Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Malý autobus Družba pro Střední skupinu vojsk navrhla Karosa

V bohatém portfoliu autobusů zrozených ve Vysokém Mýtě se krčí i jeden výtvor krásou příliš neoplývající. Je jím speciální autobus zkonstruovaný na podvozku sovětského náklaďáku GAZ-66 pro Střední skupinu vojsk. „Sériová výroba“ těchto autobusů potom běžela ve vojenských dílnách v Olomouci.
Prototyp autobusu Karosa na podvozku GAZ-66

Prototyp autobusu Karosa na podvozku GAZ-66 | foto: archiv Iveco Czech Republic

Na úvod zde máme dobrou zprávu pro čtenáře, na jejichž kondici se negativně podepsala doba covidová. Vzhledem ke zdrojům skoupým na informace o tomto autobuse nebude článek příliš dlouhý, spíše naopak. Informační chudoba v tomto směru se týká i jinak obecně bohatého archivu společnosti Iveco Czech Republic, která je nástupkyní vysokomýtské Karosy.

Úkol zkonstruovat malý autobus na podvozku GAZ-66 dostal národní podnik Karosa v polovině 70. let. Do práce se pustila skupina konstruktérů pod vedením pana Karla Váchy. V článkové galerii je výkres návrhu karoserie s datem 9. března 1976. Na první pohled zaujmou velká okna, především v přední sekci a na zadním čele. To bylo zcela něco jiného, než na vojenských autobusech sovětské výroby, a sovětští cestující to dokázali náležitě ocenit.

Ještě zajímavější je potom pozdější výkres rozmístění sedadel z 27. srpna 1976. Při porovnání s výkresem návrhu karoserie, kde jsou sedadla též vyznačena, vidíme změnu vnitřní dispozice a navýšení počtu sedadel cestujících na konečných devatenáct kusů. Kromě řidiče tak mohl autobus přepravovat až devatenáct sedících cestujících. Se stojícími cestujícími konstruktéři ve svém návrhu snad ani nepočítali, ostatně „divoký“ autobus by jim nemohl poskytnout vhodné podmínky k udržení stability.

Návrh autobusové karoserie z Karosy Vysoké Mýto na podvozku sovětského užitkového automobilu GAZ-66

Výkres rozmístění sedadel autobusu Karosa / GAZ-66

O divokosti autobusů, která je dána právě původem v automobilu GAZ-66, se vyskytují i názory na ruských internetových fórech pamětníků – bývalých příslušníků Střední skupiny vojsk. Relativně vysoká stavba (vzhledem k malé délce) a výše položené těžiště ( vzhledem k nákladním verzím původního typu GAZ-66) nepředstavovaly vhodné počáteční podmínky pro jízdu se zbrklým řidičem. Autobus dosahoval maximální rychlosti až 95 km/h.

Ve Vysokém Mýtě postavili prototyp tohoto autobusu v roce 1976. Menší „sériová výroba“, dá-li se to tak nazvat, potom probíhala ve vojenských opravárenských dílnách v Olomouci. Nejmenší odhady hovoří o 46 zhotovených exemplářích. V Karose nebyla tato výroba evidována, ostatně z tohoto důvodu o sériové výrobě podnikový archiv nic neví (na druhou stranu, jak již bylo naznačeno v úvodu, ani k prototypu toho moc není). Také se uvádí, že výroba těchto armádních autobusů podléhala utajení, čemuž není důvod v podmínkách Východního bloku nevěřit.

Prototyp autobusu Karosa na podvozku GAZ-66

Do snímku z 1. září 1979, který zachycuje primárně příchod dětí na vysokomýtské náměstí při zahájení nového školního roku, se čirou náhodou přichomýtl také autobus Karosa na podvozku GAZ-66.

A alespoň jedna zajímavá informace: na samotné výrobě v Olomouci se podíleli jako pracovní síly sovětští vojáci. Měl to být způsob platby za tuto „zakázku“, jak uvádí druhý díl Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů. Ale pokud protiplnění zůstalo pouze v této rovině, tak bylo evidentně nedostatečné.

Autobus je znám pod jménem Družba, rusky Дружба.

Východní legenda GAZ-66

Lehký užitkový automobil GAZ-66, jehož prototypy vznikly v roce 1962, můžeme bez ostychu označit přívlastkem legendární. Sériová výroba typové řady GAZ-66 běžela v letech 1964 až 1999 v celkovém počtu téměř 966 tisíc kusů.

GAZ-66 je dvounápravový vůz s pohonem 4x4 (s přední nápravou vypínatelnou), vyznačuje se dobrou průchodivostí terénem. Užitečná hmotnost činí 2 tuny. Standardní pohonnou jednotkou je benzínový osmiválec o zdvihovém objemu 4,25 litru a výkonu 115 koní (později vyráběné vozy dostaly motor s výkonem zvýšeným na 120 koní). V devadesátých letech se objevila i verze s dieselovým motorem, za čímž samozřejmě stála snaha o snížení relativně vysoké spotřeby (počty dieselových GAZ-66 jsou však v poměru k celkovému objemu výroby marginální).

Vozy GAZ-66 sloužily v hojných počtech v armádě i v civilu. V Sovětském svazu a následně v nástupnických státech se staly prakticky všudypřítomnými. A snad jen fyzikální limity „mají na svědomí“, že i počet verzí GAZ-66 je konečný. Vojáci měli i speciální provedení uzpůsobené pro shoz na padácích z výsadkových letadel.

Nákladní automobil GAZ-66

Malý vojenský autobus typu 38AS sovětské konstrukce na podvozku GAZ-66

Malý autobus APP-66 sovětské konstrukce na podvozku GAZ-66

GAZ-66 v provedení s „autobusovou“ skříní

V souvislosti s použitím podvozku GAZ-66 pro autobus navržený ve vysokomýtské Karose a vyráběný v olomouckých vojenských dílnách si minimalisticky připomeňme už pouze některé známé „autobusové“ verze GAZ-66 vzniklé v zemi původu tohoto automobilu.

Armádní autobus typu 38AS (v originále 38АС) na podvozku GAZ-66. Číslo v typovém označení odkazuje na jeho stvořitele, kterým byl vojenský 38. pokusný závod. A primárně vznikal jako autobus sanitní/sanitární, odtud písmena AS.

Modernějším autobusem na podvozku GAZ-66 se stal APP-66 (АПП-66, автобус повышенной проходимости – česky terénní autobus). A dále se objevily i „autobusové“ skříně na vozech GAZ-66, v takovém případě už se tedy jednalo o speciální skříňové verze těchto automobilů, jejichž návrh nestál tolik úsilí a hlavně jednodušší výroba vyšla levněji.

OBRAZEM: Zajímavá technika Sovětské armády. Měla horší raketomety než ČSLA

Obojživelné vozidlo LuAZ-967 bylo vyvinuté na požadavek výsadkových sil, pro...

Zbraně dělostřelecké, protiletadlové a ženijní si prohlédneme ve druhém dílu fotogalerie věnované...

OBRAZEM: Sovětská okupační technika v ČSSR, kterou naše armáda neměla

ZSU-57-2 byl protiletadlový tank, který ČSLA nezavedla do výzbroje, protože byl...

Během invaze do Československa v srpnu 1968 a v období pobytu Střední skupiny vojsk se na našem...

Sovětské balistické rakety šly z ČSSR domů už před velkým odsunem

Odpalovací zařízení 9P120 s raketou 9M76. Na boku jsou složené mřížové...

Nejvýkonnějším zbraňovým systémem Střední skupiny vojsk byly od roku 1983 operačně taktické...

„Tak mě zastřel!“ vykřikl ruský voják a zavraždil šestnáctiletého kluka

Vražedná zbraň. Tímto typem pistole Stečkin APS zastřelil opilý ruský voják...

Tankocaching „Teď v Československu platí sovětské zákony,“ řekl ruský generál vyšetřovatel Veřejné bezpečnosti,...

NÁZOR: Běž domů, Ivane, aneb teď máme suverenitu?

Kosygin a Černík při podpisu Smlouvy o pobytu vojsk

Běž domů, Ivane, čeká tě Nataša, běž domů, Ivane, tady tě holky nemilujou. Běž domů, Ivane, čeká tě...

  • Nejčtenější

Rok od zkázy ponorky Titan. Vyplouvají děsivá zjištění i nové otázky

v diskusi je 111 příspěvků

20. června 2024  7:32

Před rokem, 18. června 2023, se v severním Atlantiku ztratila ponorka Titan společnosti Ocean Gate....

Ruské radary včasné výstrahy. Ani jim neprospívá válka proti Ukrajině

v diskusi je 108 příspěvků

17. června 2024

V předposledním květnovém týdnu ukrajinské drony zřejmě zasáhly ruské radarové stanice u měst...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Zamáčknete slzu? Windows se definitivně zbavuje tří typických aplikací

v diskusi je 9 příspěvků

19. června 2024

Premium Změna je život, řekli si možná v Microsoftu. V nadcházející aktualizaci systému Windows 11 24H2 se...

Měnící se rotace zemského jádra vyčtená ze zemětřesení může měnit délku dnů

v diskusi je 31 příspěvků

23. června 2024

Že se od doby vzniku Země zpomaluje kvůli slapovým jevům její rotace je všeobecně známo. Již...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Možná jste ani netušili, že Microsoft Word umí tyto tři věci

v diskusi je 27 příspěvků

18. června 2024

Je těžké narazit na někoho, kdo by neznal Microsoft Word. Možná však bude stejně vzácné potkat...

Měnící se rotace zemského jádra vyčtená ze zemětřesení může měnit délku dnů

v diskusi je 31 příspěvků

23. června 2024

Že se od doby vzniku Země zpomaluje kvůli slapovým jevům její rotace je všeobecně známo. Již...

Masaryk před 100 lety poprvé navštívil „svou“ Masarykovu univerzitu v Brně

v diskusi nejsou příspěvky

22. června 2024

Prezident Tomáš Garrigue Masaryk navštívil 22. června 1924 poprvé univerzitu, která nesla a stále...

Jak unikli vyhynutí jediní dodnes žijící dinosauři

v diskusi je 1 příspěvek

22. června 2024

Dlouho byly okolnosti jejich přežití do kenozoika zahaleny závojem tajemství, v poslední době ovšem...

Zkoumá žraloky žijící 400 let. Tajemství dlouhověkosti je v DNA, líčí biolog

v diskusi jsou 2 příspěvky

21. června 2024

Premium Žralok malohlavý má zřejmě ve své DNA nějakou molekulárně-genetickou „vychytávku“, která mu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Výhru ze Survivoru utratil Mikýř za rozhovor v prázdné O2 areně, vydělal miliony

Martin „Mikýř“ Mikyska (30) vytěžil své vítězství v reality show Survivor Česko & Slovensko 2024 na maximum. Povedl se...

Ostuda bratrů Bendigů v AZ-kvízu. Jan se vymlouval na trému z Mareše

Ve speciálním díle AZ-kvízu s názvem ČT art kvíz se proti sobě utkali bratři Jan a Marsell Bendigovi. V soutěži se jim...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Rok od zkázy ponorky Titan. Vyplouvají děsivá zjištění i nové otázky

Před rokem, 18. června 2023, se v severním Atlantiku ztratila ponorka Titan společnosti Ocean Gate. Pátrání potvrdilo...