Středa 29. června 2022, svátek má Petr, Pavel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. června 2022 Petr, Pavel

V Pekingu vyrostl gigantický letištní terminál. Megalomanský, přesto úsporný

  0:30aktualizováno  11:35
Olympijské hry přinesly do Pekingu největší letecký terminál světa. Využívá zajímavé nápady pro úsporu energie, pro zavazadla po něm jezdíte vláčkem a navrhl jej anglický architekt Norman Foster.

Termiál 3 Pekingského letiště - noční vizualizace | foto: Foster + Partners

Více než čtyři roky trvala stavba nového terminálu v hlavním městě Číny. Byl otevřen 28. února 2008 a celkové náklady se vyšplhaly na více než 3,6 miliardy USD (cca 55 mld. Kč) a při 986 000 metrech čtverečních má o 17 procent větší podlahovou plochu než všechny odbavovací haly na letišti Heathrow, včetně nejnovějšího, pátého. Jeho délka se blíží třem kilometrům.

Plocha střechy zabírá více než 80 akrů a v nejširší části měří 800 metrů, celková plocha terminálu zabírá 1,3 milionu metrů čtverečních. Letiště se stalo vstupní branou do Číny, přičemž využívá tradiční čínské barvy a symboly. V noci je možné vidět zářící červená, oranžová a žlutá světla rámující siluetu terminálu.

Termiál 3 Pekingského letiště - vizualizace nočního provozu

Právě nyní se připravuje na největší nápor, do Pekingu přijíždějí statisíce sportovních fanoušků.

Terminál jako letiště

Terminál 3 zdvojnásobuje oproti předchozímu stavu na letišti počet bran, které slouží pro příchod cestujících k letadlům, na 120.

Termiál 3 Pekingského letiště - vizualizace příchodu k letadlům

Celé letiště nyní disponuje 300 odbavovacími prostory. Zatímco loni tak zvládl pekingský vzdušný přístav přijmout a odeslat zhruba 52 milionů cestujících při necelých 400 000 odbavených letadlech, letošní odhady hovoří až o 76 milionech cestujících.

V nejbližších dnech se přitom očekává nápor kolem 1 500 letadel s odbavením až 260 000 cestujících denně. Úctyhodný je i počet zavazadel, který má nový terminál zvládnout - každou hodinu může projít až necelých 20 000 kusů bagáže.

Prostor pro nakládání se zavazadly využívá žluté vozíky označené čárovým kódem, který odpovídá kódu zavazadel. To má pomoci při případném hledání. Dění v tomto prostoru je monitorováno asi 200 kamerami. Pohyblivé pásy pro zavazadla se pohybují rychlostí deset metrů za sekundu. Z nejvzdálenějšího konce terminálu jsou tak schopné dopravit zavazadla do prostor pro jejich vyzvednutí za necelých pět minut.

V terminálu také naleznete 64 restaurací a 90 obchodů. Nabídka restaurací bude začínat klasickou čínskou kuchyní přes fast foody až po stánky s pečivem, zmrzlinou a jídlem západního stylu. Čína slibuje stejné ceny jako v centru Pekingu. 

K pohodlí cestujících jsou na konci každé z laviček k dispozici elektrické zásuvky. Terminál je vybaven 243 výtahy, eskalátory a pohyblivými pásy.

Vlak z letiště dopraví cestující do centra města za 15 minut. Kolektiv 35 000 zaměstnanců má ke konci roku rozšířit dalších 5000. Kompex je umístěn mezi existující východní ranvejí a budoucí třetí.

Termiál 3 Pekingského letiště - architektonický návrh

Energeticky úsporný terminál

Díky své jihovýchodní orientaci využívá v hojné míře energii z prostředí a řadí se podle svých tvůrců k pasivním budovám, které maximálně šetří energii. Ráno totiž umožňuje maximalizovat zisk tepla ze slunečního záření a integrovaný kontrolní systém vnitřního prostředí minimalizuje spotřebu energie. Sluneční světlo ohřívá vzduch, což minimalizuje potřebu topení. Díky promyšlenému designu se minimalizují i náklady na chlazení v létě. 

Termiál 3 Pekingského letiště - odletová hala

Souvisí to i s využitím okolního světla, které díky skleněným stěnám a zmíněné orientaci proudí dovnitř v maximální možné míře. Denní světlo proudí prostřednictvím trojúhelníkových střešních průhledů a prochází do celé budovy. Samotná konstrukce je vyrobena z kvalitní oceli, dovezené až z Austrálie.

Termiál 3 Pekingského letiště - odbavovací hala Termiál 3 Pekingského letiště - detail střešního průhledu

Podle zadání bylo potřeba vytvořit prostředí, které umožní pasažérům jednoduchou orientaci. Celý terminál je rozdělen na tři hlavní části - odletová a příletová hala (1.), mezinárodní brány včetně tzv. Olympijské haly, kam budou mířit charterové olympijské lety (2.), a brány pro domácí lety (3.). Odletové a příletové prostory jsou na různých úrovních. Nejvýše jsou položeny brány pro mezinárodní cesty, aby měli cestující nejlepší výhled na celý prostor letiště. Celý komplex disponuje pěti nadzemními podlažími a dvěma podzemními. Do podzemních garáží se vejde až 7 000 automobilů.

Přístupové cesty pro vozidla jsou rozděleny pro soukromé automobily, letištní autobusy a taxi.  

Termiál 3 Pekingského letiště

Vnější vzhled budovy byl dán požadavky na maximalizaci prostorů parkování letadel bez zbytečného prodlužování budovy. Nebyly zde tedy příliš využity pravé úhly. Vstup do budovy je napojen na okolní krajinu, architekti při jeho návrhu využili pomoci odborníků na techniku Fenk Shui.

Aerodynamicky tvarovaná střecha s inspirací v dračích tvarech podle mytických čínských příběhů pracuje s opakujícími se vzory a tradičními čínskými barvami.

 Termiál 3 Pekingského letiště - vizualizace z letadla

Budovu navrhl britský architekt Norman Foster, který projektoval například hongkongské letiště Chep Lap Kok.

Zdroje:

Hlavní architekt: fosterandpartners.com
Stránky se soutěží na architektonický návrh terminálu:
Wikipedia: Pekingské letiště
designbuild-network.com
danda.be
Guardian: The city that ate the world

  • Nejčtenější

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Microsoft kdysi vyřešil jeden problém monočlánků. Trik se však nevyužívá

Bez monočlánků a baterií se dnes už jen těžko obejdeme. Musíme však mít na paměti, že jejich životnost je omezena, u...

Stop pro letoun F-35? Švýcaři prověřují podezřelé nesrovnalosti v tendru

Úspěšné tažení letounů F-35 Evropou v roce 2021 pokračovalo ve Finsku a Švýcarsku. V alpské zemi se však nad nákupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenské ministerstvo popřelo, že by chtělo koupit stíhačky F-35 místo F-16

Válka na Ukrajině významně rozhýbala mezinárodní obchod se zbraněmi. Mnoho zemí se najednou cítí být ohroženo tak, jak...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Symbol spolehlivosti. „Švýcarák“ slaví 125 let, legendární nůž byl i na Měsíci

Premium Víc než půl miliardy kapesních nožů s křížem vzniklo od 12. června 1897, kdy si nechal zakladatel značky Karl Elsener...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Jak přišla do Prahy revoluce v technologii svozu komunálního odpadu

Tvrzení, že každý kluk chtěl být popelářem, je poněkud přitažené za vlasy. Historie svozu komunálního odpadu je však...

S čím se také jezdilo na dovolenou. Stanové přívěsy z NDR

Nejen plastové lžičky a duroplastové trabanty, ale i stanové přívěsy Camptourist můžeme pasovat na východoněmecké...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...