Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

USA jsou závislé na kluzácích z Evropy. Piloti se učili na blanících

Bezmotorová létající legenda Blaník včetně odvozených typů odešla v relativně velkých počtech za americkými zákazníky. Po roce 2000 si tyto kluzáky dokonce pořídilo americké vojenské letectvo USAF pro výcvik kadetů ve své letecké akademii.
Cvičný kluzák TG-10B Merlin (L-23 Super Blaník) sloužil v USAFA (United States...

Cvičný kluzák TG-10B Merlin (L-23 Super Blaník) sloužil v USAFA (United States Air Force Academy). | foto: U.S. Air Force Photo / Sarah Chambers

Na samý úvod je třeba prozradit, že v nedávno zrealizované veřejné anketě o nejpopulárnější československé letadlo století vylétl na samý vrchol kluzák LET L-13 Blaník (asi dobrá termika, například takový Trener skončil až kdovíkde). Anketním vítězem sice není ten samý blaník, resp. blaníky zaangažované v období 2002 až 2012 do služeb Akademie leteckých sil Spojených států, ale ty z něho do jisté míry konstrukčně vycházely.

Druhou zajímavostí k tématu je skutečnost, že USA jsou už drahnou dobu do velké míry závislé na dovozu kluzáků z Evropy, což se týká i kluzáků ve vojenských službách, které tvoří samozřejmě pouze zlomek z jejich celkového množství. Stěžejní evropské producenty moderních kluzáků představuje Německo a Polsko, hromada bezmotorových letadel několika typů od výrobců z těchto zemí po celých Státech létá. Pro nás je potom potěšujícím faktem, že tam významnou roli hrály a hrají i naše kluzáky z rodiny Blaníků.

Blaníky v USAFA

V dubnu 1954 byla založena Akademie leteckých sil Spojených států (USAFA - United States Air Force Academy), své místo nalezla u města Colorado Springs. Tato škola je ve Státech jediným vojenským zařízením poskytujícím svým žákům i výcvik na bezmotorových letadlech, tedy na lehkých kluzácích primárně určených pro civilní trh. Pro samotné kluzáky to znamená relativně intenzivní nasazení, v současné době se hovoří až o 15 tisících vzletech ročně.

Praktickou leteckou výuku v rámci USAFA zajišťuje 306. skupina pro letecký výcvik (306th Flying Training Group), přičemž na bezmotorové létání se specializuje její 94. peruť pro letecký výcvik (94th Flying Training Squadron).

Americké letectvo si v roce 2002 pořídilo pro svou akademii jedenadvacet nových českých cvičných kluzáků, z toho bylo dvanáct dvoumístných L-23 Super Blaník, pět dvoumístných akrobatických L-13 AC Blaník a čtyři kluzáky jednomístné L-33 Sólo. Samozřejmě jim přidělilo svá typová označení podle zavedeného systému. Cvičné kluzáky zde nesou označení TG, kde prefix T znamená Training, hlavní znak písmenného kódu G je Glider a za pomlčkou následuje pořadové číslo typu v dané kategorii, zpravidla doplněné rozlišovacím písmenem verze. A navrch se nesmí zapomenout ještě na tzv. bojové jméno.

Kluzáky z Kunovic tak americké letectvo překřtilo na TG-10B Merlin (L-23 Super Blaník), TG-10C Kestrel (L-13 AC Blaník) a TG-10D Peregrine(L-33 Sólo). Ptáte-li se, kde je TG-10A, tak to byl klasický L-13 Blaník už předtím testovaný v jednom exempláři ve škole zkušebních pilotů (Test Pilot School) na Edwardsově letecké základně.

České kluzáky typové řady Blaník používané v letech 2002 až 2012 USAFA

L-23 Super Blaník (12 kusů v USAFA, označení USAF: TG-10B) – Super Blaník je cvičný dvoumístný celokovový kluzák přímo navazující na legendární typ L-13 Blaník, od kterého se liší ocasními plochami tvaru T méně náchylnými k poškození při přistání do nevyzpytatelného terénu mimo letiště (ostatně na základě takového požadavku L-23 vznikl). Konstrukci křídla zjednodušuje absence vztlakových klapek, ty se ukázaly při provozu L-13 jako celkem zbytečné (resp. byly tam pouze z cvičných důvodů). L-23 má také nový kokpit a jeho překryt s lepším výhledem.

Rozměry a letové parametry jsou u L-23 stejné jako u L-13, rozpětí křídla je 16,2 metru a tabulková hodnota maximální klouzavosti 28 (klouzavost udává poměr uletěné vzdálenosti ke ztrátě výšky, L-23 by měl tedy z výšky 1 km uletět vzdálenost, přesněji její průmět do vodorovné roviny 28 km; klouzavost je definována ve vztahu ke klidným podmínkám, tedy bezvětří, žádná termika atd.)

L-13 AC Blaník (5 kusů v USAFA, označení USAF: TG-10C) – L 13 AC je speciální dvoumístná cvičná akrobatická verze Blaníku. Přední část trupu pochází z typu L-23, zadní část trupu s mírně upravenými ocasními plochami je převzata z L-13. Pro zajištění lepších akrobatických schopností dostal L-13 AC křídlo s menším rozpětím (14,2 metru), klouzavost klesla na 26. Křídlo má navíc zesílený nosník, k zesílení konstrukce došlo i na některých exponovanějších místech trupu.

L-33 Sólo (4 kusy v USAFA, označení USAF: TG-10D) – Jednomístný cvičný kluzák L-33 vznikal jako výkonnější pokračovací ve výcvikové proceduře po zvládnutí letu na L-13, resp. L-23. L-33 má rozpětí křídla 14,12 metru a klouzavost 31 (USAF uvádí 33). Od klasických blaníků se L-33 Sólo na první pohled dosti odlišuje, na druhou stranu i USAF ho svým označení TG-10 řadí do stejné skupiny s L-13 a L-23.

Základní typ z těchto tří představoval ve výcvikovém procesu kadetů USAFA TG-10B, ostatně i jeho počty v porovnání s dvěma zbývajícími tomu napovídají. Na něm se kadeti provádějící pilotní výcvik na bezmotorových strojích učili létat.

TG-10C sloužil k výcviku akrobacie, vybírání vývrtek apod. Letouny se účastnily i leteckých dnů, kde je uchvácené veřejnosti předváděl akrobatický tým USAFA. Mimo to se s nimi reprezentanti akademie účastnili národních akrobatických soutěží bezmotorových letadel.

TG-10B Merlin (L-23 Super Blaník)

TG-10C Kestrel (L-13 AC Blaník)

Pro pokročilejší výcvik pak byly určeny výkonnější jednomístné TG-10D. Kromě létání dlouhých přeletů si na nich ti nejlepší z nejlepších zkoušeli i ne zrovna jednoduché lety ve vlnách. A co jsou to vůbec ty vlny? Vlnové proudění vzduchu vzniká za vhodnou terénní překážkou (kopcovitý terén určitých proporcí), přes kterou vítr věje určitým směrem. Ideální meteorologické podmínky pro létání ve vlnách jsou během zimy a chladného podzimu, kluzák je přitom schopný vystoupat do výšek nesrovnatelně větších v porovnání s létáním v termice v létě či na jaře. Zde už jsou vyloženě potřeba dýchací přístroje, v extrémních případech speciálních rekordních kluzáků (netýká se blaníků) i přetlaková kabina.

Pro létání ve vlnách byly upraveny i čtyři TG-10B. Podobně jako TG-10D dostaly především dýchací přístroje a vysílače polohy ELT. Tyto čtyři TG-10B létaly navíc s nástavci na koncích křídla (položka zvláštní výbavy dodaná výrobcem kluzáku) zvětšující jeho rozpětí na 18,2 metru, tím se zvýšila klouzavost z 28 na 31 (USAF uvádí 32).

Konec působení blaníků v USAFA nastal v roce 2012, kdy jejich role plně převzaly německé kluzáky Schempp-Hirth Duo Discus (TG-15A), Schempp-Hirth Discus-2b (TG-15B) a DG Flugzeugbau DG-100 Club (TG-16A).

Počátkem roku 2013 převzala deset od USAFA vyřazených TG-10B Civil Air Patrol, což je civilní složka patřící pod USAF. Ta již kluzáky tohoto typu dávno provozovala, v roce 2014 jich potom měla i s tímto přírůstkem celkem třicet kusů.

  • Nejčtenější

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním systémem Windows do „modré obrazovky smrti“. Ani po restartu se nespustí. Některé...

19. července 2024  11:01,  aktualizováno  18:52

Uvězněni na vesmírné stanici. Boeing neví, kdy vrátí posádku zpět na Zemi

První testovací let nové vesmírné lodi Boeing Starliner CST-100 s posádkou neprobíhá tak, jak měl její výrobce spolu s NASA naplánováno. Cesta dvou astronautů na ISS a zpět měla původně trvat...

26. července 2024  12:59

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Jugoslávské karavany byly zcela jiný level než ty z NDR, PLR a ČSSR

V roce 1965 se ve slovinském městě Novo Mesto začala psát historie továrně vyráběných jugoslávských a následně slovinských karavanů. Tak vznikla značka Adria, jejíž život se potom přenesl přes rozpad...

23. července 2024

Mistr vedlejších rolí Krška hrál geniálně alkoholiky a muže zlomených osudů

Herec Vladimír Krška, který se narodil před 100 lety, byl téměř čtyři desítky let členem souboru pražského Divadla na Vinohradech. Na jeho scéně vytvořil na osmdesát rolí.

22. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Výlet do století páry. Poznáte, v jaké dnešní zemi jste?

V následujícím kvízu se podíváme na zajímavá místa zachycená na fotografiích v devatenáctém století. Úkolem je poznat, v jaké dnešní zemi se dané místo či objekt nachází.

26. července 2024

Možná jsme na Marsu našli dávný život, hlásí NASA. Nález potvrdí až na Zemi

Robotické vozítko Perseverance amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) našlo na Marsu kus horniny, který by mohl obsahovat zkamenělé mikroby. Jde o další významný krok v hledání...

27. července 2024  10:34

Konečná československá bilance z Paříže před 100 lety: 10 medailí a první zlato

Hry VIII. letní olympiády v Paříži, které skončily před 100 lety, 27. července 1924, potvrdily velký rozmach olympijského hnutí.

27. července 2024

První tryskový dopravní letoun de Havilland DH106 Comet vzlétl před 75 lety

První proudový dopravní letoun de Havilland DH106 Comet se poprvé dostal do vzduchu 27. července 1949. O necelé tři roky později už začal pracovat v běžném provozu, avšak konstrukční chyba znamenala...

27. července 2024

Uvězněni na vesmírné stanici. Boeing neví, kdy vrátí posádku zpět na Zemi

První testovací let nové vesmírné lodi Boeing Starliner CST-100 s posádkou neprobíhá tak, jak měl její výrobce spolu s NASA naplánováno. Cesta dvou astronautů na ISS a zpět měla původně trvat...

26. července 2024  12:59

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....