Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Auta vyfukující jen páru jsou „skoro“ za rohem

  7:59
Necar, Prius, F-Cell, H2R -to jsou zatím samá neznámá jména. Ale možná už za pár let je bude znát každý. Skrývají se za nimi auta, která pro své motory nepotřebují ani jedinou kapku benzinu. Z jejich výfuků se nevalí oblaka dusivého kouře, nýbrž obláčky páry. Pohánějí je totiž palivové články vytvářející energii pomocí jednoduché chemické reakce.
Zatím tyto automobily budí údiv či nadšení především na výstavách a při předváděcích jízdách. Ale už za pár let by měly patřit k našemu každodennímu životu.

Firma Daimler-Chrysler nyní oznámila, že už v roce 2012 chce zahájit masový prodej těchto aut. Výrobce fordů chce být zase první, kdo prodá milion aut poháněných palivovými články. Snad každá velká automobilka má své modely i své ctižádostivé plány podpořené mnohamiliardovými investicemi. Koncem března tak bude ve Washingtonu předvedeno hned patnáct typů vozidel na palivové články.

Aktivita výrobců aut jako by předbíhala očekávání politiků. Ti počítají s masovou přítomností nových, ekologických vozidel na cestách až za patnáct let, jak naznačil evropský komisař pro vědu Janez Potočnik: „Máme prototypy a existují odhady, že komercializace a masové rozšíření těchto vozů může začít k roku 2020.“ Podle některých studií by však v roce 2020 mělo po evropských cestách jezdit už šest milionů strojů poháněných přímou přeměnou pohonné hmoty na energii.

Klíčem k úspěchu je cena

Ale než k tomu dojde, bude nutné „rozlousknout“ ještě mnoho tvrdých oříšků. Tím největším je cena palivových článků. Aby nové vozy měly na trhu šanci, bude nutné snížit ji aspoň desetkrát až stokrát. Několikanásobně se musí snížit i cena vodíku, který je nejlepším „palivem“ pro tato auta. Pravda, jejich nádrže lze plnit i etanolem, metanolem nebo přírodním plynem, ale pak je nutné přidat zařízení, které z nich vodík „vyextrahuje“. Cenou za tento postup je výrazné snížení energetické účinnosti.

Tento ukazatel říká, kolik procent energie v pohonné látce je při provozu auta skutečně využito. Vozidla na vodík dokážou využít až osmdesát procent energie ve svém palivu, zatímco dnešní auta se vyšplhají sotva k dvaceti procentům. Ale když je nutné vyrábět vodík z nějaké jiné látky, klesá energetická účinnost na pouhých 30 až 40 procent. A pokud se vezmou v potaz další faktory, pohybuje se množství skutečně využité energie mezi 24 až 32 procenty.

Svět se přitom bude muset aspoň zpočátku spokojit s automobily, kde se vodík získává z nějaké chemikálie. Není nijak snadné vytvořit bezpečné nádrže a zejména tankovací stanice pro tento výbušný plyn, který lze v dostatečném množství skladovat pouze pod velmi vysokým tlakem.

Zdvojnásobení reálné energetické účinnosti palivových článků by mimo jiné znamenalo i velmi potřebné zvýšení dojezdu. Vůz F-Cell, který nyní představila firma Daimler-Chrysler v Ženevě, ujede bez „tankování“ nanejvýš 400 kilometrů, což není mnoho.

Přitom Daimler-Chrysler je u strojů na palivové články předním průkopníkem. V deseti evropských městech už od roku 2003 jezdí tři desítky jeho autobusů, po cestách Spojených států se od loňska prohání šedesát vozidel F-Cell.

Problémem je i nehlučnost nových vozidel

Tvůrci vozidel s palivovými články však musí řešit i zcela neobvyklé problémy. Jedním z nich může být nehlučnost vozů, kde se nic nespaluje, nic nevybuchuje, neprská, nechrchlá ani nebručí. To si uvědomili Britové, kteří před časem zkonstruovali motorku na palivové články. Nyní zoufale hledají nějaký přirozený zdroj hluku, který by upozorňoval okolí, že se blíží jejich stroj.

Dalším problémem mohou být ekologové. Zdánlivě je to skvělé, že auto nabere plnou nádrž vodíku nebo jiné látky a vyrazí na cestu, při níž z jeho výfuků uniká jen pára. Problém je ale v tom, jak se vodík vyrábí. Ekologové se obávají, že tato pohonná látka může být stejně tak „zelená“ jako „černá“. Při jeho produkci se totiž mohou prosadit technologie poškozující životní prostředí stejně jako výfukové plyny dnešních aut.

Autor:
  • Nejčtenější

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním systémem Windows do „modré obrazovky smrti“. Ani po restartu se nespustí. Některé...

19. července 2024  11:01,  aktualizováno  18:52

Uvězněni na vesmírné stanici. Boeing neví, kdy vrátí posádku zpět na Zemi

První testovací let nové vesmírné lodi Boeing Starliner CST-100 s posádkou neprobíhá tak, jak měl její výrobce spolu s NASA naplánováno. Cesta dvou astronautů na ISS a zpět měla původně trvat...

26. července 2024  12:59

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Jugoslávské karavany byly zcela jiný level než ty z NDR, PLR a ČSSR

V roce 1965 se ve slovinském městě Novo Mesto začala psát historie továrně vyráběných jugoslávských a následně slovinských karavanů. Tak vznikla značka Adria, jejíž život se potom přenesl přes rozpad...

23. července 2024

Mistr vedlejších rolí Krška hrál geniálně alkoholiky a muže zlomených osudů

Herec Vladimír Krška, který se narodil před 100 lety, byl téměř čtyři desítky let členem souboru pražského Divadla na Vinohradech. Na jeho scéně vytvořil na osmdesát rolí.

22. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Výlet do století páry. Poznáte, v jaké dnešní zemi jste?

V následujícím kvízu se podíváme na zajímavá místa zachycená na fotografiích v devatenáctém století. Úkolem je poznat, v jaké dnešní zemi se dané místo či objekt nachází.

26. července 2024

Konečná československá bilance z Paříže před 100 lety: 10 medailí a první zlato

Hry VIII. letní olympiády v Paříži, které skončily před 100 lety, 27. července 1924, potvrdily velký rozmach olympijského hnutí.

27. července 2024

První tryskový dopravní letoun de Havilland DH106 Comet vzlétl před 75 lety

První proudový dopravní letoun de Havilland DH106 Comet se poprvé dostal do vzduchu 27. července 1949. O necelé tři roky později už začal pracovat v běžném provozu, avšak konstrukční chyba znamenala...

27. července 2024

Uvězněni na vesmírné stanici. Boeing neví, kdy vrátí posádku zpět na Zemi

První testovací let nové vesmírné lodi Boeing Starliner CST-100 s posádkou neprobíhá tak, jak měl její výrobce spolu s NASA naplánováno. Cesta dvou astronautů na ISS a zpět měla původně trvat...

26. července 2024  12:59

KVÍZ: Výlet do století páry. Poznáte, v jaké dnešní zemi jste?

V následujícím kvízu se podíváme na zajímavá místa zachycená na fotografiích v devatenáctém století. Úkolem je poznat, v jaké dnešní zemi se dané místo či objekt nachází.

26. července 2024

Tajný trik na intimní hygienu v létě
Tajný trik na intimní hygienu v létě

Na trhu s intimní kosmetikou již existuje tolik produktů, ze kterých si můžeme vybrat: gely, emulze, pěny... My vám však pomůžeme s výběrem. Naše 3...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....