Čtvrtek 6. října 2022, svátek má Hanuš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. října 2022 Hanuš

Na vlastní oči: jak těžké je řídit osmdesát let staré letadlo

Pokroková konstrukce letounu Avia BH 5 předběhla vývoj v letectví o dvacet let. Jeho řízení bylo tak odlišné od zastaralých dvouplošníků, že se stalo osudným řadě méně zkušených pilotů. Po osmdesáti letech znovu letělo.

Ruce se chytají okraje pilotní kabiny a pravá noha se zasouvá do prvního stupátka, následuje levá o něco výše. První nohou je nyní potřeba vyšvihnout se přes okraj kabiny a stoupnout si na sedátko pilota. Už jen přitáhnout levou a stojíme v kabině. Pak stačí jen vzepřít se na rukách a obě nohy zasunout do otvorů tak, aby nebyla zachycena lanka z nich vedoucí.

Podobný akrobatický výkon museli provádět piloti již v roce 1923, když se chtěli dostat do tehdy nejmodernějšího letadla na světě. Tím byl právě dolnoplošník se vzpěrami Avia BH 5 vycházející z konceptu BH 1.

Více než osmdesát let poté jsme si i my, díky úsilí několika nadšenců ze sdružení Historická letka republiky Československé, mohli vyzkoušet pocit sedět na místě pilota tohoto letadla.

Už ale nastupuje zkušební pilot z Úřadu pro civilní letectví Jiří Unzeitig, aby provedl jeden z řady zkušebních letů, které jsou nutné k tomu, aby mohlo letadlo vůbec jít do provozu. Ještě před tím však musel letoun strávit zhruba půl hodiny přípravou před letem.

V kabině letadla je opravdu málo místa

Pilot s historickou kuklou na hlavě se již usadil v kabině a kontroluje přístroje. „Zapni a zkusíme to,“ ozývá se pokyn od muže u vrtule. Je jím hlavní stavitel této repliky Marcel Sezemský. „Zapnuto, točím,“ odpovídá pilot. A první muž už ručně roztáčí dřevěnou vrtuli, aby nahodil motor.

Avia BH 5 - Natáčení vrtule

Po několika neúspěšných pokusech se motor konečně rozkucká a začne vrtuli pohánět sám. Motor je jeden ze dvou originálních dílů, které se na letadle nacházejí. Tím druhým je směrové kormidlo, a to včetně plátna. Právě originální motor je podmínkou, aby letadlo mohlo být zařazeno do kategorie Věrných replik. Další nezbytností je stavba letadla podle původních výrobních výkresů nebo výkresů na základě originálních dílů.

Kategorie historických letadel

Původní historické letouny – Letadlo v původním stavu, které prošlo maximálně generální opravou s výměnou pohonné jednotky za stejný typ.

Obnovené historické letouny – Původní stroje s vyměněnými rozhodujícími konstrukčními prvky, případně nepůvodními motory.

Věrné repliky – Kopie postavené podle původních nákresů s původním motorem.

Repliky – Letoun odpovídající konstrukci předlohy, avšak se změnou rozhodujících konstrukčních celků, jako je například motor.

Napodobeniny – Tvarová i rozměrová shoda se vzorem, používají však jiné materiály, technologie i pohon. 

Zdroj: historicflight.cz

Pilot po chvíli „přidává plyn“ a Avia BH 5 se zpočátku velice neochotně posouvá po travnaté ploše letiště na dráhu. Na ní, po zhruba sto metrech akcelerace, se přibližně v rychlosti 90 km za hodinu odlepuje od země a stoupá. První obrátka, průlet nad letištní plochou a další manévry, které sledují lidé ze země i v doprovodném letadle ze vzduchu, testují vlastnosti letadla. Boska, jak se letadlu přezdívá podle značky L-BOSA, které nese, pak dostává pokyn k výběru přistávací dráhy. Po pár přískocích zpomaluje na letištní ploše a míří na své výchozí místo.

Pilot si zkušenosti s prvním letem repliky pochvaluje. „Řídí se stejně jako jakýkoliv jiný moderní stroj,“ říká Unzeitig. První let bude následovat ještě série dalších, u nichž se musí prokázat, jak rychle může Boska letět do zatáčky, jaká je její minimální cestovní rychlost, či třeba jak je stabilní. Teprve poté dostane povolení k provozu v rámci experimentální licence, která jí například nedovolí provádět komerční lety, jako dopravní letadlo.

Co je co v letadle? Prozkoumejte s námi pilotní kabinu

Legenda:

1) Kompas, pod nímž je korekční tabulka a ukazatel náklonu letadla
2) Výškoměr
3) Rychloměr
4) Vario - ukazatel rychlosti stoupání/klesání
5) Teploměr
6) Měřič napětí
7) Ovládání baterie a elektrických přístrojů
8) Připojování/odpojování magneta
9) Hodiny
10) Otáčkoměr
11) Přívod oleje
12) Ukazatel tlaku oleje
13) Ukazatel teploty oleje

Knipl, kterým se řídí směr a výška letu. Pilot ho musí držet po celou dobu letu a jemně korigovat let.

Magneto, jehož točením pilot vyrobí proud pro zapálení výbušné směsi v motoru.

Co se děje před startem a při startu

Jelikož je motoru bezmála 85 let, je nutné ho před startem promazat a prohlédnout. Promazání probíhá tak, že technik postupně odšroubovává přívody paliva do válců a těmito otvory stěny injekční stříkačkou pokropí motorovým olejem. Poté s vrtulí několikrát otočí, aby se mazivo rovnoměrně rozetřelo. 

Avia BH5 - kontrola motoru před letem

Avia BH5 - promazávání motoru před letem

V rámci předletové prohlídky je také prováděna kontrola množství oleje a paliva. Pilot také samozřejmě obejde letadlo a zkontroluje, zda je sundaný návlek z Pitotovy trubice, zda je vše na svém místě a zda žádný z dílů nejeví známky poškození.

Avia BH5 - kryt Pitotovy trubice

Avia BH5 - roztáčení motoru

Samotný start se od moderního letadla liší docela zásadně. Protože motor nemá startér, musí tuto čestnou funkci zastat člověk, zpravidla technik. Start probíhá tak, že pilot otevře přívod paliva, technik začne ručně roztáčet vrtuli a pilot mezitím zuřivě točí magnetem, čímž vyrábí elektrický proud. Jakmile nastane konstelace správného roztočení, jiskry a vniku paliva, dojde k zážehu a motor se s bublavým rachotem roztočí.

Avia BH5 - motor v plných otáčkách má nádherný zvuk

Avia BH5 - a letí

Roztáčení vrtule je velmi nebezpečné, protože jakmile motor naskočí, vrtule se točí velkou rychlostí - a jakýkoli úder do člověka je destruktivní. Na druhou stranu je nutné podotknout, že zvuk motoru Walter NZ60 je vskutku nádherný. To částečně můžete ochutnat na připojeném videozáznamu.  

Od BH 1 k BH 9: proč se do nich zamilovala armáda?

Nebýt letadla BH 1, nevznikla by ani BH 5. Zájem vojenské správy tak vzbudila právě BH 1.

Jednoplošník, jakým byla BH1 a později i BH5 a BH9, má totiž výrazně menší aerodynamický odpor než do té doby kralující dvojplošníky, čímž i s méně výkonným motorem dokázaly porazit dvojplošná letadla, byť vybavené podstatně silnějšími motory. Jednoplošníky byly navíc i podstatně obratnější.

Avia BH5 - ve vzduchu jí to sluší nejvíce

Avia BH5 - ve vzduchu jí to sluší nejvíce

BH 5 byl původně pokusem postavit moderní kurýrní turistický letoun. Na podzim 1923 se zúčastnila armádních manévrů. Na základě výsledků si armáda objednala série letadel pro vojenské účely. Ta se nakonec přejmenovala (s pár decentními konstrukčními úpravami) na BH 9.

Avia BH5 - svoboda pohybu

Avia BH5 - pohled na průlet letadla ze země

V diskuzi se několik čtenářů ohradilo proti tvrzení, že generál s BH 5 létal. Pravdou je, že nejvíce generál Peřina létal s BH 9 a na BH 5 cvičil na leteckém výcvikovém centru v Chebu. Nicméně k letadlu přilnul natolik, že se na výstavbě BH 5 nejen podílel, ale i vnitřek kokpitu obdařil svým podpisem.

Technika na BH 5

BH 5 pochází z roku 1922, kdy byl hotov drak letounu. Nejprve létala s italským motorem Anzani. Na podzim 1923 byl vyměněn za československý Walter NZ 60. V replice použitý motor pochází z roku 1924 a jde o 56. kus.

Avia BH5 - podpis generála Peřiny uvnitř kokpitu

Motor je zapůjčen z Vojenského historického ústavu, kde mají NZ 60 celkem pět exemplářů. Nové jsou ventily a ventilové pružiny, zbytek motoru prošel repasí a defektoskopií, čímž byl prověřen jeho bezvadný stav. Výrobcem je společnost Walter, sídlící v pražských Jinonicích. Je to první československý motor československé konstrukce.

Avia BH5 - pětiválec s výkonem 60 koní a mximálními otáčkami 1400 rpm

Pětilitrový pětiválec, výkon 60 koní, maximální otáčky 1400 rpm. To je docela málo, ale motor však má vysoký kroutící moment a pracuje s velkou vrtulí, pročež na toto letadlo úplně stačí. Spotřebuje 20 litrů benzínu a půl litru oleje na letovou hodinu.

Avia BH5 - starý motor s novou vrtulí

Avia BH5 - vrtule je také esteticky úchvatným prvkem

Zajímavostí je určitá nekompatibilita současných benzínů s tehdejšími palivy. Technici si tak museli poradit s úpravou nastavení motoru pro použití benzínu s vyšším oktanovým číslem. Čím vyšší je oktanové číslo, tím delší je doba hoření paliva - někdy se proto stane, že z výfuků vyšlehnou plameny - což u celodřevěného letadla není zrovna optimální.

Souvisí s tím i hnědý nátěr na předku letadla, jehož délka se prodlužovala podle toho, jak stříkal olej na předtím světlou plochu.

A protože každý válec má vlastní výfuk, při letu v noci je záře z nich vycházející nádhernou podívanou.  

Vrtule je vyrobená ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu ze špalíku slepením z prkýnek a posléze vyfrézováním. Vyvážení se přitom pohybuje na úrovni gramů, což je u tak rozměrného tělesa poměrně náročné.

Konstrukce a její limity

Trup a křídla letadla jsou kryta březovou překližkou o síle 1 - 1,5 mm. Křídla a ocasní plochy jsou potaženy plátnem. To bylo nejprve za sucha nataženo a poté napnuto vypínacím nitrolakem (dojde o smrštění až o 3 procenta). Toho bylo ručně naneseno 5 - 7 vrstev. Vrchní nátěr je akrylový, původně byla použita olejová barva.

Podvozek je z jasanu, který je pevný a pružný. Všechna použitá dřeva prošla náročným lámacím testem.

Vybrána byla dřeva na hudební nástroje, která jsou velmi kvalitní a z nich pak byly na rezonanční pile vybrány nejlepší kusy. Dřevo na stavbu letadla musí přírodně schnout, aby nebylo popraskané (ani vnitřně).

Podvozek je tvořen pevně uchycenými koly (na gumových silentblocích) s běžnými motocyklovými penumatikami (s dušemi) na zapletených kolech. Ty byly vyrobeny speciálně v Anglii. Zapletení je zakryto návleky kvůli snížení aerodynamického odporu.

Avia BH5 - křídla jsou potažena plátnem, které je napjaté i speciálním lakem

Maximální letová rychlost je 170 km/h, ale běžně se létá kolem 130 km/h. Maximální konstrukční je 200 km/h. Letadlo se vznese od země již při rychlosti 90 km/h, stoupá 2,5 - 3 metry za vteřinu.

Ve vzduchu vydrží s plnou nádrží zhruba 3,5 hodiny a může tak překonat vzdálenost až 450 km.

Náklady na stavbu věrné repliky se vyšplhaly do milionů, některé díly byly pořízeny za nižší než tržní cenu, díky čemuž vlastně mohl projekt vzniknout. Samotný materiál stál 800 tisíc. Postavení repliky trvalo 17 000 hodin práce (4 roky), stabilně na něm pracovali tři lidé, další tři se postupně měnili.    

Letadlo bude sloužit k prezentačním účelům, především k připomenutí slavné historie Československého letectví - ve své době patřila BH 5 ke špičce. Samonosná dolnoplošná konstrukce byla velmi pokrokové řešení, které předhonilo svět nejméně o patnáct let.

Později se však Československá armáda vrátila ke dvouplošníkové koncepci a svět nám zase utekl.

Kabina pro cestující je vybavena spartánsky.

  • Nejčtenější

ANALÝZA: Jak se bude dál vyvíjet válka na Ukrajině?

S tím, jak postupuje čas, se pomalu obnažují důvody účastníků války, pro které do ní šli. Zároveň již odpadly některé...

Proti invazi bojují i české tanky. Máme jen málo munice, říká ukrajinský tankista

Premium Česká republika byla jednou z prvních zemí, které poskytly bojující Ukrajině těžké zbraně, včetně bojových tanků T-72....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejblíž za 22 let. Vysloužilá sonda pořídila snímky Jupiterova měsíce Europa

Pět let letěla sonda Juno k Jupiteru, aby v roce 2016 u něj začala svou práci. Přestože již má své původní úkoly dávno...

Chcete YouTube ve vysokém rozlišení? Zaplaťte. Uživatelé zuří

Server YouTube začal testovat novou funkci, která však pobouřila diváky. Je totiž možné, že v budoucnu bude nutné za 4K...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Windows 11 dostal balíček vylepšení. Novinky vás mohou nalákat na upgrade

Systém Windows 11 slaví svůj první rok na trhu. Týden před jeho narozeninami vydala společnost Microsoft první velkou...

ANALÝZA: Co udělají USA, když Rusko použije atomovou bombu? Jsou tři možnosti

Premium Pořád se věští z koule, jestli Rusko použije na Ukrajině atomovku, kreslí se různé scénáře, ale vůbec se neví, co by...

Jak přestat chrápat. Pomoct může i tenisový míček, říká primář Jirák

Premium Chrápání postihuje zhruba 57 procent mužů a 40 procent žen. Kdy může být chrápání signálem vážného problému? A co to je...

Mužské sny. Po čem muži doopravdy touží a co si radši nechají ujít

Premium My ženy si ve svých hlavách dokážeme utvořit dokonalé scénáře a domněnky, které jsou ovšem mnohdy vzdálené realitě....

VIDEA ROKU 2020: Vesmírem tam a zpátky s Crew Dragon i zničený teleskop

Technika nás pomalu nahrazuje. Je přesnější, rychlejší, silnější. Na druhou stranu ale rozšiřuje možnosti těch, kteří...

Nenápadné zařízení v kolejích dá červenou vlaku se špatnými koly

Výzkumný Ústav Železniční testuje nové zařízení pro měření kol projíždějících vlaků. Šestnáct párů čidel v kolejišti...

Víte, proč všechny technické výkresy byly modré? Podívejte se na video

Elektronika bez tištěných spojů, elektronika jako náušnice, kyanotypie jako umělecký výrazový prostředek, dokonalé...

Skrýš v jihočeském klášteře vydala relikvii, hřeb může být z Kristova kříže

Archeologové našli v dutině klášterní zdi v Milevsku poklad. Trosky dřevěné schrány, zdobené zlatem a stříbrem, a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejtěžší bylo Hance v jejích posledních dnech lhát, říká Margita o Zagorové

Je to pět týdnů, co odešla zpěvačka Hana Zagorová (†75), se kterou žil její muž Štefan Margita (66) třicet let. Pěvec...

Z odebrání titulu jsem šokovaný a smutný, říká dánský princ Nikolai

Dánská královna Margrethe II. (82) se tento týden rozhodla odebrat tituly všem potomkům svého druhorozeného syna, kteří...

Rus streamoval plynový hořák, aby se vysmál Evropanům. Twitch zasáhl

Zatímco se Evropané kvůli nedostatku plynu připravují na tuhou zimu, Rusové je provokují tím, že na internet vysílají...

Značka Lindt má ochranu, soud nařídil Lidlu zničit zásoby čokoládových zajíčků

Čokoládoví zajíčci od společnosti Lindt & Sprüngli si zaslouží ochranu před napodobeninami. Rozhodl o tom ve čtvrtek...

Po malých institucích také ČSOB. Banky začínají nabízet úroky podobné ČNB

Na předchozí zvyšování úrokových sazeb České národní banky (ČNB) začínají výrazněji reagovat zvyšováním úročení vkladů...