POZOR VLAK
Sledovat další díly na iDNES.tvOrchestrion, Skleník, Kufr a také pár vulgárnějších přezdívek získaly za dobu svého provozu legendární vozy, jejichž první prototyp vyjel z Vagónky Studénka v roce 1973, tehdy ještě pod označením M151.0. Zadání ČSD, aby byl vyroben levně lehký motorový vůz, se podařilo bezezbytku splnit například také tím, že byl použit motor a převodovka z autobusu.
„Přestože původní objednávka ČSD zněla na výrobu 162 vozidel M152.0, nakonec jich bylo pro náš trh vyrobeno neuvěřitelných 678 kusů, včetně dvou prototypů a dvou širokorozchodných vozů,“ popisuje historii M152.0 autor magazínu POZOR VLAK Jiří Dlabaja. Mimochodem, víte, kolik cestujících se doslova nacpe do jednoho motorového vozu Orchestrionu? I to se dozvíte z reportáže.
Také ve druhé reportáži nového vydání magazínu POZOR VLAK se oslavuje, v tomto případě 130 let tratě Strakonice – Vimperk. Oslavovat by se mělo sice až v říjnu, protože první vlak vyjel 14. října 1893, ovšem pořadatelé ze Stifterova pošumavského železničního spolku využili období, kdy je méně železničních akcí.
„Do reportáže se nám podařila získat řadu vzácných historických fotografií, včetně snímků z nejtragičtější události na trati, srážky vlaků 1. ledna 1946, při níž zemřelo 5 lidí a dalších 72 bylo zraněno,“ říká Jiří Dlabaja. Tuto železniční trať ale nejvíce proslavila trilogie režiséra Zdeňka Trošky Slunce, seno… Ano, právě na ní leží slavná zastávka Hoštice, kde se natáčela scéna „Nezastavujeme, máme zpoždění!“
V pravidelné rubrice Legendy se magazín POZOR VLAK zaměřil na atraktivní odklizové lokomotivy ŠKODA 17E a v rubrice Úžasné návraty představí film z roku 1978 Defektoskopická kontrola kolejnic a výhybek.