Čtvrtek 23. září 2021, svátek má Berta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 23. září 2021 Berta

Malý autobus Družba pro Střední skupinu vojsk navrhla Karosa

V bohatém portfoliu autobusů zrozených ve Vysokém Mýtě se krčí i jeden výtvor krásou příliš neoplývající. Je jím speciální autobus zkonstruovaný na podvozku sovětského náklaďáku GAZ-66 pro Střední skupinu vojsk. „Sériová výroba“ těchto autobusů potom běžela ve vojenských dílnách v Olomouci.

Prototyp autobusu Karosa na podvozku GAZ-66 | foto: archiv Iveco Czech Republic

Na úvod zde máme dobrou zprávu pro čtenáře, na jejichž kondici se negativně podepsala doba covidová. Vzhledem ke zdrojům skoupým na informace o tomto autobuse nebude článek příliš dlouhý, spíše naopak. Informační chudoba v tomto směru se týká i jinak obecně bohatého archivu společnosti Iveco Czech Republic, která je nástupkyní vysokomýtské Karosy.

Úkol zkonstruovat malý autobus na podvozku GAZ-66 dostal národní podnik Karosa v polovině 70. let. Do práce se pustila skupina konstruktérů pod vedením pana Karla Váchy. V článkové galerii je výkres návrhu karoserie s datem 9. března 1976. Na první pohled zaujmou velká okna, především v přední sekci a na zadním čele. To bylo zcela něco jiného, než na vojenských autobusech sovětské výroby, a sovětští cestující to dokázali náležitě ocenit.

Ještě zajímavější je potom pozdější výkres rozmístění sedadel z 27. srpna 1976. Při porovnání s výkresem návrhu karoserie, kde jsou sedadla též vyznačena, vidíme změnu vnitřní dispozice a navýšení počtu sedadel cestujících na konečných devatenáct kusů. Kromě řidiče tak mohl autobus přepravovat až devatenáct sedících cestujících. Se stojícími cestujícími konstruktéři ve svém návrhu snad ani nepočítali, ostatně „divoký“ autobus by jim nemohl poskytnout vhodné podmínky k udržení stability.

Návrh autobusové karoserie z Karosy Vysoké Mýto na podvozku sovětského...

Návrh autobusové karoserie z Karosy Vysoké Mýto na podvozku sovětského užitkového automobilu GAZ-66

Výkres rozmístění sedadel autobusu Karosa / GAZ-66

Výkres rozmístění sedadel autobusu Karosa / GAZ-66

O divokosti autobusů, která je dána právě původem v automobilu GAZ-66, se vyskytují i názory na ruských internetových fórech pamětníků – bývalých příslušníků Střední skupiny vojsk. Relativně vysoká stavba (vzhledem k malé délce) a výše položené těžiště ( vzhledem k nákladním verzím původního typu GAZ-66) nepředstavovaly vhodné počáteční podmínky pro jízdu se zbrklým řidičem. Autobus dosahoval maximální rychlosti až 95 km/h.

Ve Vysokém Mýtě postavili prototyp tohoto autobusu v roce 1976. Menší „sériová výroba“, dá-li se to tak nazvat, potom probíhala ve vojenských opravárenských dílnách v Olomouci. Nejmenší odhady hovoří o 46 zhotovených exemplářích. V Karose nebyla tato výroba evidována, ostatně z tohoto důvodu o sériové výrobě podnikový archiv nic neví (na druhou stranu, jak již bylo naznačeno v úvodu, ani k prototypu toho moc není). Také se uvádí, že výroba těchto armádních autobusů podléhala utajení, čemuž není důvod v podmínkách Východního bloku nevěřit.

Prototyp autobusu Karosa na podvozku GAZ-66

Prototyp autobusu Karosa na podvozku GAZ-66

Do snímku z 1. září 1979, který zachycuje primárně příchod dětí na vysokomýtské...

Do snímku z 1. září 1979, který zachycuje primárně příchod dětí na vysokomýtské náměstí při zahájení nového školního roku, se čirou náhodou přichomýtl také autobus Karosa na podvozku GAZ-66.

A alespoň jedna zajímavá informace: na samotné výrobě v Olomouci se podíleli jako pracovní síly sovětští vojáci. Měl to být způsob platby za tuto „zakázku“, jak uvádí druhý díl Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů. Ale pokud protiplnění zůstalo pouze v této rovině, tak bylo evidentně nedostatečné.

Autobus je znám pod jménem Družba, rusky Дружба.

Východní legenda GAZ-66

Lehký užitkový automobil GAZ-66, jehož prototypy vznikly v roce 1962, můžeme bez ostychu označit přívlastkem legendární. Sériová výroba typové řady GAZ-66 běžela v letech 1964 až 1999 v celkovém počtu téměř 966 tisíc kusů.

GAZ-66 je dvounápravový vůz s pohonem 4x4 (s přední nápravou vypínatelnou), vyznačuje se dobrou průchodivostí terénem. Užitečná hmotnost činí 2 tuny. Standardní pohonnou jednotkou je benzínový osmiválec o zdvihovém objemu 4,25 litru a výkonu 115 koní (později vyráběné vozy dostaly motor s výkonem zvýšeným na 120 koní). V devadesátých letech se objevila i verze s dieselovým motorem, za čímž samozřejmě stála snaha o snížení relativně vysoké spotřeby (počty dieselových GAZ-66 jsou však v poměru k celkovému objemu výroby marginální).

Vozy GAZ-66 sloužily v hojných počtech v armádě i v civilu. V Sovětském svazu a následně v nástupnických státech se staly prakticky všudypřítomnými. A snad jen fyzikální limity „mají na svědomí“, že i počet verzí GAZ-66 je konečný. Vojáci měli i speciální provedení uzpůsobené pro shoz na padácích z výsadkových letadel.

Nákladní automobil GAZ-66

Nákladní automobil GAZ-66

Malý vojenský autobus typu 38AS sovětské konstrukce na podvozku GAZ-66

Malý vojenský autobus typu 38AS sovětské konstrukce na podvozku GAZ-66

Malý autobus APP-66 sovětské konstrukce na podvozku GAZ-66

Malý autobus APP-66 sovětské konstrukce na podvozku GAZ-66

GAZ-66 v provedení s „autobusovou“ skříní

GAZ-66 v provedení s „autobusovou“ skříní

V souvislosti s použitím podvozku GAZ-66 pro autobus navržený ve vysokomýtské Karose a vyráběný v olomouckých vojenských dílnách si minimalisticky připomeňme už pouze některé známé „autobusové“ verze GAZ-66 vzniklé v zemi původu tohoto automobilu.

Armádní autobus typu 38AS (v originále 38АС) na podvozku GAZ-66. Číslo v typovém označení odkazuje na jeho stvořitele, kterým byl vojenský 38. pokusný závod. A primárně vznikal jako autobus sanitní/sanitární, odtud písmena AS.

Modernějším autobusem na podvozku GAZ-66 se stal APP-66 (АПП-66, автобус повышенной проходимости – česky terénní autobus). A dále se objevily i „autobusové“ skříně na vozech GAZ-66, v takovém případě už se tedy jednalo o speciální skříňové verze těchto automobilů, jejichž návrh nestál tolik úsilí a hlavně jednodušší výroba vyšla levněji.

OBRAZEM: Zajímavá technika Sovětské armády. Měla horší raketomety než ČSLA

Obojživelné vozidlo LuAZ-967 bylo vyvinuté na požadavek výsadkových sil, pro...

Zbraně dělostřelecké, protiletadlové a ženijní si prohlédneme ve druhém dílu fotogalerie věnované...

OBRAZEM: Sovětská okupační technika v ČSSR, kterou naše armáda neměla

ZSU-57-2 byl protiletadlový tank, který ČSLA nezavedla do výzbroje, protože byl...

Během invaze do Československa v srpnu 1968 a v období pobytu Střední skupiny vojsk se na našem...

Sovětské balistické rakety šly z ČSSR domů už před velkým odsunem

Odpalovací zařízení 9P120 s raketou 9M76. Na boku jsou složené mřížové...

Nejvýkonnějším zbraňovým systémem Střední skupiny vojsk byly od roku 1983 operačně taktické...

Kdo vám dovolil fotit? A my, že jsme tady doma. Takhle odcházeli Sověti

Odcházející vojáci Sovětské armády, červen 1991, Milovice

VIDEO Před třiceti lety odešli z bývalé ČSFR poslední sovětští vojáci. Jejich odchod zachytila ale jen...

Střední skupina vojsk měla ve výzbroji i „atomové“ bombardéry MiG-27

MiG-27K z výzbroje Skupiny sovětských vojsk v Německu. Letouny stejného typu...

V letech 1990 a 1991 se z tehdejší ČSFR vracely po dlouhodobém pobytu domů i letecké útvary...

  • Nejčtenější

Podívejte se, jak do Česka dorazil poprvé bojový letoun 5. generace

Návštěvníci letošních Dnů NATO v Ostravě budou moci vidět na vlastní oči zatím jediný komerčně dostupný bojový letoun...

Sedm signálů, že se vám do počítače naboural hacker

Máte nepříjemný pocit, že ve vašem počítači či v zařízení, které je připojené k internetu, není něco v pořádku?...

Windows 11 se blíží, ale vy si je možná nebudete moci nainstalovat

Premium Už za čtrnáct dní bude na trh oficiálně uvedena nová verze operačního systému Windows, která má nahradit Windows 10....

ZX Spectrum, kapesní kalkulačka. Zemřel vynálezce Sinclair, bylo mu 81 let

Ve věku 81 let zemřel Clive Sinclair, který stál u zrodu kapesní kalkulačky. Přispěl rovněž k rozšíření osobních...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejdříve šok a pak horečnatá práce. Jak se vyklízelo nebe 11. září 2001

Okolnosti teroristických útoků z 11. září 2001 provedených dopravními letadly v USA jsou známé do nejmenších detailů....

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

Nervy a noční nouzová přistání. Letecký maraton zastavil až Atlantik

Být vydán všanc přírodě, vydržet letět ze všech nejdál a být si vědom toho, jak závažná rozhodnutí jako pilot dělám. Do...

OBRAZEM: Obří Do X při slavné cestě málem shořel. A ustál i další nehodu

Dopravní letoun Dornier Do X překvapil v roce 1929 svými rozměry a hmotností. Obrovský létající člun se stal legendou,...

Podívejte se, jak do Česka dorazil poprvé bojový letoun 5. generace

Návštěvníci letošních Dnů NATO v Ostravě budou moci vidět na vlastní oči zatím jediný komerčně dostupný bojový letoun...

Naučit robota mluvit česky dá práci. Je to na dlouho, říká vědec Jan Šedivý

Premium Tým okolo Jana Šedivého postavil robota, který vyhrál prestižní zahraniční soutěž. Umí si totiž s lidmi popovídat o...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Legíny nejsou kalhoty. Jak je vybírat a nosit, abyste si neuřízla ostudu

Snad v každém dámském šatníku nalezneme alespoň jedny legíny. Kousek tkaniny se totiž stal miláčkem žen. Některé...

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...