantis, který názorně ukazuje trend v nově vznikající kategorii bojových bugin. Izraelská firma Carmor vyrábí rodinu vozítek Mantis v kategorii 4×4 a 6×6. Podle Izraelců je Mantis modulární a může fungovat jako průzkumné vozidlo, rychle útočné vozidlo, mobilní místo velení a řízení a dokonce jako samohybný minomet.

„Vývoj rodiny Mantis reaguje na celosvětovou poptávku po lehkých vozidlech se zlepšenými schopnostmi v terénu,“ uvedl Eitan Zait, generální ředitel společnosti Carmor. „Tato nová vozidla poskytují řadu řešení a schopností v jedinečném ergonomickém designu, které nenabízí žádné jiné lehké obrněné vozidlo.“

Přesné rozměry vozítka Mantis nejsou známy, ale velikostně a hmotnostně má spadat pod civilní vozidla SUV nebo militarizované pick-upy a samozřejmě pod vozidla Humvee nebo JLTV. Základ buginy Mantis tvoří samonosná karosérie a přídavné modulární pancéřové pláty. Balistická odolnost není prozatím známa, ale balistické pláty nepochybně odolají minimálně puškové munici 7,62×39 mm.

Vozítko Mantis je podle výrobce vybaveno také podlahou se zvýšení odolnosti proti minám a IED. Kabina dále díky filtroventilaci chrání posádku před chemickými, biologickými a radioaktivními látkami.

Bugina Mantis je vybavena turbodieselem Cummins V6 o výkonu 264 kW (360 koní). Stejný motor využívají i další obrněné buginy, jako například nejnovější Yagu od izraelské firmy Plasan.

Video: Plasan Yagu

Bližší takticko-technické údaje o vozidle Mantis výrobce nezveřejnil, další informace se dozvíme až na výstavě Eurosatory 2018 v příštím týdnu. V nejlehčí konfiguraci má bugina Mantis vážit tři tuny. Avšak výše uvedené obrněné vozidlo Yagu založené na civilní bugině Arctic Cat Wildcat 4X váží pouze 1,48 tuny a přitom odolá munici 7,62×39 mm (STANAG 4569 Level II).

Mantis samozřejmě na první pohled zaujme i neotřelým designem, který hraje svou roli nejen v prodejní strategii, ale především v psychologickém působení na protivníka. Taková vlastnost se hodí zejména při operacích v tzv. „šedých zónách“ pro působení na civilní obyvatelstvo.

Carmor nabízí Mantis 4×4 ve třech konfiguracích ‒ pick-up s pancéřovou kabinou pro tři osoby a nákladovou korbou, vozidlo s velkou pancéřovou kabinou pro pět osob a velkou otevřenou buginu pro osm osob.

Ač Carmor svá vozítka Mantis důrazně označuje jako „buginy, například Mantis ve verzi 6×6 bude spíše kompaktní kolový obrněný transportér nebo MRAP ‒ přepraví 13 lidí včetně řidiče. Může tedy fungovat pro transport personálu, jako obrněná ambulance nebo velitelské vozidlo.

Představené vozidlo Mantis 4×4 obdrželo dálkově ovládaný modul s kulometem M2 ráže 12,7 mm. Univerzální kruhová lafeta v zadní části vozidla přitom umožňuje instalaci celé řady bojových modulů s kulomety nebo granátomety, případně instalaci nejrůznějších senzorových bloků.

Možná je i instalace protitankových řízených střel nebo (zejména v případě verze 6×6) minometů, jako je například izraelský minomet ráže 120 mm Spear Mk 2, nebo děl ráže 105 mm s nízkým zpětným rázem (Hawkeye od Mandus Group).

Zdá se, že obliba bojových bugin prudce roste a uvidíme je, zejména v městském bojišti, mnohem častěji. V delším časovém horizontu navíc tato kompaktní a agilní vozidla budou nepochybně podporovat nejrůznější pozemní i letecké robotické systémy (drony).

Zdroj: The Drive

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Test sluchátek: Z šesti novinek nás nejvíce nadchly ty nejlevnější

Premium Test zcela bezdrátových sluchátek přinesl docela neobvyklé překvapení: úplně nejlevnější model v celkovém hodnocení...

Hledá se náhrada za gripeny. Zkusili jsme udělat tendr „nanečisto“

Páteří českého vojenského letectva je v současné době čtrnáct kusů bojového letounu Saab JAS-39 Gripen, pronajatých od...

Weby vás tajně sledují prostřednictvím otisku zařízení

Na světě je téměř 1,9 miliardy internetových stránek. Mnohdy slouží k pokoutným účelům a dost často z nich obchodníci...

Proč jsou Windows 11 horší než předchozí generace a jak se vrátit zpět

Premium Přemýšlíte, zda přejít na novou verzi operačního systému Windows 11? Nebo jste již upgradovali a nejste dvakrát...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Apple vylepšil svá oblíbená sluchátka a absurdně zlevnil hudební službu

Pondělní záplava novinek se v nemalé míře soustředila na zvukové a hudební produkty. Podrobně vás jimi provedeme.

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Projekt sovětského létajícího tanku Rafnik nebyl ve slepé uličce sám

Ve třicátých letech vzniklo několik projektů létajících tanků, které samozřejmě nepřinesly kýžené ovoce. Jedním z...

Místo poprav objevili náhodou. Díry po kulkách děsí dodnes

Bezprostředně po nástupu Reinharda Heydricha do funkce začal teror. U stěny jízdárny ruzyňských kasáren začínají umírat...

Akcí Sokol si Heydrich podepsal rozsudek smrti. Sokolové proti orlici

Na počátku října 1941 vrcholila první vlna teroru, který Reinhard Heydrich rozpoutal krátce po svém příchodu do...

Minority Report v realitě. Jak strojové učení pomůže předpovídat budoucnost

Americká armáda testuje experimentální systém, který bude „předpovídat” důležité události několik dní předtím, než se...

Nutrilon: Mléko, které dětem chutná
Nutrilon: Mléko, které dětem chutná

Nemůžete kojit, a proto hledáte vhodnou pokračovací výživu pro své děťátko? Inovovaný Nutrilon Advanced 2 a 3 bez palmového oleje by mohl být...

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Kostková má covid, do sobotní StarDance nezasáhne. Televize řeší, co dál

Třetí soutěžní večer oblíbené show StarDance je v ohrožení. Moderátorka Tereza Kostková byla pozitivně testována na...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...