Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dvojdílné elektrické lokomotivy Škoda. Jedna drží rychlostní rekord

Část 4/4

ČS200 Škoda typ 66E

Dvojdílná elektrická lokomotiva ČS200 (Škoda 66E) | foto: tovární snímek z dobového katalogu

Je zajímavé, že čtyř typů dvoudílných lokomotiv Škoda vyráběných pro Sovětský svaz si zde zaslouží nejvíce pochvaly typ nejstarší a zároveň nejméně početný. Zákazník ho značil řadou ČS200. A čím nás tedy tak zaujme? Lokomotiva ČS200 dosáhla absolutního rychlostního rekordu mezi lokomotivami československé výroby. Stalo se tak v prosinci 2006, kdy bylo při testovací jízdě dosaženo rychlosti 262 km/h.

V označení řady ČS200 (v originále ЧС200) se objevila určitá anomálie. Písmena „ЧС“ jsou v označení řad elektrických lokomotiv exportovaných z Československa do Sovětského svazu úkazem standardním (okazují na ЧехоСловацкое производство, tedy československou výrobu), ale za nimi zpravidla následovalo pořadové číslo tam exportovaného typu, což dvoustovka očividně býti nemůže. Nebudeme vás dlouho napínat, Sověti si objednali rychlíkové lokomotivy s požadovanou maximální povolenou rychlostí 200 km/h, a to je právě číslo promítající se v označení řady.

Základní parametry lokomotivy ČS200

uspořádání pojezdu: Bo’Bo’ + Bo’Bo’, hmotnost lokomotivy: 156 tun (2× 78 tun), napájecí soustava: 3 kV ss, celkový trvalý výkon: 8 000 kW (2× 4 000 kW), maximální povolená rychlost: 200 km/h

Dvojdílná elektrická lokomotiva ČS200 (Škoda 66E) | foto: Sergey Korovkin 84, CC BY-SA 3.0

Lokomotivy ČS200 byly určeny pro vozbu rychlíků na trati Moskva–Leningrad. Musely zvládnout táhnout vlak o dvanácti až čtrnácti čtyřnápravových vagonech a to na příhodných úsecích i trvalou rychlostí 200 km/h.

Zopakujme si, že všechny dvojdílné lokomotivy Škoda pro Sovětský svaz, tj. počínaje řadou ČS200 a konče řadou ČS8, byly určeny pro osobní rychlíkovou dopravu. S uživatelskou zemí potom souvisí, že byly širokorozchodné, měly automatická spřáhla SA-3 a zároveň jim chyběly nárazníky.

ČS6 Škoda typ 50E

Dvojdílná elektrická lokomotiva ČS6 (Škoda 50E) | foto: Diesellokophren – TrainPix, CC0

Lokomotivy řady ČS6 se vyráběly na přelomu 70. a 80. let. Vznik ČS6 souvisel s tehdy neustále narůstajícím počtem cestujících v železniční dopravě. Jestli byla předchozí lokomotiva ČS200 plánována pro rychlíky s až čtrnácti dlouhými čtyřnápravovými přípojnými vozy a nakonec jezdila s až dvaceti takovými vozy, tak lokomotiva ČS6 jich měla zvládat pětadvacet. S tím souviselo použití pomalejšího převodu v převodovce a potažmo snížení rychlosti.

Maximální povolená rychlost zde činila 160 km/h. Dokonce se původně uvažovalo s označením řady ČS160, ale potom zvítězil zdravý rozum a použilo se opět standardní pořadové číslo. A to, jak již víme, znamenalo označení řady ČS6.

Základní parametry lokomotivy ČS6

uspořádání pojezdu: Bo’Bo’ + Bo’Bo’, hmotnost lokomotivy: 164 tun (2× 82 tun), napájecí soustava: 3 kV ss, celkový trvalý výkon: 8 060 kW (2× 4 030 kW), maximální povolená rychlost: 160 km/h

Dvojdílná elektrická lokomotiva ČS6 (Škoda 50E) | foto: k_danya, CC BY 3.0

ČS7 Škoda typ 82E

Dvojdílná elektrická lokomotiva ČS7 (Škoda 82E) | foto: tovární snímek

S úctyhodnými 321 vyrobenými exempláři představuje řada ČS7 nejpočetnější dvojdílnou lokomotivu Škoda. Výroba začala v roce 1983 a běžela v několika sériích s přestávkami až do roku 1997. Po roce 1991 se vyráběly pro Rusko a Ukrajinu. Většina z těchto lokomotiv je stále v provozu.

Jak jinak, vznik ČS7 souvisel s pokračujícím růstem přepravních výkonů osobní dopravy na železnici v 80. letech, přičemž tehdy to vypadalo, že se to nezastaví ani v dekádě následující. Místo zvyšování počtu vlaků se tedy opět plánovalo jejich prodloužení, tzn. zvýšení poštu vagonů, tentokrát na dvaatřicet a více.

Jen pro upřesnění, lokomotivy ČS7 nenahrazovaly předchozí řady ČS6 a ČS200. S ČS7 se počítalo hlavně na velmi dlouhých tratích, kde v té době tahaly osobní vlaky například šestinápravové lokomotivy ČS2T.

Zajímavost se váže i k „vázání“ lokomotivních dílů k sobě. U předchozích „prosovětských“ ČS200 a ČS6 nebyly tyto díly kupodivu spojeny automatickým spřáhlem SA-3, ale „nerozpojitelným“ spojovacím prvkem, a právě u ČS7 se začaly oba díly k sobě spojovat prostřednictvím SA-3.

Základní parametry lokomotivy ČS7

uspořádání pojezdu: Bo’Bo’ + Bo’Bo’, hmotnost lokomotivy: 172 tun (2× 86 tun), napájecí soustava: 3 kV ss, celkový trvalý výkon: 6 160 kW (2× 3 080 kW), maximální povolená rychlost: 160 km/h

Dvojdílná elektrická lokomotiva ČS7 (Škoda 82E) | foto: vavilove, CC BY-SA 4.0

ČS8 Škoda typ 81E

Dvojdílná elektrická lokomotiva ČS8 (Škoda 81E). Pro zkoušky v Cerhenicích dostal samozřejmě prototyp ČS8-001 dočasně podvozky o normálním rozchodu, „obyčejná“ spřáhla u nás používaného typu a k tomu nezbytné nárazníky. Do sovětského svazu potom už odešel po těchto stránkách patřičně vybaven. | foto: tovární snímek

Elektrická lokomotiva ČS8 představuje jedinou dvojdílnou lokomotivu Škoda napájenou střídavým proudem. Určena je pro elektrifikované tratě s trakčním napětím 25 kV 50 Hz, především v kavkazské oblasti mezi Černým mořem a Kaspickým mořem. Většina lokomotiv ČS8 je dodnes stále v provozu, některé z nich na Ukrajině.

„Střídavá“ ČS8 je ekvivalentem „stejnosměrné“ ČS7. Také lokomotiva ČS8 je určena pro vozbu rychlíkových osobních vlaků s až dvaatřiceti i více přípojnými vozy na dlouhých tratích. Konstrukce obou typů je v mechanické části a stavbě skříně do maximální míry unifikována.

Základní parametry lokomotivy ČS8

uspořádání pojezdu: Bo’Bo’ + Bo’Bo’, hmotnost lokomotivy: 172 tun (2× 86 tun), napájecí soustava: 25 kV 50 Hz, celkový trvalý výkon: 7 200 kW (2× 3 600 kW), maximální povolená rychlost: 160 km/h

Dvojdílná elektrická lokomotiva ČS8 (Škoda 81E)

Dvojdílné lokomotivy Škoda ve fotogalerii

  • Nejčtenější

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 51 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

Pět věcí, které byste s Windows měli dělat, ale možná neděláte, a naopak

v diskusi je 11 příspěvků

15. května 2024

Možná prakticky ihned po instalaci, při prvním spuštění nového PC nebo později deaktivujete některé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Umělá inteligence od OpenAI má nový pohon. A rovnou ho dává zadarmo

v diskusi je 9 příspěvků

13. května 2024  20:34

Společnost OpenAI vůbec poprvé pořádala živé představení svých pokroků. Hlavní novinkou se stala...

Panasonic překvapil, jeden opuštěný operační systém nahradily dva nové

v diskusi je 15 příspěvků

17. května 2024

Düsseldorf (Od zpravodaje Technet.cz) Když odhlédneme od kvality zobrazovacího panelu a obvodů zpracovávajících obraz, je operační systém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel proslulý chemik Josef Michl, patřil k nejcitovanějším českým vědcům

v diskusi je 7 příspěvků

13. května 2024  18:02,  aktualizováno  19:21

Ve věku 85 let v pondělí zemřel český chemik Josef Michl. Informoval o tom Ústav organické chemie a...

HBO MAX se v noci proměnil v MAX. Nabídne víc obsahu za víc peněz

v diskusi je 22 příspěvků

21. května 2024  9:54

Služba videa na přání HBO MAX se v noci z pondělí na úterý proměnila ve službu MAX. S novou...

Kennedy ho vybral jako prvního černocha. Do vesmíru letěl až teď, v 90 letech

v diskusi je 12 příspěvků

21. května 2024  7:42

Do vesmíru ho vybral jako prvního černošského adepta už prezident John Kennedy. Na svůj let ale...

Americké bombardéry, kterým se „nepoštěstilo“ shodit bomby na nepřítele

v diskusi nejsou příspěvky

21. května 2024

Největším letounem z období druhé světové války se stal prototyp XB-19. Na něj a další zajímavé...

Microsoft vstupuje tam, kde se už jednou spálil. Windows spojuje s ARM

v diskusi jsou 3 příspěvky

20. května 2024  22:34

Procesory ARM jsme ještě donedávna spojovali s mobilními telefony a tablety. Na jejich schopnosti v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....