POZOR VLAK: Ostravský panelák ukrývá vagonku i depo parních lokomotiv

  • 0
Tvůrci magazínu POZOR VLAK nevěřili vlastním očím, když vstoupili do ostravského bytu modeláře Jiřího Siče. Obývák připomíná strojařskou dílnu. Pan Sič doma vyrábí modely parních lokomotiv v měřítku 1:8 pro 7 ¼palcový rozchod a také je zde servisuje.

„Zatím je to dobré, zatím se protesty neozvaly,“ reagoval pan Sič na otázku, zda na něj nepřišli sousedé kvůli hluku při stavbě modelů. V době natáčení měl ostravský modelář doma legendární lokomotivu řady 310.0 s přezdívkou Kafemlejnek a 150 kilogramů těžký model parní lokomotivy řady 275.0.

Kafemlejnek je jeho nejstarším funkčním parním modelem z roku 1972 pro 7 ¼palcový rozchod s měřítkem 1:8. Pan Sič ho postavil ve volných chvílích v práci z kovového odpadu za dva roky.

V panelákovém bytě pana Siče vznikají technické skvosty v měřítku 1:8.

Štáb magazínu POZOR VLAK vyjel s panem Sičem také na úzkokolejku do Osoblahy, kde se přesvědčil, že je o jízdy na vlaku taženém malou parní lokomotivou velký zájem. „Lidé si na akcích myslí, že jde o modely tažené elektromotory a kouř je jen pro efekt, ale opak je pravdou. Pan Sič modely vyrábí tak, aby co nejvěrněji kopírovaly své skutečné předlohy a také parní stroj je zcela stejný jako u skutečné lokomotivy,“ říká autor magazínu POZOR VLAK Jiří Dlabaja.

Ve 114. díle oblíbeného železničního magazínu se vydáme také do Hornického muzea Krásno, které kromě jiného vystavuje důlní železniční vozidla. „I když jsem část svého života pracoval na dole v Ostravě, některé kousky jsem viděl poprvé. Třeba záchranný kolejový vůz z lehkého hliníku. Hodně mě překvapilo důlní pojízdné WC,“ říká Jiří Dlabaja.

Lokomotiva CP-200 v Hornickém muzeu Krásno

V tradiční rubrice Legendy se jeho průvodce Rostislav Kolmačka tentokrát věnoval montážnímu vozu trolejového vedení MVTV 3. Jde o stroj, který v brzké době z českých kolejí zmizí. Díky pochopení Správy železnic se však redakci podařil natočit poslední provozuschopný stroj MVTV 3-025.

V tradiční rubrice Legendy se průvodce Rostislav Kolmačka věnuje montážnímu vozu trolejového vedení MVTV 3.

Rubrika Úžasné návraty tentokrát prezentuje film z roku 1960 Automatické přivařování kotlových rozpěrek. Archivář Národního archivu Miroslav Kunt diváky provede nádherným světem parního železničního provozu s unikátními záběry stroje řady 556.0 Štokr.

V závěru pořadu ani tentokrát nechybí Zarážka, v níž pořad POZOR VLAK prezentuje nejkrásnější fotografie diváků na dané téma. Tentokrát měli za úkol posílat snímky z úzkokolejných tratí po celém světě.