Úterý 29. listopadu 2022, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 29. listopadu 2022 Zina

Dlouhé Stráně skrz naskrz. Reportáž z míst, kam se nepodíváte

Zatopené podzemí elektrárny. Prozkoumali jsme místa, kam se nikdy nepodíváte - Unikátní elektrárna Dlouhé Stráně prochází opravami a modernizací. Díky tomu jsme se dostali do míst, kam se za provozu nepodívá nikdo. Byli jsme v turbíně, štolách i na dně vodní nádrže. Vyfotografovali jsme také další běžně "neviditelné" věci.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně - Strop přístupové štoly začínají zdobit krápníky. Ve štole je mlha | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

Turisté mohou normálně navštívit podzemí elektrárny a horní nádrž. V současné době prochází přečerpávací vodní elektrárna (PVE) Dlouhé Stráně opravou, mohli jsme tedy proniknout i do míst běžně nepřístupných. Ani mnozí zaměstnanci elektrárny se běžně nepodívají do přivaděče vody z horní nádrže k turbíně, do drenážní štoly pod horním jezerem či na opravu těsnění horní nádrže.

Dlouhé Stráně
Vypuštěná nádrž elektrárny Dlouhé Stráně

Podrobnou reportáž z běžného provozu elektrárny naleznete na Technet.cz zde.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Kroky turistů vedou nejprve do komunikační štoly. V její podlaze jsou jakoby lajdácky zalité železniční koleje. Je to záměr. Pokud bude někdy v budoucnu zapotřebí manipulovat s rozměrným a těžkým transformátorem, jen se "vyškrábne" zálivka a koleje jsou připraveny k transportu.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Komunikační tunel má zhruba za polovinou rozplet. Jako turisté zahnete doprava a zamíříte do kaverny, ve které je strojovna. Levý tunel, ve kterém jsou zalité koleje, vám zůstane utajen. My se do něj podíváme později. Podivné kresby mají zvedat náladu, aby podzemí nepůsobilo depresivně. Navrhl je architekt. Podle mého průvodce, Ing. Jana Babáka, jinak vedoucího provozu PVE Dlouhé Stráně, to opravdu funguje.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Právě jste došli do kaverny. Aby mohla vzniknout, provedl se výlom dlouhý 87,15 m, široký 25,5 m a vysoký 50 m. Do tohoto prostoru se navezlo 691 tun ocelové konstrukce, jen na klenbu se spotřebovalo 3600 m3 betonu a do bednění o ploše 16 300 m2 stavbaři dopravili 22 000 m3 betonu. Zdá se to mnoho, ale jen stropy v tomto prostoru jsou půl metru tlusté. Po jeřábové dráze se pohybují dva portálové jeřáby. V době výstavby oba společně usazovaly jednotlivé části reverzních jednotek.

Od průvodce se dozvíte, že se zde nachází dvě reverzní jednotky, každá o výkonu 325 MW. Vy z ní vidíte pouze asynchronní motor. Dále na společné hřídeli o průměru 1100 mm je synchronní motorgenerátor a v nejnižším poschodí turbína.

Soustrojí může pracovat ve dvou režimech: čerpacím a turbínovém. V prvně jmenovaném se soustrojí roztočí asynchronním motorem a po dosažení synchronních otáček se přifázuje motorgenerátor. V turbínovém režimu se vyrábí elektrická energie.

Vy se nacházíte v podlaží strojovny. Pod vámi je podlaží generátorů, poté následuje podlaží turbín a nejníže je podlaží savek.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
A nyní se dostáváme k tomu, co vám průvodce neukáže. Začneme kulovým uzávěrem. Slouží jako provozní těsnostní uzávěr. Je umístěný před spirálou reverzní Francisovy turbíny. Otevírání a zavírání se provádí dvěma hydromotory. Jeho konstrukce umožňuje zavření do průtoku 75,3 m3 za vteřinu, má světlost DN 2100 (průměr otvoru v kouli je 2100 mm), doba zavírání a otevíraní je shodná a činí 60 s. Dovolený průsak při tlaku odpovídajícím 595,5 m vodního sloupce je 25 l za vteřinu, skutečný je ale mnohem menší, do 1 litru za vteřinu.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Změť potrubí na levé fotografii představuje rozvod DEMI (demineralizované = zbavené minerálů) vody pro chlazení statoru motorgenerátoru. DEMI voda, která je elektricky nevodivá, se do dutých vodičů statoru vede přes rovněž nevodivé teflonové trubky.
Na pravé fotografii jsou hydraulické rozvody regulace turbíny.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Regulace výkonu turbíny se provádí pomocí hydraulicky ovládaných rozváděcích lopat. Těch je na jednom turbogenerátoru celkem 20.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Hřídel soustrojí má průměr 1100 mm. Na levém záběru vidíte hřídel, která vede z motorgenerátoru do ložiska turbíny. Na něm je umístěn výrobní štítek turbíny. Na pravém záběru vidíte hřídel, která vede do reverzní Francisovy turbíny.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Vodu k turbíně přivádí spirála. Ta je ze dvou dílů, lopatkový kruh spirály s deseti předrozváděcími lopatami je vyroben jako odlitek. Do spirály vede vlez o průměru 600 mm. Průměr potrubí se zde postupně zmenšuje.
V době mé návštěvy probíhaly svařovací práce. Aby se omezilo pnutí, místo svaru se pod tepelnou izolací řízeně předehřívá.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Ze spirály vede 10 pevných předrozváděcích lopat. Vstupy do nich jsou po dobu oprav zaslepeny. Připomínám, že v těchto místech je normálně voda, jejíž hydrostatický tlak odpovídá sloupci o výšce 600 metrů. Pro porovnání uvedu, že ponorky z druhé světové války byly stavěny na ponor do stometrové hloubky, někdy přežily ponor do 200, výjimečně 300 m.


Přemístíme se ještě o patro níž a vsoukám fotoaparát na dno savky. Je zde úplná tma. Naslepo pořizuji několik záběrů. Podařilo se. Alespoň na jednom ze záběrů je oběžné kolo turbíny bez rušivých odlesků. Turbína je z legované oceli 13% Cr a 6% Ni, lidově z nerezu. Má průměr 4540 mm a skládá se z věnce, sedmi oběžných lopat a hrotu. Její konstrukce umožňuje turbínový, čerpadlový a kompenzační provoz. Do čerpadlového provozu je soustrojí roztáčeno pomocí asynchronního motoru při zavzdušněném prostoru oběžného kola. V turbínovém provozu je levotočivá.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Turbína pohání generátor, ve kterém se vyrábí elektrická energie. Z generátoru je vyveden výkon třemi zapouzdřenými vodiči přes speciální štolu do komory traf. Ve vodičích je napětí 22 kV a prochází jimi jmenovitý proud 9329 A. Na pravé fotografii vidíte reverzační odpojovače, které umožňují změnu směru otáčení motorgenerátoru "prohozením dvou fází". Princip je  podobný, jak se to provádí třeba u cirkulárky s třífázovým motorem, když se roztočí nesprávným směrem.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Napětí 22 kV z generátoru se transformuje na 400 kV v blokovém transformátoru. Jeho vinutí je měděné, jádro je složené z orientovaných plechů. Připojení transformátoru je provedeno na straně VN-22 kV zapouzdřenými vodiči 10kA/22kV a na straně VVN-400kV suchými kabely.

V elektrárně jsou dva blokové trojfázové transformátory s chlazením oleje dvěma vodními chladiči. Při úniku oleje systém všechnu kapalinu zachytí.
Na pravé fotografii je strop komory traf, který se laikům jeví jako skála. Je ovšem ze stříkaného rychletvrdnoucího betonu s ocelovou výztuží, kterou na záběru můžete také spatřit.

Rekonstrukce řídicího systému

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
"Z mého pohledu jsou nejtěžší a nejnáročnější ty nejméně nápadné práce během letošní rekonstrukce PVE Dlouhé Stráně," řekl Technetu vedoucí provozu Jan Babák. "Měníme celý řídicí systém elektrárny za nový." V době naší návštěvy byly práce ve velínu téměř u konce.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Ve velínu zůstává zatím část původní techniky, kterou vidíte na levé fotografii. Pravá fotografie zachycuje zákulisí velínu.

Rekonstrukce horní nádrže

Nasedáme do auta a přemístíme se o 500 metrů výš. Cestou míjíme osmikolové náklaďáky, které vozí nahoru horký asfaltobeton. Obdivujeme, s jakou lehkostí a bez rámusu vezou nahoru dvacetitunový náklad. Jiné vozy vozí dolů odfrézovaný asfalt těsnění nádrže.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Vstupujeme do nenápadné budovy pod hrází horní nádrže. Kousek za rohem je výtah, nastoupíme a míříme o čtyři (poněkud větší než obvykle) patra níž. Ocitáme se v prostorech rychlouzávěrů přivaděčů. Z horní nádrže vedou dva přivaděče vody k turbíně. Každý z nich má komorový rychlouzávěr. Konstrukcí se jedná o hydraulicky ovládané šoupě na potrubí o světlém průměru 3,6 m.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Sestupujeme po žebříku kolem přívodu vzduchu pro zavzdušnění přivaděče. Po asi 10 m se ocitáme v přivaděči, do kterého proniká pouze světlo přes vstupní otvor. Na levé fotografii vidíte místo sestupu při nejdelším čase, jaký má foťák k dispozici.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Sundávám fotoaparát ze stativu a zapínám blesk. Za žebříkem se objevuje tabule rychlouzávěru. Při fotografování mě jistí zezadu Ing. Babák. Přivaděč má v těchto místech sklon jen 16,3 %, za ním následuje úklonná část se sklonem 100 % (úhel 45°). Vše mírně klouže.

Otáčím se o 180 stupňů. Místo tmy se objevuje přivaděč o průměru 3,6 metru. Z nánosů usazenin vykukuje někdy modrá barva povrchu. Přivaděč je z pancíře o tloušťce 12 až 54 mm. Roura je zalita do betonu, který zaplnil výrub ve skále. Ve fotogalerii najdete také záběr výstupu z přivaděče.

Přivaděč má celkem čtyři části. Z horní nádrže vede horní ležatá část se sklonem 16,3 % o délce 245,7 m, poté následuje úklonná část se sklonem 100 % a délkou 687,1 metru. Před turbínou je dolní ležatá část se sklonem 2 %. Celková délka jednoho přivaděče je 1587 m a druhého 1 499 m. Hmotnosti pancířů jsou 4166 t a 3952 t. Za turbínou následují odpadní tunely o průměru 5200 mm, jeden je dlouhý 338,2 m a druhý 380,7 m. 

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Vstupujeme zpět do chodby v podzemí horní nádrže a zamíříme do štoly, která vede také pod dnem horní nádrže. Štola má dvě části - raženou (levá fotografie) a hloubenou. Dá se z ní také vyjít přímo ve svahu pod hrází horní nádrže, nebo můžete zamířit do přístupové štoly z dolní části elektrárny (podrobnosti jsou níže).
Na konci hloubené části je vyústění drenáží (pravá fotografie). Roura o největším průměru je centrální dren, kolem jsou další, které se pod horní nádrží rozbíhají  až po hráze jako rybí kosti. Průsaky se nenechají odtéct, ale čerpají se zpět do horní nádrže. Ve štolách se během rekonstrukce řídicího systému mění čidla.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
V zimním období se do horní nádrže lze dostat pouze touto štolou. Výškový rozdíl 500 metrů obsluha zdolává výtahem, výjimečně i po schodišti. Schody jsou kluzké, vlhkost v tunelu tvoří mlhu. Výtahová kabina jezdí po ozubnici.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Na dno nádrže vede z koruny hráze silnice, která je normálně pod hladinou vody. Dno nádrže slouží jako dočasná deponie odfrézovaného asfaltobetonu. Na pravé fotografii vidíte uprostřed dna tmavou čáru. V těchto místech již proběhla generální oprava hlavního drenu nádrže.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Pod hladinou horní nádrže na vrcholu Dlouhé Stráně (často se omylem uvádí Mravenečník) je mohutný vtokový objekt. Slouží zároveň pro napouštění horní nádrže v čerpadlovém režimu elektrárny. 
I přes velké rozměry vtokového objektu vznikají pod hladinou zásobního jezera velmi silné proudy. Těla hazardérů, kteří by si "šli zaplavat", by se těžko hledala. Za hodinu provozu elektrárny poklesne hladina  podle výkonu o 1 až 3 m.

Jak vypadá hráz horní nádrže
Těleso hráze se skládá z kamenitého násypu. Na něj je položena 3 m silná přechodová vrstva a 20 cm silná podkladní vrstva. Na ní je položena 10 cm silná vrstva vodostavebního asfaltového betonu mezerovitého, 8cm vrstva vodostavebního asfaltového betonu hutného a nakonec 3 mm silný uzavírací asfaltový nátěr, tzv. mastix.

Dlouhé Stráně Dlouhé Stráně
Po vypuštění horní nádrže se nejprve odfrézoval asfalt, který tvoří těsnění horní nádrže. Kamenivo, které bylo použito jako plnidlo asfaltobetonu, nevydrželo působení drsné jesenické přírody a začalo degradovat.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně 
Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Při opravě se znovu nanáší poslední dvě těsnící vrstvy. V těchto dnech dokončuje švýcarská firma WALO pokládku asfaltobetonu. Sklon svahu hráze je velký, je velmi obtížné, spíše nemožné, po něm jít - proto se  použitá technika pohybuje na lanech.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Aby se jednotlivé vrstvy spolehlivě spojily, provádí se nástřik penetrací.

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Podívejte se na dopravu asfaltobetonové směsi do finišeru (stroj na pokládání asfaltového koberce).

Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně Rekonstrukce VE Dlouhé Stráně
Nakonec dvě fotografie z jednoho místa. Dolní zásobní nádrž a pohled na Praděd (je na něm vysílač) a Petrovy kameny známé ze středověkých procesů s čarodějnicemi.

  • Nejčtenější

Chřestýši pro Ukrajinu. Protiletadlový systém vznikal původně pro JAR

Ukrajinu podporuje dodávkami zbraní celá řada zemí. V pondělí 20. listopadu oznámil francouzský ministr obrany...

Kosmická loď Orion dorazila k Měsíci, příště již poletí s lidmi

Po pěti dnech dosáhla kosmická loď Orion jednoho ze svých cílů, když se přiblížila na 130 kilometrů k Měsíci. Přirozené...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlaté, šedé i modré fajfky. Musk chystá pro Twitter „bolestivý“ systém účtů

Nový majitel sociální sítě Twitter zveřejnil novinky v systému ověřených účtů. Nově se mají dělit na několik kategorií....

První srážka proudového dopravního letadla přinesla do té doby nejvíce obětí

Premium Na začátku 60. let byly do provozu zavedeny proudové dopravní letouny první generace. Generační a výkonnostní skok...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Letci císaře pána jako první potopili ponorku, a nikoho při tom nezabili

Přestože rakousko-uherská monarchie disponovala v porovnání s jinými mocnostmi relativně malými počty letadel a potažmo...

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Premium Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

Poté, co se vyrojil Řezník, jsme v podstatě mainstream, říkají Morčata na útěku

Premium Místo ženy se v hitu od Mandrage hledá děda a ve známé písni Richarda Müllera o tom, že kvůli poruše výtahu musí jít...

Víte, proč všechny technické výkresy byly modré? Podívejte se na video

Elektronika bez tištěných spojů, elektronika jako náušnice, kyanotypie jako umělecký výrazový prostředek, dokonalé...

VIDEA ROKU 2020: Vesmírem tam a zpátky s Crew Dragon i zničený teleskop

Technika nás pomalu nahrazuje. Je přesnější, rychlejší, silnější. Na druhou stranu ale rozšiřuje možnosti těch, kteří...

Let se podřídil, aby odletělo maximum lidí, říká pilot speciálu v rozhovoru

Premium Z nedávných záběrů z kábulského letiště bylo i laikovi jasné, jak náročné je zde pro piloty speciálních letů přistát a...

Nenápadné zařízení v kolejích dá červenou vlaku se špatnými koly

Výzkumný Ústav Železniční testuje nové zařízení pro měření kol projíždějících vlaků. Šestnáct párů čidel v kolejišti...

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Ivan Trojan si s manželkou vypořádal majetek, bulvár spekuluje o rozvodu

Ivan Trojan (58) a Klára Pollertová-Trojanová (51) si v září podle veřejně dostupných dokumentů vypořádali společný...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...

Metro v plamenech. Londýnská tragédie odhalila nový fyzikální jev

Metro patří k nejbezpečnějším dopravním prostředkům na světě. Přesto ani jemu se nevyhnou nehody s desítkami mrtvých....