Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Letadlo duchů zaťukalo na britský satelit. Ráno pak definitivně zmlklo

  12:45aktualizováno  16:42
Konečnou přibližnou polohu zmizelého letadla Malaysia Airlines na letu MH370 z Kuala Lumpuru do Pekingu se podařilo dopočítat z několika úsečných signálů "ping", které stroj vysílal až do osmé hodiny ranní 8. března malasijského času. Potvrdilo se tak podezření, že letadlo skončilo v Indickém oceánu. Ojedinělý kousek se zároveň podařil odborníkům z britské firmy Inmarsat, kteří využili Dopplerova efektu k odhadu polohy.
Boeing 777-200 společnosti Malaysia Airlines. Právě tento stroj se na začátku...

Boeing 777-200 společnosti Malaysia Airlines. Právě tento stroj se na začátku března ztratil nad Jihočínským mořem. | foto: Reuters

Ztracenému letu MH370 se začalo přezdívat "letadlo duchů" poté, co vyšlo najevo, že 8. března 2014 od 1:21 malajsijského času (17:21 UTC) se Boeing 777 ztratil ze sekundárních radarů (transpondér byl zřejmě záměrně vypnut) a vydal se neznámo kam. Poslední dva týdny strávili vyšetřovatelé postupným odkrýváním indicií a záznamů na radarech okolních zemí.

"Na základě vyšetřování firmy Inmarsat a britské vyšetřovací služby AAIB můžeme vyvodit, že letoun skončil v jižní části Indického oceánu," uvedl dnes na tiskové konferenci malajsijský ministr dopravy Datuk Seri Hishammuddin Hussein. K odhalení posledních hodin letu bylo podle něj použito "inovativní a dříve nikdy nenasazené technologie" pro lokalizaci letadla.

Data, která neměla být přenesena

Po týdnu bylo již jasné, že letadlo je dál, než se zprvu všichni domnívali. To byl konec do té doby populární teorie, že na palubě došlo k požáru a pilot vypnul komunikaci a zamířil k nejbližšímu letišti. Letadlo evidentně pokračovalo v letu mnoho hodin.

Přestože letoun nekomunikoval, z nějakého důvodu (zřejmě kvůli lidskému přehlédnutí) zůstal v chodu vysílač pro spojení se satelitem Inmarsat. Ten hodinu co hodinu vysílá krátký signál - tzv. ping nebo též zaťukání či potřesení rukou - pro ověření spojení, i když neposílal žádná konkrétní data. Analýzou těchto signálů, které přijal satelit Inmarsat 3 F1, dokázala britská firma Inmarsat potvrdit, že letadlo letělo ještě minimálně pět hodin poté, co opustilo malajsijský letový prostor. 

"Podívali jsme se na Dopplerův efekt, který popisuje změnu frekvence kvůli pohybu satelitu na oběžné dráze," popsal viceprezident Inmarsatu Chris McLaughlin. To umožnilo vědcům spočítat vzájemnou rychlost mezi satelitem a poté - na základě předpokládané rychlosti a opakovaného pozorování - i přibližnou vzdálenost letadla od satelitu.  Tato vzdálenost (koule v prostoru) se protla s letovou hladinou. "Mohli jsme pak použít tato data k odhadu pohybu po severní a jižní variantě."

Vše o letu MH370

Odpovědi na podstatné otázky, nejčastější spekulace.

Další analýza, která brala v úvahu i konkrétní vlastnosti systému konkrétního letadla i družice, přinesla upřesnění polohy. "(V neděli) už jsme tak dokázali s jistotou říci, že se letoun vydal po jižní větvi předpokládané trajektorie."

Letoun se ozval se svým krátkým "ping" každou hodinu (v celou + 11 minut), a to od 2:11 malajsijského času (18:11 UTC) až do 8:11 malajsijského času (11 minut po půlnoci UTC). "Navíc máme i doklad o částečném kontaktu letounu v 0:19 UTC s pozemní stanicí, na jejíž analýze pracujeme," uvedl na tiskové konferenci ministr dopravy. Další hodinu už se vysílač satelitu Inmarsat neozval a ani další systémy nereagovaly. "Můžeme tedy s vysokou jistotou předpokládat, že někdy v následující hodině po posledním kontaktu se letoun zřítil do oceánu. Odpovídá to tomu, co víme o maximálním doletu a výdrži letadla." Podle BBC využil Inmersat k analýze i data z ostatních letadel v oblasti, jejichž polohu znal, aby se naučil lépe měřit polohu z osamocených signálů. "Našli jsme způsob, jak pomocí jednoho pingu zjistit, že je letoun v pohybu a má funkční stroje. Následně byl pomocí vylučovací metody při porovnání s jinými lety určen jeho jižní směr," uvedl Chris McLaughlin.

Přehled zatím známých událostí - let MH370
MYT*UTC*Událost
00:4116:41Letadlo startuje z Kuala Lumpur a míří do čínského hlavního města Peking
01:0117:01Letadlo vystoupalo do cestovní výšky 11 tisíc metrů (více v přepisu komunikace)
01:0717:07Poslední data z komunikačního systému ACARS (více v našem článku)
1:2117:21Poslední data z transpondéru sekundárního radaru (letadlo bylo v tu chvíli nad Thajským zálivem)
1:2817:28Letadlo zachytil thajský radar (více v našem předchozím článku)
2:1118:11Systém ACARS vyslal servisní "zaťukání" přes satelit Inmarsat 3 F1. Jde o první z celkem sedmi zachycených "pingů".
2:1518:15Poslední dosud známý kontakt s primárním radarem
8:1100:11Poslední zachycený ping satelitem Inmarsat
8:190:19Částečný doklad o servisní komunikaci (podle informací malajsijského ministra dopravy, dosud nepotvrzeno)
9:111:11Zde už letadlo nevyslalo očekávaný pravidelný signál ping a vyšetřovatelé tedy předpokládají, že již tehdy nebylo ve vzduchu.

*MYT - malajsijský čas (UTC + 8:00)

Na své facebookové stránce Malajsie zveřejnila podrobnosti týkající se výpočtů polohy letadla ze satelitních údajů.

Korekce výpočtů polohy pomocí komunikace satelitu s pozemní stanicí, jejíž poloha je známá.

Severní a jižní variantu vědci nasimulovali a poté zjišťovali, čemu se více blíží naměřené hodnoty. Jižní varianta je evidentně blíže.

Předpokládaná trasa letadla, podle předpokládané rychlosti. Žlutá linka naznačuje rychlost 833 km/h, červená rychlost 740 km/h.

Na upřesnění informací Malajsije nadále spolupracuje s mezinárodním týmem expertů, včetně odborníků na satelitní komunikaci. "Při dopočítávání jsme předpokládali, že rychlost letadla byla 833 km/h (450 uzlů), ale nemůžeme zatím vědět, jestli třeba letoun nezpomalil kvůli nedostatku paliva," dodává McLaughlin.

Komunikační družice Inmarsat (ilustrační snímek, zdroj: Inmarsat)

Připomeňme, že trosky letadla stále nebyly nalezeny, a tyto nejnovější informace - ač podložené výpočty - jsou stále nepotvrzené. Záhada letu MH370 ještě zdaleka není vyřešena. Podle malajsijského premiéra jde ale o dostatečnou jistotu na to, aby bylo zřejmé, že nikdo z lidí na palubě nepřežil.

Jak Doppler zřejmě pomohl najít letadlo

Dopplerův efekt

V roce 1842 formuloval rakouský fyzik Christian Doppler v Praze svou teorii o změně ve frekvenci vlny, pokud se zdroj vlnění vůči pozorovateli pohybuje.

Pokud se zdroj blíží, pozorovatel zaznamená vyšší frekvenci. Z rozdílu lze spočítat vzájemnou relativní rychlost mezi pozorovatelem a zdrojem.

Nejčastěji se Dopplerův efekt znázorňuje na zvuku projíždějící ambulance - zvuk sirény zakolísá a přejde hlouběji, jakmile vás sanitka mine. V případě světelného vlnění lze pozorovat posun k červené barvě u vzdalujících se objektů a posun k modré u přibližujících se objektů - běžným okem je tento posun u běžných rychlostí neměřitelný, ale počítač jej zachytit dokáže.

Mohlo by se zdát, že Dopplerův efekt v komunikaci mezi satelitem a letadlem umožní zjistit pouze vzdálenost od letadla a nemůže odlišit, kterým směrem se letadlo vydalo (zda na sever nebo na jih). Teoreticky by to tak skutečně mělo být, ale v praxi může existovat několik indicií, které mohou naznačit více. Za prvé, i když satelit Inmarsat 3 F1 byl na tzv. geostacionární dráze, úplně na místě nestojí.

Podle teorie by měl satelit rotovat kolem Země takovou rychlostí, aby to z povrchu zemského vypadalo, že visí v jediném určitém bodu. Ale v praxi to tak přesné být nemůže a satelity díky různým slabým vlivům pomalu "driftují" ze svého místa. Tyto změny korigují raketové motory na palubě satelitu. V případě této konkrétní družice je dokonce její odchylka od dráhy přesně nad rovníkem 1,5 stupně (o tolik je "zkosena" proti rovníku). V praxi se tedy i tzv. stacionární satelity pohybuje nad rovníkem po dráze podobné (při pohledu z povrchu) malé osmičce.

Geostacionární družice obíhá Zemi ve výšce 35 786 km. Slouží obvykle ke sledování nebo zprostředkování komunikace v určité oblasti. (ilustrační snímek)

Pohyb satelitu nad rovníkem je poměrně rychlý. Podle veřejně dostupných dat tak rychlost jeho pohybu ve směru sever-jih činí přes 200 kilometrů za hodinu. V některých chvílích se tak vlastně od sebe letadlo a satelit mohly pohybovat jen vzájemnou relativní rychlostí zhruba 600 km/h, jindy kolem 1 000 km/h.

A protože polohu svého vlastního satelitu Inmarsat zná celkem přesně, může podle velikost Dopplerova efektu zřejmě s poměrně velkou jistotou určit, zda stroj v danou chvíli letěl spíše směrem k satelitu nebo od něj. A tedy i zda, mířil na sever či na jih. Pomohlo tomu zřejmě i to, že měli k dispozici celkem sedm úsečných komunikací v hodinových intervalech, a mohli tedy pracovat s více údaji.

Jde ovšem jen o odhad použité metody, technické informace firma zatím nezveřejnila. Časem bychom se mohli dočkat i zveřejnění podrobného popisu v nějaké odborném časopise nebo alespoň na stránkách společnosti. Britský oceánograf Simon Boxall pro BBC uvedl, že jde o neuvěřitelný výkon: "Je možné, že za těch dvou týdnů udělali pokroky ve výzkumu, které by jinak trvaly třeba rok. Z technologického hlediska je to ohromující." 

Sídlo britské firmy Inmarsat v Londýně.

Satelit Inmarsat 3 F1 je v činnosti už od dubna roku 1996. "Bohužel není vybaven GPS, kdyby byl, mohli bychom poskytnout ještě přesnější informace," uvedl mluvčí společnosti pro britskou televizi SkyNews. Pro CNN si zase postěžoval, že "mohli mít mnohem více informací, kdyby zde byla poptávka po globálním systému, který by vyžadoval přihlášení polohy každých 15 minut. Dalo by se to udělat už zítra, ale zatím na to není globální tlak," dodal mluvčí společnosti, která by pochopitelně s takovým systémem ráda pomohla.

Už 14. března (týden po zmizení letadla) firma Inmarsat na svých stránkách informovala o tom, že její satelit "zachytil servisní komunikaci s letadlem, a tyto informace byly postoupeny vyšetřovatelům". O týden později firma upřesnila, které komunikační systémy jejich 10 družic letadlům nabízí.

  • Aktualizace 13:33: Do článku jsme doplnili podrobnosti z tiskové konference a předpokládaný průběh letu na časové ose.
  • Aktualizace 13:56: Do článku jsme doplnili podrobnější vysvětlení využití Dopplerova jevu při lokalizaci letadla. 
  • Aktualizace 14:15: Doplněny odkazy na informace firmy Inmarsat.
  • Aktualizace 14:26: Vyjádření Inmarsat k bezpečnosti a trackování.
  • Aktualizace 14:41: Opraveno několik detailů.
  • Aktualizace 14:58: Do článku jsme doplnili boxík o Dopplerově efektu.
  • Aktualizace 15:14: Doplněny informace z Inmarsatu a BBC.
  • Aktualizace 16:16: Doplněny informace o výpočtu.
  • Aktualizace 16:42: Upřesněna formulace - z Dopplerova efektu lze vyčíst vzájemná rychlost, nikoli vzdálenost, tu lze odhadnout z více měření.
Autoři: ,
  • Nejčtenější

Severoamerické kosatky nosí na hlavě mrtvé lososy. Už zase. Proč to dělají?

Kdybyste začali chodit po ulici s mrtvou rybou na hlavě, nejspíš by vás lidé považovali za blázny. Mezi kosatkami z okolí Pudgetova zálivu to zjevně neplatí. Nosí rybí klobouky už podruhé. Zoologové...

5. prosince 2024

Komáři se proměnili v létající injekční stříkačky s vakcínou

Štípnutí komárem tentokrát nepřenáší nákazu, ale člověku naopak zajistí odolnost vůči jedné z největších metel lidstva – malárii. Vědci cíleně poškodili dědičnou informaci prvoka tak, aby zahynul...

4. prosince 2024

Vybíráme nový televizor pod stromeček. Jak se vyznat v záplavě možností?

Televizor nepatří mezi nejmenší investice a zároveň jej neměníme příliš často. Je tedy dobré věnovat výběru patřičnou pozornost. V následujících kapitolách vás volbou televizoru stručně a přehledně...

2. prosince 2024

Výrobci TV utíkají od Googlu. Titan potěšil rychlostí, zaskočil reklamou

Vyzkoušeli jsme televizor s novým operačním systémem Titan, jenž postupně nahradí Google TV v televizorech Philips. V budoucnu se však může objevit i v přístrojích jiných značek. Je to v Evropě...

4. prosince 2024

Jak Sovětský svaz napadl neutrální Finsko a co byl mainilský incident

Zimní válka proti Finsku byla jednou z dobyvačných válek vedených Moskvou. Cílem zimní války bylo připojit menší část finského území k Sovětskému svazu a na té větší ustanovit loutkovou Finskou...

5. prosince 2024

Unboxing notebooku Apple za 184 450 Kč. Dává vám taková konfigurace smysl?

Do redakce dorazil nový šestnáctipalcový MacBook Pro v doslova brutální konfiguraci. Nejvyšší verze procesoru M4 Max, nejvíce paměti co Apple nabízí a druhé největší úložiště. Takovýto stroj ani my...

9. prosince 2024

Hráčům mobil nebo notebook nestačí. Potřebují pořádný stroj

Advertorial

Stolní počítače nelze v jednom segmentu trhu nahradit. Hráči potřebují výkon a ten jim jiný typ počítačů běžně nenabídne. Počítače BARBONE, speciálně navržené pro hráče, pořídíte již od 17 tisíc...

9. prosince 2024

Mohou existovat dva stejné QR kódy? A kdy dojdou?

Setkáváme se s nimi prakticky všude. V kině, v divadle, v obchodě, na internetu, při placení složenek atd. Jsou užitečnými pomocníky. Řeč je o QR kódech. Pokud jich existuje tak obrovské množství,...

9. prosince 2024

Američané za druhé světové války ukázali cestu, po které se vydat s vrtulníky

Během druhé světové války se dočkaly operačního nasazení tři typy amerických vrtulníků. Nový druh vojenské letecké techniky se teprve rozvíjel, obecně se v té době jednalo o stroje lehké s malou...

8. prosince 2024

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...