POZOR VLAK
Sledovat další díly na iDNES.tvVášeň sbírat vše o Kocourech, tedy lokomotivách T466.2, získal Václav Šafář už jako kluk. „Všechno začalo ve stanici Jílové u Děčína. Bylo mi dvanáct let a při cestách ze školy jsem se chodil na Kocoury dívat. Tehdy tady jezdili celkem čtyři ve čtyřdenním turnusu. Začal jsem je fotit nejprve na černobílý film a později jsem přešel na barvu.“
Když měl snímky všech děčínských Kocourů, přemístil se do Ústí nad Labem, pak do Chomutova, Mostu až objel všechna místa, kde lokomotivy T 466.2, dnes označené jako řada 742, jezdily. Později začal dokumentovat i modernější řadu T 466.3, později přeznačenou na řadu 743, kterým se přezdívá Elektronik.
Kromě fotek začal Václav Šafář sbírat i různé artefakty spojené s Kocoury a Elektroniky. Ve sbírce má třeba tabulky vzácných exemplářů, plechové štítky, technické dokumenty, výstřižky z novin a časopisů, pohlednice, známky nebo hrnečky. Vytvořil taky téměř šedesát modelů lokomotiv v různém barevném provedení různých dopravců. „Najdete u mě opravdu hodně dokumentace, včetně toho, kolik stál Kocour v roce 1977. Ze zápisu o převzetí vyplývá, že Československé dráhy za stroj T 466.2001 zaplatily 2 823 000 Kčs,“ prozradil.
Přestože jsou všechny položky jeho sbírky velmi zajímavé, nejhodnotnější je ručně vedená monografie Kocourů a Elektroniků. Najdete v ní původní čísla strojů, nové označení, výrobní čísla, kdy byly vyrobeny, do kterého lokomotivního depa byly přiděleny, jaká měly barevná provedení, zda je postihly nehody či mimořádné události a také kdy byly případně zlikvidovány nebo předělány na jiné stroje.
I další reportáže 129. vydání magazínu POZOR VLAK diváky určitě zaujmou. Štáb například navštívil Železniční modeláře ze Lhoty, kteří v Opavě provozují, jak sami tvrdí, největší klubové kolejiště v zemi v měřítku H0. Když připraví Den otevřených dveří, je to úchvatná podívaná. Na kolejišti o rozloze 80 m2 s kilometrem kolejí jsou v každém detailu vidět stovky hodin odvedené práce. Tu mimochodem ocenil i Leoš Mareš, který klubu při sbírce na obnovu nuceně přestěhovaného kolejiště ze Lhoty do Opavy poslal 220 000 korun.
Ani tentokrát nechybějí pravidelné rubriky. V Legendách se tvůrci zaměřili na Čmeláky, tedy lokomotivy řady 771 s původním označením T 669.1, a v Úžasných návratech můžete zhlédnout technický film o Dvanáctivřetenové zatáčečce DZ 500.