Piloti v dřevěných strojích zkusí zopakovat triumf z Masarykových časů

  11:44aktualizováno  11:44
Dvě historická letadla Avia s původním motorem z 20. let zamíří v sobotu ráno z letňanského letiště do Bruselu. Stroje si zopakují 85 let starou cestu, při které v roce 1923 vybojoval český pilot Zdeněk Lhota vítězství v prestižním mezinárodním leteckém závodě. A iDNES.cz bude po celou cestu u toho.

Pilot Lhota před 85 lety letěl na stroji Avia BH 5. Do Bruselu se letos podívá i jeho předchůdkyně Avia BH 1. | foto: www.historicflight.cz, Evžen Všetečka

Přesnější by však bylo říci, že si let zopakuje pouze jeden z nich, druhý letoun trasu poletí poprvé.

Lhota totiž nemohl tehdejší závod "O pohár belgického krále" absolvovat na stroji Avia BH 1, podařilo se mu to až o rok později s Avií BH 5.

"Dodatečně plníme sen tehdejších konstruktérů, majitelů a dělníků továrny Avia," přiznal před časem jeden z pilotů Milan Mikulecký z Historické letky republiky Československé, která za opravou letounů stojí.

Dolnoplošník BH 5, který má původní motor, naopak poletí podruhé. Při zkouškových letech už nalétal stovky kilometrů, téměř stejný počet kilometrů ho ale čeká nyní. - čtěte Letoun generála Peřiny znovu letěl

. Letoun veterán poletí do Bruselu, iDNES.cz bude u toho

Autoři projektu už také definitivně určili přesnou trasu letu. Na rozdíl od moderních letadel, která létají takzvanou vzdušnou čarou, budou mít veteráni trasu komplikovanější. Kvůli stáří motoru a jeho případné poruše se musí vyhýbat všem větším městům, lesům a vodním plochám. Tedy místům, kde by pilot nemohl nouzově přistát.

V roce 1923 Lhota také neměl k dispozici žádnou satelitní navigaci, a orientovat se tak musel pouze podle mapy a významných bodů na zemi. - čtěte Jak je těžké řídit osmdesát let staré letadlo

Sobotní let by měl Lhotovu trasu přesně sledovat. "I naše první etapa, jediná, která povede pouze nad Českou republikou, tak bude po cestě kopírovat významné orientační body," řekl Mikulecký.

Pracovně ji nazývá Po hradech a zámcích. Dolnoplošníky totiž poletí nad Karlštejnem, Točníkem, Žebrákem, přes Zbiroh pak zamíří do Tachova, kde je první mezipřistání, aby se mohlo doplnit palivo.

. Tip na výlet

Start historických letadel proběhne v sobotu 26. července v 9 hodin ráno na letišti Praha-Letňany. Pokud plánujete sobotní výlet po památkách, můžete se na letadla podívat zblízka, pozorovat jejich start i odlet. Jste zváni na letiště Praha-Letňany v 8:50 před hangár letecké školy Letov Air.

Zastavení bude celkem šest. Třebaže Lhota tehdy cestu uletěl za kratší dobu, než plánují dnešní piloti, právě kvůli starší Avii je cesta rozdělena do více etap. To proto, že si nemůže dovolit tak dlouhé úseky jako její nástupkyně.

Do Bruselu musí letouny na každý pád dorazit nejpozději v úterý 29. července, přesně v den výročí tehdejšího vítězství, které pro československé letectví dodnes představuje velký mezník.

Dojala i prezidenta
Avia BH "jednička" je už skutečně stará dáma. Společnost Avia, vzniklá roku 1919, ji začala konstruovat už o rok později. Její tvůrci a pozdější významní čeští konstruktéři Pavel Beneš a Miroslav Hajn při ní použili na svou dobu velmi odvážné prvky. Navrhli tlustý profil křídla, jeho zavěšení do trupu si navíc nechali patentovat.

Jen co se letoun úspěšně zalétal, byl vystaven v Průmyslovém paláci na Mezinárodní letecké výstavě. Budil velkou pozornost a stal se nejobdivovanějším exponátem. První československý prezident Tomáš G. Masaryk, který nad výstavou převzal záštitu, dokonce pod dojmem z moderního stroje věnoval továrně obnos 100 tisíc korun na další vývoj.

Avia BH 1 zvítězila v roce 1921 při okružní cestě republikou, kde porazila jiné - i silnější - letouny. Později létala na různých propagačních akcích, řídilo ji mnoho významných československých pilotů. Letoun byl poškozen v roce 1922, od té doby se už opravy nedočkal. Na základě jeho úspěchu se ale začaly vyrábět další řady stíhacích letounů, mimo jiné i BH 5.

Současná Avia, která v sobotu zamíří do vzduchu, je její replikou, tedy nově postaveným letounem, který ale věrně respektuje konstrukci svého vzoru. Její majitel a provozovatel Marcel Sezemský stavbou strávil několik let. Při cestě bude také jednomístný stroj pilotovat.

. Technické parametry AVIE BH 1

Motor: Walter Mikron
Výkon: 48 kW (60 k)
Rozpětí: 10,08 m
Délka: 5,86 m
Hmotnost prázdného letounu: 290 kg
Vzletová hmotnost: 450 kg
Maximální rychlost: 160 km/h
Dostup: 2 000 m
Dolet: 250 km

Posílám léky na Ukrajinu, pomáhají Češi i tamní celníci, řekl Prokopjuk

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Letní radovánky v Německu. Na koupaliště raději s policejním doprovodem

Němečtí policisté dorazili urovnat jeden z násilných incidentů ve venkovním...

Teploty stoupají a s nimi i počet návštěvníků koupališť. Německo uvažuje o posílení bezpečnosti na plovárnách kvůli...

Češi stáli tři dny u dálnice v Polsku a čekali na pomoc. Porouchalo se jim auto

Čeští turisté, kteří čekali v Polsku na pomoc.

Pětičlenná rodina z Náchoda na svou cestu z dovolené jen tak nezapomene. Při cestě od Baltského moře se jí v Polsku...

Ukradl auto i s třemi dětmi. Dostihli ho v koloně, vytáhli a zlynčovali

Američtí policisté při dopravní kontrole ve městě Falcon Heights zastřelili...

Udělala chybu, z níž se snad již poučila. Zastavila s autem v americké Filadelfii před pizzerií, kam mířila za...

Teenager přišel při protestu o oči, jeho obličej zasáhlo 52 gumových broků

Šestnáctiletý Rufo Chacon zraněný při střetu demonstrantů s...

Šestnáctiletý Rufo Chacón začíná zapomínat, jak vypadají barvy. Teenager přišel před čtrnácti dny o oči během protestu...

NATO omylem vyzradilo, v kterých zemích a na jakých základnách má atomovky

Americké jaderné zbraně v Evropě

Dokument, který na internetu uvedl, co neměl, je už zase stažen. Ale už je to venku: pět zemí, šest základen, na nich...

Další z rubriky

ZÁPISNÍK: Také Američané nadávají na svoji politiku

Američtí váleční veteráni navštívili památník druhé světové války ve

Spojené státy se přirovnávají k banánové republice a k ­Itálii. Americká konzervativní Tea Party žije v bublině. V...

ZÁPISNÍK: Cože? Už zase krachuje západní civilizace?

Nemůžete říci, že jste nebyli varováni, říká film Rolanda Emmericha 2012.

Ministr byl na šrot, Zdeněk Škromach fotil "výborné koláčky", Okamuru s Bártou spojila kniha a Tokio volá "Banzai"! To...

ZÁPISNÍK: Troubové a hněv. ČSSD, ani Zeman nechápou míru vzteku v zemi

Sjezd ČSSD v Brně - (zleva) brněnský primátor Roman Onderka, jihomoravský hejtman a kandidát na předsedu ČSSD Michal Hašek a Zdeněk Škromach (18. března 2011)

Soutěž o nejpitomější výmluvu v sociální demokracii. Podlehl Zeman přesvědčení o neomylnosti? Babiš jde nahoru. To jsou...

Najdete na iDNES.cz