Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co udělá pilot letadla, když mu na hlavu míří pistole? Letecké katastrofy

V dalším díle seriálu o velkých leteckých katastrofách se podíváme na palubu letadla, kterého se zmocnili islámští teroristé. Co dělá posádka, piloti, kapitán? Kdo všechno se na zásahu podílí a co se mezitím děje cestujícím?

Exploze v kokpitu (Marseille, 24. - 26.12. 1994)

LETECKÉ KATASTROFY

Štědrý den roku 1994. Airbus A-300 společnosti AirFrance přistává na letišti v Alžíru.

Do této destinace tenkrát létaly pouze posádky složené z dobrovolníků, protože od roku 1991, kdy ve volbách zvítězili islámští fundamentalisté s cílem založit islámský stát a kdy se vlády ujala armáda (poté, co islámské vůdce uvěznila), zuřila občanská válka.

Letadlo bez potíží přistálo, ale když se cestující usazovali na místa, nastoupila do letadla čtveřice mladých mužů v modrých pláštích a představila se jako policie. Tvrdila, že musí zkontrolovat totožnost cestujících. Nebyla to však policie, ale mudžahedýnové - lidé ochotní bojovat a zemřít za Alláha.

První oběti

Jakmile všichni cestující nastoupili, vytáhli útočníci zbraně - pistole, samopaly a podomácku vyrobenou bombu. Cestující a posádka měli přikázáno sedět, dva z teroristů přepadli i pilotní kabinu. Útočníci si oblékli oblečení posádky, aby zmátli případné ostřelovače.

Požadavek teroristů byl strohý - chceme letět do Paříže a uspořádat tam tiskovou konferenci. Avšak alžírská armáda o tomto nechtěla ani slyšet. Letadlo nedostalo povolení k letu, ranvej byla zablokována vojenskými vozidly a navíc byly k letadlu stále přistaveny jezdící schody.

Teroristé se tedy rozhodli své dominantní postavení potvrdit činy. Mezi cestujícími našli důstojníka alžírské policie, a se slovy „předáte vzkaz alžírské vládě“ ho před dveřmi do letadla zastřelili. Jako druhý byl popraven vietnamský diplomat.

 

Tvrdá pěst nebo mozek? 

Zatímco alžírská vláda chtěla situaci vyřešit násilím, Francie se klonila spíše k taktizování. Zaútočit na letadlo by jistě vedlo k velkému krveprolití, zároveň vyčkávat déle také nešlo, protože teroristé rukojmí postupně popravovali.

Ani jedna strana nechtěla ustoupit, cestující a posádka zatím mohli jen sedět a čekat. Během noci byla vyslána francouzská armádní jednotka na Mallorku, která byla vyhodnocena jako strategicky nejvýhodnější. Dostali k dispozici stejné letadlo (Air France, Airbus A-300), aby se v něm perfektně orientovali, až zaútočí na to s teroristy.

Teroristé propustili ženy s dětmi a lidi s vážným zdravotním stavem … i tak zbylo na palubě celkem 170 lidí. Útočníci poněkud nedomysleli fakt, že na alžírském letišti nastoupí především Alžířané. Šlo jim o Francouze, kterých byla na palubě menšina. Alžířany chtěli propustit, ale ti to odmítli (vědeli, že by zabili posádku).

Alžírské policii se podařilo zjistit totožnost jednoho z útočníků a přivedli jeho matku. Ani její konejšivý projev ho nezastavil - naopak, tím, že jí do toho zatáhli, ho ještě víc rozzuřili. To se stalo osudné dalšímu francouzskému pasažérovi.

Konečně změna

Francouzský prezident pohrozil alžírské vládě, že je bude činit zodpovědnými za všechny oběti. To zabralo a alžírská armáda ustoupila … po 48 hodinách dostalo letadlo povolení k letu. Zde se však objevil zásadní technický problém.

Po celou dobu, co stálo letadlo na letišti, byl v provozu APU (Auxiliary Power Unit), což je malý proudový motor v zádi letadla, který udržuje tlak v hydraulice, klimatizaci a pohání generátory elektrického proudu. U Airbus A-300 má APU spotřebu 3 tuny paliva na den ... 6 jich teď tedy chybělo. Letadlu nestačilo palivo na cestu do Paříže, ale pouze do Marseilles.

  

Díky bohu, že došlo palivo

V Marseilles mělo letadlo doplnit palivo - k tomu však nedošlo. Místo toho bylo odvedeno na vzdálenou ranvej, ze které mělo zakázáno vzlétnout. 

Francouzi totiž od zpravodajců obdrželi informaci, že teroristé chtějí použít letadlo k útoku na Paříž. Tuto domněnku potvrzovali sami teroristé tím, že požadovali 28 tun paliva - což je podstatně více, než je na let do Paříže potřeba. Ale k případnému odpálení letadla jsou plné nádrže optimální.

Nyní se hrálo o čas a čekalo na speciální zásahovou jednotku letící z Mallorky. Teroristé dostali z řídící věže nabídku, aby uspořádali tiskovou konferenci přímo zde na letišti, kde jsou novináři z celého světa. To utočníci odsouhlasili (je dost možné, že tak chtěli získat "atraktivní náplň" letadla odsouzeného ke zkáze).

Tiskovka, která se nikdy nekonala

Pasažéři byli přesunuti do zadní části letadla, aby nepřekáželi vepředu, kde měla konference probíhat. To bylo pro zásahovou jednotku výhodné - pasažéři byli soustředěni jen do jedné části. Na trup letadla byly instalovány mikrofony, díky odposlechu věděla řídící věž o každém šustnutí uvnitř. 

Policejním vyjednavačům v řídící věži se dařilo teroristy zdržovat sliby - letadlo již stálo na přistávací ploše 12 hodin. To však již teroristé nevydrželi a zpanikařili - dali pilotovi pokyn přesunout letadlo k terminálu a dalším letadlům - tím by byla případná exploze daleko závažnější. Tiskovou konferenci odmítli s tím, že chtějí do Paříže a v 5 hodin odlétají.

Po páté hodině, stále bez paliva, začali teroristé střílet na řídící věž – tříštilo se sklo a pracovníci byli pod silnou palbou. Útok již nešlo odkládat. Zásahová jednotka byla na místě, snipeři na střechách letiště, nebyl důvod vyhrocený stav protahovat.

 

Útok měl být proveden pomocí pojízdných nástupních schodů - ty jednak poslouží jako krycí štít, jednak se po nich útočné policejní komando dostane do letadla. Troje schody, třicet mužů.

Příliš dlouhé schody

Dva týmy měly do letadla vniknout zadními dveřmi (11 zleva, 11 zprava), zlikvidovat hlídku útočníků u cestujících a ty dostat do bezpečí. Třetí osmičlenný tým měl vniknout do letadla předními dveřmi. V pilotní kabině byl totiž vedoucí teroristů – chtěli ho odříznout od zbytku letadla.

 

Na předních schodech nastal kuriózní problém – schody byly o něco vyšší než práh dveří, které tak zablokovaly a nešly otevřít. Po zacouvání se však jednotce podařilo vniknout dovnitř.

 

 

Ačkoli měli ostřelovači dobrý výhled do pilotní kabiny, nemohli zasáhnout, protože jim cíl blokoval druhý pilot. Tomu se však podařilo vyskočit oknem ven a uvolnit tak prostor pro snipery, kteří okamžitě stříleli.

 

 

Mezitím byli ze zadní části evakuováni po gumových skluzavkách cestující. Během 4 minut bylo venku všech 170 cestujících.

 

V tu dobu byl naživu jen poslední terorista. Vzdoroval ještě 20 minut, pak byl zasažen střelou. Záchranáři však nevěděli, kdo je únosce a kdo posádka, takže byl zatčen palubní inženýr a skoro i kapitán. Po identifikaci jinými členy posádky byli pochopitelně propuštěni. Při zásahu nebyl zastřelen žádný cestující.

Ne vždy se to podaří

Pozdější vyšetřování ukázalo, že letadlo mělo opravdu explodovat nad centrem Paříže. Tento scénář však smutně připomíná útok o 9 let později a několik tisíc kilometrů západněji ...

Článek vychází z dokumentu Letecké katastrofy: Když na palubu vniknou teroristé, který uvidíte dnes od 20:00 na ČT1. Použité snímky pocházejí přímo z dokumentu.  

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 173 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 9 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi jsou 2 příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 4 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...