Pondělí 4. července 2022, svátek má Prokop
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 4. července 2022 Prokop

Orion pošle raketoplány do šrotu a otevře novou etapu v dobývání vesmíru

Američtí astronauté budou po plánovaném ukončení provozu raketoplánů v roce 2010 využívat ke svým letům na Mezinárodní kosmickou stanici (ISS) a na Měsíc zcela nový a bezpečnější vesmírný výzkumný prostředek Orion. Pojďte se s námi pomocí unikátních animací NASA podívat co to Orion je, jak bude vypadat a fungovat.

Orion | foto: NASA

Jak už jsme informovali, stane se nově vyvíjená loď Orion hlavním transportním prostředkem NASA pro pilotované lety do kosmu.

Její použití bude ale mnohem univerzálnější – výhledově se uvažuje i o pilotovaných letech k Marsu, případně k dalším vzdálenějším cílům, jako jsou asteroidy. První pilotovaný let Orionu k ISS je naplánován na rok 2014. V roce 2020 by podle všeho měli lidé - po dlouhých 48 letech - opět stanout na měsíční půdě. Naposledy se tak stalo při misi Apollo 17 v roce 1972. Pro pojmenování Orion se NASA rozhodla zřejmě záměrně, stejnojmenné souhvězdí totiž patří na noční obloze k nejjasnějším a nejvýraznějším. Navíc podobně jako Apollo svůj název odvozuje z řecké mytologie.

Orion u ISS Orion u měsíce Orion u měsíce

Koncepce Orionu vyplynula z diskuse při pracích na studii ESAS (Exploration System Architecture Study), která se zabývala vývojem nových prostředků americké pilotované kosmonautiky. V mnohém připomíná svého předchůdce Apollo.
 
Orion versus Apollo
 
Je však prostornější, komplexnější a ve srovnání s dnešními raketoplány i bezpečnější. Předpokládá se až 10x větší bezpečnost, neboť se do návrhu významně promítly nejnovější výsledky vědeckotechnického vývoje a využití nových technologií, kam patří tepelná ochrana, elektronika, počítače, pohon, aj. Loď pojme až 6 členů posádky a bude ji možné využít i pro přepravu nákladu. Rozměry počítají s dělkou asi 20 metrů a s maximálním průměrem 5 metrů. Hmotnost má být zhruba 25 tun.
 
Do kosmu Orion vynese raketa Ares. Za hlavního dodavatele byla nakonec zvolena společnost Lockheed Martin.
 
Konstrukce lodi Orion
 
 
Orion - moduly
 
 
Orion tvoří následující čtyři funkční moduly:
  • Záchranný systém LAS (Launch Abort System),
  • Kabina posádky CM (Crew Module),
  • Servisní modul SM (Service Module)
  • Přechodový adaptér SA (Spacecraft Adapter).

Záchranný systém umožňuje bezpečný a spolehlivý návrat astronautů v naléhavých případech, jaké mohou nastat při poruchách během počáteční fáze letu.

Orion LAS

Pokud vzlet probíhá normálně, je LAS po zážehu druhého stupně rakety Ares 1 odhozen jako nepotřebný.

Orion - část pro posádku

Kabina pro posádku má tvar komolého kužele se základnou o průměru 5 metrů a výškou asi 3,3 metrů. Slouží k přepravě posádky a nákladu, při letu na Měsíc zůstává na oběžné dráze. Jeho zadní část tvoří výměnný tepelný štít, který je obměněn po každém letu. Uplatní se při přistání na Zem. 

Orion na padáku
Samotné přistání je zabezpečeno třemi padáky

Hlavní pohonný systém Orionu se nalézá na Servisním modulu. Při jeho návrhu konstruktéři vycházeli z osvědčených manévrovacích motorů raketoplánu OMS.

Orion - servisní modul

SM zabezpečí na oběžné dráze kolem Země spojení Orionu s moduly EDS a LSAM, dále samostatné manévrování na oběžné dráze kolem Měsíce i zpáteční let k Zemi.

Orion SA

Přechodový adaptér zajišťuje propojení lodi Orion s nosnou raketou Ares 1.

Rakety Ares

 
Pro plánované lety na Měsíc s lidskou posádkou počítá NASA se dvěma nosiči – raketami Ares (Antická symbolika je i zde - Ares je řecký bůh války, kterého Římané nazývali Mars).

Rakety navazují na systém STS raketoplánu Space Shuttle, ale i na nosiče z éry projektu Apollo, které tvořily například verze Saturn 1 či Saturn 5).

Raketa Ares
 
Menší raketa Ares 1 je určena pro dopravu lodi Orion na nízkou oběžnou dráhu Země při letech na Měsíc a přepravu nákladu na Mezinárodní kosmickou stanici ISS. Nabízí nosnost až 25 tun.
 
Ares CLV

První stupeň bude poháněn jediným pětisegmetovým motorem SRB na tuhé palivo, druhý stupeň kyslíkovodíkovým motorem J-2X.

Raketa Ares Raketa Ares

Větší nosná raketa Ares 5 bude využita při vynášení těžkých nákladů až do hmotnosti kolem 130 tun.

 Orion nákladní

První stupeň bude využívat pět kyslíkovodíkových motorů RS-68 a dva přídavné pětisegmentové motory SRB, vrchní stupeň kyslíkovodíkový motor J-2X stejný jako u Ares 1.

Raketa Ares



 
 

Jak se bude létat na Měsíc

Animace po kliknutí na obrázek
Orion - Inforgrafika 

Podrobnosti k jednotlivým bodům:

(1) Nejprve vynese raketa Ares 5 na oběžnou dráhu kolem Země lunární modul LSAM (Lunar Surface Access Module) a urychlovací stupeň EDS (Earth Departure Stage)

. modul LSAM Na měsíci Na měsíci

(2) O několik dní později dopraví raketa Ares 1 na stejnou oběžnou dráhu loď Orion i s posádkou.

(3) Následuje spojení Orionu s lunárním modulem na oběžné dráze a soustava se pomocí EDS vydá na cestu.

(4) Jakmile Orion nabere kurs k Měsíci, dojde k odhození modulu EDS, dále už nebude potřeba. Motory lunárního modulu navedou Orion na oběžnou dráhu kolem Měsíce

(5) V této fázi letu přejdou všichni členové posádky do LSAM, se kterým přistanou na Měsíci, zatímco Orion krouží dál na oběžné dráze.

(6) Po ukončení pobytu na povrchu Měsíce nastoupí astronauti do kabiny lunárního modulu (zbytek zůstane na povrchu) a odletí zpět na oběžnou dráhu, kde dojde k opětovnému spojení s Orionem.

(7) Poté posádka vyrazí na zpáteční cestu k Zemi, pohon zajistí motory servisního modulu.

(8) Před příletem k Zemi se loď zbaví modulu SM a v sestupu dále pokračuje už jen samotná kabina s posádkou CM.

(9) Proti zničení při pádu atmosférou ji chrání tepelný štít, nakonec je zbržděna pomocí padáků /Orion and Parachute Sequence.jpg, Parachute test.jpg/ a dojde k přistání.

Dopad OrionuOrion - test padáku

Na Měsíc, Mars a dál

Program NASA z roku 2004 si klade za cíl vývoj nové generace průzkumných vesmírných prostředků, jež by umožnily návrat astronautů na Měsíc a průzkum Marsu, případně dalších těles sluneční soustavy. Nyní dostává jasnější kontury. Kosmická loď Orion se má stát jeho nosným pilířem a zahájit tak novou etapu v dobývání vesmíru.



 
 

Zdroje: www.nasa.govmek.kosmo.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Stop pro letoun F-35? Švýcaři prověřují podezřelé nesrovnalosti v tendru

Úspěšné tažení letounů F-35 Evropou v roce 2021 pokračovalo ve Finsku a Švýcarsku. V alpské zemi se však nad nákupem...

Česká houfnice Morana se zařadila mezi hvězdy veletrhu obrany

Advertorial Eurosatory je nejvýznamnější evropský veletrh obranné a bezpečnostní techniky. Letos se kvůli covidu konal po čtyřleté...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Gripen versus F-35. Ve finále výběru neuškodí zvážit všechna pro a proti

Výběr budoucích stíhacích letounů pro české letectvo jde do finále a zdá se, že i jako v některých jiných evropských...

S čím se také jezdilo na dovolenou. Stanové přívěsy z NDR

Nejen plastové lžičky a duroplastové trabanty, ale i stanové přívěsy Camptourist můžeme pasovat na východoněmecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přísně tajná letecká továrna. Na gripen je potřeba 8 tisíc hodin práce

Premium Co obnáší vyrobit stíhací nadzvukový letoun? Po exkurzi ve střežené továrně Saab kromě jiného víme, že se kupříkladu...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Vesmírná loď Starliner se vrátila na Zemi, na palubě byla jen figurína

Vesmírná loď Starliner od společnosti Boeing se vrátila na Zemi. Uvádí to zahraniční agentury s odkazem na přímý přenos...

Kolos s výškou 120 metrů od SpaceX se chystá na několik zážehů

SpaceX je o několik kroků blíže prvnímu orbitálnímu startu Starshipu. Úřad FAA totiž konečně vydal rozhodnutí ohledně...

Webbův vesmírný teleskop chystá první foto, navzdory poškození meteoroidem

Unikátní vesmírný teleskop Jamese Webba úspěšně přestál cestu na své místo ve vesmíru, a to včetně rozbalování a...

Orbitální stanice byly kdysi jen sci-fi, pak přišel projekt MOL

Člověka odnepaměti lákalo vydat se do kosmického prostoru, básnicky řečeno „blíže ke hvězdám“. Aby to bylo možné, bylo...

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...