Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V novém letadle testují kontrolu spících pilotů a přistání podle kamery

Brněnský tým společnosti Honeywell má nové testovací letadlo. Experti v něm ověřují projekty od myšlenky po hotový produkt. Stroj jsme prozkoumali na letišti v Kunovicích.
Testovací Beechcraft Bonanza B36 TC

Testovací Beechcraft Bonanza B36 TC | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Pokud vám nad hlavami proletí letadélko Beechcraft Bonanza, dost možná je to testovací letadlo brněnské pobočky Honeywellu. Bonanza B36TC je totiž v České republice registrována jen jedna.

Brněnský tým si ji pořídil v roce 2020 jako „oletinu“ z Německa, letadlo pak prošlo půlroční přestavbou. Bonanza s imatrikulací OK-ATB dostala novou přístrojovou desku, avioniku, komplet kabeláž a speciální technickou zástavbu místo jedné zadní sedačky. Díky tomu může sloužit jako takzvaný „test bed“ pro v Brně vyvíjené avionické systémy.

Přístrojová deska testovacího letadla

Nová přístrojová deska je rozdělena na dvě poloviny. V té pravé je běžná avionika řady Bendix King a standardní ovládací prvky, které slouží pro provoz samotného letadla. Levá polovina je osazována právě vyvíjenými a testovanými moduly – těmi, se kterými je potřeba právě pracovat. Z hlediska avioniky tak jde často o dvě letadla najednou.

Testy od první myšlenky až po produkt

Za berany si můžete všimnout nálepky „Experimental VFR Day Only“. Ta značí, že letadlo má status „experimentální“ a Úřad pro civilní letectví omezil jeho provoz na létání podle vidu pilota (VFR), nikoli podle přístrojů (IFR). Pro testy je tedy omezením, že letadlo nesmí létat v noci a za podmínek snížené viditelnosti, ačkoli to jeho avionika umožňuje. A samozřejmě nesmí vzít na palubu nikoho mimo testovací tým.

Letadlo je doslova protkáno kabeláží, která umožňuje jak připojení různých doplňkových modulů, tak měřících zařízení.

Místo jedné sedačky zabírá prostor testovací vybavení.

Velká část kabelů vede k zadním sedačkám, odkud se lze vzdáleně připojit na cokoli v přístrojové desce letadla nebo do dalších osazených systémů. Zde je stabilně nahrávací zařízení (data logger), které ukládá vše, co se během testovacího letu děje, aby bylo možné vše posléze analyzovat

Další prostor v regálu je zpravidla využit pro instalaci dalšího vybavení, typicky různých průmyslových počítačů nebo i zobrazovacích zařízení, to když se třeba testuje prototyp kamery pro vizuálního autopilota nebo třeba systém kontroly únavy pilota.

Moduly lze instalovat i vně letadla, vždy s přihlédnutím k vlivu na letové vlastnosti. Zde se testovalo využití kamery pro vyhledání přistávací dráhy a zahájení přistávacího manévru.

Na letadle se testují i nápady v rané fázi vývoje, i třeba jen proto, aby se nejen výpočtem, ale i prakticky ověřilo, zda jde o správný směr vývoje, či slepou uličku. Což právě testovací letadlo, ustájené na letišti v Kunovicích, umožňuje.

Dřív totiž i brněnský tým využíval letadla, která má Honeywell na letištích v USA, což bylo samozřejmě časově a finančně nákladné – zpravidla se část týmu sbalila a i s testovanou elektronikou odletěli za oceán. Ve výjimečných případech mohlo letadlo na krátký čas přiletět do ČR, na brněnském letišti jsme tak mohli „Boeing 757 - Flying Test Bed“ v roce 2015 prozkoumat.

Co se například testuje?

Jedním z avionických systémů, který byl vyvinut v Brně, je první autopilot pro všeobecné letectví s ovládáním přes dotykový displeje KFC-230 (AeroCruze 230).

Proces vývoje avioniky zahrnuje i spoustu certifikací, a výsledné produkty jsou tak velmi drahé, i proto ještě dnes v mnohých letadlech funguje autopilot KFC-200 z roku 1976 (na obrázku zcela vpravo), který měl podobu velké jednotky zamontované v avionic bay a dálkově připojených ovladačů.

Stále létají i modernější kompaktnější KFC-150 z osmdesátých let (na fotce uprostřed), které, jak je z fotografie patrné, mají stejné zástavbové rozměry jako novinka s dotykovým displejem, která jej může snadno nahradit.

Úplně vpravo je elektronika autopilota z roku 1976, stále se běžně používá. Uprostřed je modernější verze z osmdesátých let a úplně vlevo pak nejnovější v Brně vyvinutý model s dotykovým displejem.

Při vývoji AeroCruze 230 bylo jedním z hlavních cílů udělat pro piloty co nejhladší přechod od systému s tlačítky k systému s dotykovým displejem. Součástí testů bylo například ovládání při turbulencích, pro které si Honeywell „půjčil“ dvanáct pilotů z komerčních aerolinek a ti ovládání v náročných podmínkách zkoušeli.

Dotykové ovládání autopilota přitom není „trendy výstřelkem“, ale ryze praktickou věcí. Jakékoli tlačítko navíc, funkce navíc, jakákoli modifikace znamenala výměnu ovládacího panelu. S dotykovým panelem lze tyto věci doplňovat softwarovými aktualizacemi, takže tento systém může mít delší životnost a zároveň nabízet vždy to nejnovější.

Grafika AeroCruze 210 (na 3D tiskárně vyrobený vývojový panel)

Samotná funkce autopilota pro samotný let se od předchozích nijak zásadně nezměnila, protože podle zástupců společnosti již ty předchozí fungovaly perfektně. Co se mění, jsou složitější funkce týkající se například pokročilého automatického přiblížení na přistání nebo závěr letu včetně budoucí možnosti dosednutí stroje na přistávací dráhu.

A jaké funkce může autopilot postupně dostávat? „Postupem času vidíme zejména migraci funkcí a systémů z takzvaného velkého letectví i do menších letadel v rámci všeobecného letectví, a to právě pomocí softwarových aktualizací snadno půjde,“ uvedl vedoucí inženýr projektu, Petr Lacman.

Air Data Heading Reference – udává polohu letadla, krmí umělý horizont. Dříve gyroskop (složitý a na údržbu náročný vakuový systém), nyní elektronický senzor (MEMS). Právě jeho schopnosti v náročných podmínkách se na palubě letounu testovaly.

Dalším v Brně vyvíjeným (a v Bonanze testovaným) produktem je systém pro monitorování stavu pilota, cílem je zjednodušit práci v kokpitu. Kamera se zpracováním obrazu monitoruje bdělost a soustředění pilota, je možné ji kombinovat i s dalšími biometrickými senzory.

Systém pak upozorní druhého pilota, pokusí se probudit spícího pilota, případně aktivovat autopilota a v nouzi upozorní řídící věž. Je to i jedna z cest, jak v budoucnosti snížit počet pilotů na palubách dálkových letů. Tento produkt je však zatím spíše v rané fázi vývoje.

Kingdom Come: Deliverance 2

Pokračování úspěšného českého RPG Kingdom Come: Deliverance vychází již 4. února 2025 na PC, PS5, Xbox Series X a Series S.

Nejčtenější

Kolem Země krouží její možná budoucí zkáza. Každých šest let je „na dohled“

Vědci nevylučují, že Zemi v roce 2182 zničí srážka s asteroidem Bennu. Na naší planetě by to způsobilo méně slunečního svitu a pokles teplot, domnívají se. Kamenitý objekt zvaný Bennu je klasifikován...

Obří ruský křižník prochází rekonstrukcí osmadvacet let. V létě má vyplout

Ruská válečná loď Admiral Nachimov má letos podstoupit tovární zkoušky na vodách Bílého moře. Po nich by si ji mělo převzít Ruské námořnictvo, respektive jeho Severní flotila. Loď prochází přestavbou...

Mars poutá pozornost zvláštní čtvercovou strukturou. Prozkoumat ji chce Musk

Mars pro nás má neustále nějaká překvapení. Respektive se mohou zdát překvapivé některé jeho útvary, které můžeme pozorovat na snímcích rudé planety. Nově se pozornost zaměřuje na oblast, kterou v...

O prvních sovětských proudových stíhačkách si Křídla vlasti dost zapřeháněla

První proudovou stíhačkou ve výzbroji sovětského letectva byl Jak-15. Tento do jisté míry primitivní stroj vznikl přemotorováním pístového Jaku-3. A přestože poprvé vzlétl na jaře 1946 a v roli...

Nebezpečné „věčné chemikálie“ končí. Zachutnaly bakteriálnímu žroutovi

Premium

Bakterie z portugalské průmyslové zóny se naučily dokonale rozkládat vysoce stabilní toxické „věčné chemikálie“. Mohly by čistit vodu, půdu a zlepšit provoz čističek.

Cestující v ohrožení: Ze sestřelů je hlavní příčina pádů civilních letadel

Minulý týden vyšlo najevo, že se v troskách letadla ázerbájdžánských aerolinií, které havarovalo dva dny po Vánocích, našly fragmenty rakety z ruského protiletadlového systému. Teorie o sestřelu...

11. února 2025

Poklady z depozitáře: Měřicí hlava pomáhala zdokonalit tvar vrtulových listů

V dnešním dílu Příběhů z depozitáře si představíme velice nezvyklý předmět, který nedávno obohatil sbírku Vojenského historického ústavu Praha. Je to speciální měřicí stend pro zkoušení modelů...

11. února 2025

Nenechte se označovat na Facebooku. A zkuste Google Dokumenty offline

Víte, že váš počítač umí mnohem víc, než si myslíte? Odhalte skryté funkce Windows a Google nástrojů, které vám usnadní život. Zjistěte, jak jednoduše číst QR kódy přímo ve Windows, aktivovat...

10. února 2025

Nebezpečné „věčné chemikálie“ končí. Zachutnaly bakteriálnímu žroutovi

Premium

Bakterie z portugalské průmyslové zóny se naučily dokonale rozkládat vysoce stabilní toxické „věčné chemikálie“. Mohly by čistit vodu, půdu a zlepšit provoz čističek.

10. února 2025

Rodinný den plný zážitků: Získejte vstupenky do BRuNO Family Parku
Rodinný den plný zážitků: Získejte vstupenky do BRuNO Family Parku

Chcete zažít zábavu pro celou rodinu? BRuNO Family Park v Brně je tím pravým místem, kde si děti i dospělí užijí nezapomenutelný den.

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy...

Adam Mišík o svém handicapu: Mohli jsme to léčit, ale rodiče nechtěli

Že by znal podobnou situaci z vlastního života, Adam Mišík popírá. Ale zahrál si ji rád. Ve filmu Holka od vedle je...

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...

Někde to stále mírně táhne, hodnotí Rolins lifting po roce. Je ale spokojená

Zpěvačka Dara Rolins (52) před rokem absolvovala vylepšení u plastického chirurga. Přestože neplánovala o liftingu...