Pondělí 29. května 2023, svátek má Maxmilián, Maxim
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 29. května 2023 Maxmilián, Maxim

Jeli jsme 200 km/h novou „evropskou“ lokomotivou Vectron

Jako první novináři na světě jsme zažili zrychlení v oblouku na rychlost 200 km/h v zcela nové lokomotivě Vectron. Čtyřsystémová bílá kráska se nyní testuje na kolejích Výzkumného ústavu železničního, aby mohla jezdit napříč celou Evropou.
Vícesystémová lokomotiva Vectron

Vícesystémová lokomotiva Vectron | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Stroj představený koncem září v Berlíně je už druhou generací panevropských lokomotiv Siemens.

Tato tzv. interoperabilní (schopná plynulé jízdy mezi více zeměmi) čtyřsystémová lokomotiva druhé generace se hravě prohání dvoustovkou. Prozatím ji z klidu zvládá za 37 vteřin. Až proběhnou potřebná měření a vše dopadne podle očekávání, technici ji úpravou software dovolí zrychlit na 200 km/h za 30 sekund.

Měření předcházejí zkouškám pro schválení typu lokomotivy k provozu v zemích EU. Testovaná lokomotiva je řešena a vybavena tak, že umožňuje provoz v 15 evropských zemích. Z tohoto důvodu je mimo jiné opatřena 4 typy sběračů proudu a 12 typy vlakových zabezpečovačů. Tím se liší od lokomotiv první generace, které umožňovaly provoz ve skupině zhruba pěti vybraných zemí.

Veřejnost ji poprvé viděla 21. září 2010 v Berlíně na výstavě InnoTrans 2010. Krátce poté zamířila nová lokomotiva Vectron na zkušební okruh Výzkumného ústavu železničního v Cerhenicích, na kterém se podrobuje náročným testům výrobce. Má se ověřit technická způsobilost k provozu v téměř všech zemích Evropské unie včetně České republiky.

Zažili jsme zrychlení na 200 km/h v oblouku

Jsme na testovacím okruhu Výzkumného ústavu železničního (VUŽ). Svítí slunce, ale zároveň je pro fotografování nepříjemný opar. Do kabiny se nasouká skupina zvědavých odborných novinářů, kteří se věnují železniční dopravě. Doprovázejí nás zaměstnanci výrobce a tiskový mluvčí. Máme štěstí, před námi v jedoucí kabině "horké novinky" ještě žádný novinář nebyl.

Vícesystémová lokomotiva Vectron

V oblouku na zkušebním okruhu se může jezdit dvoustovkou relativně krátce. Pomalu projedeme přes první výměnu a následuje "plný plyn". Šest tisíc čtyři sta kilowattů krocených řídicí jednotkou rozpohybuje naprosto plynule našich 87 tun. Zažívat zrychlení společně s odstředivou silou je úžasné. A to má lokomotiva prozatím omezeno zrychlení z klidu na dvě stě za hodinu na 37 vteřin.

Vícesystémová lokomotiva Vectron

Na monitoru umístěném přímo před strojvedoucím je zobrazována rychlost lokomotivy. Na monitoru vpravo může strojvedoucí sledovat napětí v trakčním vedení a údaje o činnosti jednotlivých zařízení vozidla.

Vícesystémová lokomotiva Vectron

Vecton používá to nejlepší z Taurusů a Herkulesů

Při vývoji zcela nové řady lokomotiv Vectron vyšli její konstruktéři ze zkušeností z provozu více než 1 600 lokomotiv Taurus a Herkules, které jsou první generací interoperabilních lokomotiv. Nová řada čtyř elektrických a jedné dieselelektrické verze lokomotiv Vectron sjednocuje nejlepší technologie obou předchozích typů. Např. z Herkulesů používá vylepšený podvozek pro všechny rychlosti až do 200 km/h. Pro laika má jednotný vnější vzhled, který je daný zejména společným modulem kabiny strojvedoucího.

Varianty elektických lokomotiv Vectron Vectron

Vectron DE

Posledním typem je dieselelektrická verze. Uvnitř má centrální strojovnu, kolem které vedou chodby. Pro startování spalovacího motoru používá vysoce výkonné kondenzátory. Jejich obrovská kapacita umožňuje zmenšit velikost baterií. Energi, která vzniká při elektrodynamickém brzdění, využívá lokomotiva pro napájení pomocných pohonů či pro vytápění a klimatizaci osobních vozů.

Kromě testované čtyřsystémové lokomotivy ještě existují další tři elektrické varianty. Jsou to v podstatě o zjednodušené, tudíž méně vybavené typy. Vypuštěním stejnosměrných komponentů vznikne lokomotiva na střídavý proud o vysokém výkonu. Po odebrání dalších součástí výrobce nabízí lokomotivu středního výkonu. Pokud se z univerzálního stroje vynechají střídavé komponenty, vznikne lokomotiva na stejnosměrný proud.

Z konstrukčního hlediska to je výsledek německého smyslu pro řád a pořádek. Ale to není hlavní důvod této koncepce. Tím je snaha dát provozovateli lokomotivu, kterou je možno snadno podle potřeb měnit v průběhu dalších let provozu. Stroj se skládá z celé řady komponentů, ze kterých se sestavují moduly, připomínající kostičky z dětské stavebnice. Jednotlivé moduly mají ve strojovně své předem dané místo. Pokud nejsou použity, zůstává jejich místo prázdné. Dodatečně je možno je namontovat a tím lokomotivu v průběhu životnosti přizpůsobit změněným provozním podmínkám.

Proč má lokomotiva Vectron modulární konstrukci

Lokomotiva slouží dopravci třicet let. Za tuto dobu lze v Evropě předpokládat náhradu národních typů vlakových zabezpečovačů jednotným evropským ETCS (ten je natolik kvalitní, že je ve srovnání s Evropou více rozšířen mimo evropské území). Modul zabezpečovacích zařízení proto již obsahuje i evropský zabezpečovač.

Vzhledem k tomu, že se souběžně používají také historickým vývojem dané národní zabezpečovače (podrobnosti níže v textu), modul pojme v maximální variantě všechny společně.

Podle aktuálního využití lokomotivy v mezinárodním provozu se může jejich počet snížit pouze na potřebné. K prázdným místům pro neobsazené pozice jsou vedeny kabely, takže je možné kdykoliv lokomotivu rychle "přezbrojit" na provoz v další zemi.

Vícesystémová lokomotiva Vectron

V některých evropských zemích připravují v následujících třiceti letech náhradu stejnosměrných napájecích systémů střídavými (25 kV; 50 Hz) a zvyšování rychlostí na konvenční síti na 200 km/h. Např. v Česku vybudované koridory mají na rovných úsecích předpoklady pro tuto rychlost; použitým typem vlakového zabezpečovače a úrovňovými přejezdy je však dosud omezena na 160 km/h. To může být v průběhu let změněno a podle toho bude lokomotiva odpovídajícím způsobem upravena.

Vícesystémová lokomotiva Vectron

Do daného místa pro konkrétní typ modulu vždy vedou kabely. Pokud si provozovatel například objedná stejnosměrnou verzi, lze lokomotivu velmi rychle přestavit montáží střídavých modulů na čtyřsystémovou. Vzhledem k tomu, že stroj bude mít povolení národních drážních úřadů jako kompletní celek, odpadají problémy se schvalováním nového typu.

Jednotný způsob obsluhy

Vícesystémová lokomotiva Vectron

Proč mezi zeměmi Evropy musí jezdit interoperabilní lokomotivy

Evropský systém železnic začal vznikat zhruba před 160 lety. Jednotlivé státy postupně zaváděly vlastní řízení provozu na železnici. Jeho doplňováním o automatizační prvky vznikly postupně národní typy zabezpečovacích zařízení. Při přechodu z parní trakce na ekologickou elektrickou se na kontinentu zavedly čtyři napájecí soustavy (1,5 kV, 3 kV, 15 kV a 25 kV). V kontinentální části Evropy se navíc používají různé typy rozchodu (laicky je to vzdálenost mezi kolejnicemi). Normální rozchod je v Evropě 1 435 mm (kromě zemí bývalého SSSR, Finska, Španělska a Portugalska).

Napájecí soustavy evropské železniceZabezpečovací systémy evropské železnice

Evropské napájecí systémy a národní zabezpečovače.

Pokud má vlak rychle projet mezi jednotlivými zeměmi, nesmí se zbytečně zdržovat výměnou lokomotiv na národních hranicích. Lokomotiva proto musí zvládat přejezd mezi různými typy národních zabezpečovačů a napájecích soustav. Cílem plynulého průjezdu státních hranic je úspora času a nákladů. To by mohl být účinný nástroj k velmi potřebnému převodu nákladní dopravy z přetížených silnic a dálnic na železnice.

Základní technické údaje
Uspořádání pojezduBo´Bo´ (lokomotiva se dvěma samostatnými podvozky, každý má dvě samostatně hnané nápravy)
Napájecí systémyAC 25 kV 50 Hz
AC 15 kV 16,67 Hz
DC 3 kV
DC 1,5 kV
Nejvyšší trakční výkon6 400 kW
Maximální tažná síla300 kN
Nejvyšší provozní rychlost160/200 km/h
Hmotnostkolem 87 tun (závisí na vybavení a dobalastování)
Rozchod1435 mm; max. 1676 mm (např. argentinský a indický široký rozchod).
Spřaženístandardní tažný hák se šroubovkou a dvěma postranními nárazníky
(variantně centrální automatická spřáhla)
Jednotný způsob obsluhyspolečný pro všechny typy Vectron

Zubačka Vitznau-Rigi

Sledujte exkluzivní přenos z nejstarší zubačky v Evropě ve Švýcarsku. Dráha vedoucí z Vitznau (435 m n. m.) na vrchol Rigi (1752 m n. m.) je v provozu od roku 1871. Kamera je umístěna ve stanici Staffel (1.603 m n. m.)

Více ze Slow TV:

  • Nejčtenější

Šakal se ukázal Čechům, je adeptem na budoucí útočné vozidlo armády

Britská společnost Supacat na probíhajícím veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET představuje lehké útočné...

VIDEO: Takto nyní vypadají boje u Bachmutu. Místo města bahno zákopů

Exkluzivně Ukrajinské dobrovolnické oddíly Batalionu šejka Mansúra, které bojovaly od léta o kontrolu nad městem Bachmutem se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Podívejte se na hi-fi sestavu dražší než váš dům a vážící jako menší auto

V některých oborech opulence nezná hranic a poslechová technika je jedním z nich. Do skoro absurdních výšin to dovedla...

Kissingerovi je sto let. Sblížil USA s Čínou a ukončil válku ve Vietnamu

Americký politik, diplomat a politolog Henry Kissinger, který 27. května slaví sté narozeniny, je veteránem diplomacie...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Avia B.534 byla zastaralá už v době Mnichova, ale bojovala ještě v roce 1944

Standardní stíhačkou československého předválečného letectva byla Avia B.534. Tento týden uběhlo 90 let od vzletu...

Můj idol je Krejčí, říká Japonec z Barcelony. Spartě fandí už 20 let. Proč?

Premium Doma mu visí dres Krejčího, Hložka či Zahustela. Sype ze sebe jména a data ze sparťanské historie, až se nestačíte...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2023: Horská kola s pevným rámem

Premium Hardtaily, tedy modely elektrokol s přední odpruženou vidlicí, mají výsadní postavení jako skutečný univerzál. Stále...

Udělal jsem obrovskou chybu. Jsem kluk, který se nechal předělat na holku

Premium Narodil se do rodiny horníka a matky v domácnosti. Matka navíc patřila k Svědkům Jehovovým. Od útlého věku byl...

Nenápadné zařízení v kolejích dá červenou vlaku se špatnými koly

Výzkumný Ústav Železniční testuje nové zařízení pro měření kol projíždějících vlaků. Šestnáct párů čidel v kolejišti...

V Praze se vyvíjí moderní zabezpečení norské železnice

Jen málokdo ví, co se tady děje. Tušili jste, že se v nenápadné kancelářské budově v pražských Stodůlkách vyvíjí a...

Nepoznáte ani sebe. Takhle vysílala nejstarší televize, podívejte se sami

Český radioklub přivezl na Maker Faire Praha 2019 funkční model nejstarší televize z roku 1925. Ta tehdy pracovala na...

VIDEA ROKU 2020: Vesmírem tam a zpátky s Crew Dragon i zničený teleskop

Technika nás pomalu nahrazuje. Je přesnější, rychlejší, silnější. Na druhou stranu ale rozšiřuje možnosti těch, kteří...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Tříletou dceru Bereniky Kohoutové srazilo na přechodu pro chodce auto

Teprve tříletou dceru Bereniky Kohoutové (32) srazilo v úterý v centru Prahy auto přímo na přechodu pro chodce. Jak se...

Zemřel slovenský herec a hudebník Daniel Heriban. Bylo mu 43 let

Heriban, známý například ze seriálů Horná Dolná a Hnízdo nebo z filmů Únos či Sviňa, zemřel podle informací TV JOJ ve...

Chystá se novinka, kdo spoří v penzijku, odečte z daní až 48 tisíc

Důchody mají být pro budoucí penzisty nižší. Populace stárne a průběžný důchodový systém, do něhož přispívají současní...

Co zas chce, ty vole, reaguje Jágr na volání bezradné Branišové od faxu

Hokejista Jaromír Jágr (51) a jeho partnerka, modelka Dominika Branišová (28) pobavili sledující na Instagramu...

Jízdní řád nerůstu. Benzin na příděl, zákaz létání a bourání silnic

Jak radikální má být ochrana životního prostředí? Německý profesor ekonomie, filozof, sociolog a politolog Helge...