Harrier bez podvozku přistál na stolku s hodinářskou přesností

aktualizováno 
Paluba výsadkové lodi USS Bataan byla počátkem června svědkem unikátního přistávacího manévru. Pilot William Mahoney předvedl mistrovské přistání stroje na servisní podpěře.

Letoun AV-8B Harrier s poškozeným předním podvozkem dosedl s centimetrovou přesností na servisním stolku, který se jinak využívá při práci na podvozku.

Přední část stroje se při závěrečném manévru „jen“ několikrát odrazila. Obstál nejen pilot, ale i masivní servisní nářadí. Palubní personál se během manévru náročného na přesnost raději ukryl do bezpečí.

Nouzové přistání

Sedmého června 2014 měl kapitán William Mahoney vykonat rutinní cvičný let. Hned po startu se na přístrojové desce rozsvítily kontrolky, že došlo k havárii předního podvozku. Pilot proto zpomalil, aby proudění vzduchu nezpůsobilo ještě větší škody. Ohlásil nehodu a vrátil se nad loď USS Bataan.

Harrier startuje a přistává jinak

Na palubách amerického námořnictva Harriery startují v režimu zkráceného startu. Přestože je možný svislý start, námořnictvo jej nevyužívá. Ovšem na rozdíl od jiných strojů při přistání piloti nezachycují lano hákem, ale přistávají svisle. 

Tato skutečnost je na palubách využívána do té míry, že piloti podle pokynů palubního personálu přistávají na světly označené místo, kde má stroj parkovat. Obtížnost manévru spočívá v tom, že pilot nevidí, kam posadí svůj letoun.

V malé výšce několikrát přeletěl kolem můstku, aby další pilot společně s pozemním personálem určili závadu. Pohledem zjistili, že se přední podvozek zablokoval ve složeném stavu.

Kapitán Mahoney byl tak nucen přistát bez poloviny podvozku. Harriery mají hlavní podvozek v jedné přímce, tedy podobný jízdnímu kolu. Na křídlech jsou jen dodatečná malá kolečka, která brání převrácení stroje.

Bylo tak nutné rychle vyřešit problém, jak zabránit přední části letounu, aby spadla na přistávací plochu. Pomohl speciální stolek, který se využívá jako podpěra přední části letounu při servisu. Palubní personál ho duchaplně použil pro nouzové přistání.

Pilot ovšem na něj musí dosednout s centimetrovou přesností, což na palubě houpající se lodi je velice složité. Navíc nemá výhled přímo pod sebe, takže přistával téměř naslepo.

Velkou výhodou pro pilota byl výcvik rutinního přistávání, kdy piloti zvládají dosednutí na palubu v řádu decimetrů. Před Mahoneym vyvstala potřeba přistát se zhruba desetkrát větší přesností.

Pilot přiznává, že se plně soustředil na přesnost, jinak nevnímal téměř nic. Po dosednutí dokonce nebyl okamžitě schopen provést rutinní operace po přistání. Naopak musel přemýšlet, jak má postupovat. Až na videu se záznamem akce zjistil, že běžně plná paluba lidí byla prázdná, jelikož se palubní personál ukryl.

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

U Prochorovky to bylo jinak. Němci nám kradou tankovou bitvu, zuří Rusko

U Prochorovky se v červenci 1943 odehrála jedna z největších tankových bitev.

Nejslavnější tanková bitva u Prochorovky je ruská propaganda, napsal Die Welt s odkazem na zjištění německých a...

K síti se připojila největší solární elektrárna. Rekord dlouho nevydrží

Pohled na elektrárnu Nur Abú Zabí ze vzduchu

Ve Spojených arabských emirátech k začátku července spustili největší fotovoltaickou elektrárnu na světě. Má maximální...

Amatérský astronom vyfotografoval supertajný americký raketoplán X-37B

Americký raketoplán X-37B na orbitě

Nizozemský pozorovatel satelitů a vědecký novinář Ralf Vandebergh nejspíš udělal nejlepší fotku svého života. Podařilo...

Jeho formule chtěl každý. Autor slavných vystřihovánek slaví devadesátiny

Richard Vyškovský se svým modelem cisternové stříkačky CAS 32 na podvozku Tatra...

Richard Vyškovský je pro laickou veřejnost nepříliš známé jméno, v modelářské komunitě je však doslova celebritou. S...

Největší dobrodružství 20. století začalo o tři čtvrtě sekundy později

Tři Američané právě odstartovali na misi, kterou bedlivě sleduje celý svět.

Ani ostřílený hlasatel vesmírného střediska na Mysu Canaveral nedokáže zakrýt pohnutí. Je 16. července 1969, 9:32 ráno...

Další z rubriky

Evropská navigace Galileo již několik dní nefunguje

Konstelace třiceti satelitů Galileo na oběžné dráze ve výšce 23 222 km nad Zemí

Evropskému satelitnímu systému Galileo již několik dní nefunguje služba na určování polohy, tedy základní funkce...

I levné kamery brzy pohlídají dům, aniž by vás vyplašil pes

Levná kamera Wyze Cam v2 dostane Ai funkce jako firmwarový update.

Rozpoznávání lidí od zvířat a jiných objektů se dostává i do kategorie těch nejlevnějších bezpečnostních kamer. První...

Konec mýtu o drahotě. Poradíme, čím kvalitně tisknout fotky za pár korun

Epson L7160

Domácí tisk fotografií je opředen řadou mýtů, které mohou zájemce odradit. Obvyklým nepravdivým tvrzením je vysoká cena...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz