Možná už jste si sami všimli, že se vám na webech na reklamních pozicích zobrazuje zboží či služby, které jste nedávno vyhledávali nebo si je prohlíželi na internetu. Není to náhoda, ale speciální forma reklamního sdělení nazvaná remarketing.
„Každý dobře fungující e-shop používá pro své marketingové aktivity remarketing, tedy zpravidla zobrazování inzerátů lidem, kteří navštívili jeho stránky a chtěli si něco koupit či si něco koupili. Remarketing umožňuje takovéto návštěvníky “stíhat po celém internetu” a zobrazovat jim, že nedokončili nákup či co si mohou k zakoupenému ještě pořídit dalšího,“ upozorňuje na webu Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
A právě tento remarketing může vyzradit, jaké dárky chcete nakupovat. Tento problém vzniká především na počítačích a tabletech, kde je jeden sdílený účet, přes který je přihlášena celá domácnost, a také v případě, že jste v prohlížeči přihlášeni na svůj internetový účet na Googlu, u Microsoftu a dalších a toto přihlášení využíváte na různých počítačích včetně toho domácího. Pokud se na něm vystřídá více členů rodiny, mohou tak minimálně zjistit, o jakých dárcích předchozí uživatelé uvažují.
To může nedočkavce vést k dalšímu zkoumání. Když se pak podívají do historie internetového prohlížeče a proberou se zavřenými stránkami nebo pročtou poslední vyhledávání, může být rázem po překvapení.
Jak tomu zabránit? I s ohledem na budoucnost je vhodné vytvořit vlastní zaheslovaný účet každému členu domácnosti či skupiny, která počítač nebo tablet sdílí.
Pokud to není z nějakého důvodu možné, je třeba po sobě zahlazovat stopy, případně vytvářet falešné. Hodí se k tomu režim anonymního procházení, který prohlížeče zpravidla nabízejí. Mást pak můžete vyhledáváním a prohlížením produktů na e-shopech, jakou jsou ponožky nebo bačkory, pokud je tedy nehodláte opravdu darovat.
Základem pak je mazání historie procházení a vyhledávání internetu a identifikátorů v podobě tzv. cookie. To vše lze v nastavení prohlížeče nebo internetového účtu na Googlu a dalších vyhledávacích službách.